یک خداحافظی تلخ با «چندلر بینگ»

متیو پری از روز گذشته بار دیگر بر صدر اخبار دنیای هنر نشسته است. مرگ او در ۵۴ سالگی، باعث بهت افراد زیادی در سراسر جهان شده است. طرفداران سریال «فرندز» هنوز مرگ ستاره این سریال را باور نمی‌کنند و تصور مرگ شخصیت «چندلر بینگ» برایشان دور از ذهن است. با تمام شوکه کننده بودن خبر، مرگ، ناگهانی سر می‌رسد و جایی برای، اما و اگر نمی‌گذارد.

پری، چند ماه قبل نیز، پس از سال‌ها دوری از دنیای تصویر، توانست خودش را به صدر اخبار برساند و دلیل آن هم نوشتن کتاب خاطراتش بود. تازه از آنجا راز‌های زندگی این بازیگر مشهور مشخص شد و همه با جنبه‌های تراژیک زندگی‌اش آشنا شدند.

متوی پری به مدت ۱۰ سال با بازی در نقش «چندلر بینگ» در سریال «فرندز»، به ستاره بی‌چون و چرای دنیای هنر تبدیل شده بود و همگان او را با همان روحیه شوخ و شنگ و شاد به یاد می‌آوردند. اما انتشار کتاب خاطرات پری، مثل پتکی بر سر همه فرود آمد و حقایق تلخی را از زندگی او افشا کرد.

رنج‌های کشنده انسانی

در این کتاب، دیگر خبری از آن شخصیت شوخ و شاد نیست. متیو پری برخلاف سریال، در دنیای واقعی، شخصیتی افسرده، معتاد و شکست‌خورده دارد. اعتراف‌های صادقانه او به رنج‌های زندگی‌اش در کتاب خاطراتش ستودنی است. متیو پری که همه او را با شخصیت چندلر به یاد می‌آورند، پر از زخم‌های عمیق بر روح و روانش است.

ستاره سریال «فرندز» اعتراف می‌کند که فرزند طلاق بودن، از همان کودکی او را دچار کمبود‌های عاطفی و احساسی کرده بود. دچار شدن به تله بی‌ارزشی و رها شدگی، ماحصل طلاق پدر و مادر برای متیو بود. او از پنج سالگی مدام میان پدر و مادرش در رفت‌وآمد بود و گاهی به تنهایی از مونترال برای دیدار پدرش در لس‌آنجلس با تابلویی که روی آن نوشته شده بود «کودک بدون همراه» سفر می‌کرد.

متیو در جایی از کتاب خاطراتش در این باره چنین می‌نویسد: «نداشتن والدین در آن پرواز یکی از چیز‌هایی است که منجر به احساس رها شدن مادام‌العمر شده است.» عاقبت همین خلا‌های عاطفی نتیجه ویرانگرش را بر روی زندگی متیو نشان می‌دهد. او از ۱۵، ۱۶ سالگی، برای فرار از رنج‌های درونی‌اش، به الکل پناه برد و اندکی بعد خوردن قرص و مصرف مواد مخدر نیز به اعتیادهایش اضافه شد.

تلاش‌های نافرجام برای ترک اعتیاد 

او در ۱۰ فصلی که در «فرندز» حضور داشت، مشغول دست و پا زدن با مشکل اعتیادش بود و تغییر ظاهرش در فصل‌های مختلف به همین عامل برمی‌گردد. او در کتاب خاطراتش اعتراف می‌کند که اگرچه «فرندز» به اوج محبوبیت رسید، اما او این توانایی را نداشت که آن را تماشا کند، زیرا دوران اعتیاد و سختی‌هایی که گذراند را به یاد می‌آورد: «من سریال را [آن دوران]تماشا نکردم و هنوز هم تماشا نکرده‌ام، زیرا سرگرم نوشیدن، قرص خوردن و مصرف کوکائین بودم. می‌توانستم فصل به فصل بگویم که [از نظر ظاهری] چگونه به نظر می‌رسم. به همین دلیل نمی‌خواهم آن را تماشا کنم.»

متیو پری از زمان بازی در «فرندز» تلاش‌های زیادی برای ترک اعتیاد کرد و هر بار شکست‌خورده از این مرحله بیرون می‌آمد. او در بعضی قسمت‌ها، مستقیم از مرکز بازپروری به سرصحنه می‌آمد، به سختی مقابل دوربین حاضر می‌شد و دوباره به همان مرکز برمی‌گشت. او در جایی از کتاب می‌نویسد که روزی ۵۰ عدد از قرص بخصوصی را می‌خورد تا تازه بتواند روی پا بایستد.

متیو پری انرژی، زمان و هزینه زیادی برای ترک اعتیادش گذاشت. او ۶۵ بار برای ترک اعتیاد تلاش کرد و سال‌های زیادی را در مراکز توانبخشی، درمانی و سم‌زدایی برای به دست آوردن سلامتی‌اش صرف کرد. او همچین بیش از ۶ میلیون دلار هزینه برای ترک اعتیادش پرداخت. پری حتی در سال ۲۰۱۸ به خاطر عوارض مصرف مواد مخدر تا آستانه مرگ رفت، مدتی را در کما گذراند و به خانواده‌اش گفته شد تنها ۲ درصد شانس زنده ماندن دارد.

جنبه‌های تراژیک زندگی متیو پری و تضادش با شخصیت چندلر بینگ در سریال «فرندز» او را در کانون توجهات قرار داد. سبک زندگی متیو پری نشان داد زندگی بازیگر‌ها و ستاره‌های سینما و تلویزیون، علی‌رغم داشتن شهرت و ثروت، تا چه اندازه می‌تواند آسیب‌پذیر و شکننده باشد.