چرا سینما را معطل «مست عشق» کردید؟

عجیب‌ترین اقدام در سینمای ایران در سال جدید خیلی زود رقم خورد. خبر اکران فیلمِ پرحاشیه «مست عشق» عجیب‌ترین تصمیمی بود که شورای صنفی می‌توانست بگیرد و بیش از یک هفته فضای رسانه‌ای و سینمایی کشور را درگیر خود کند. علاوه بر سوزاندن اکران عید فطر، فضای عجیبی را جهت اکران این فیلم به وجود آورد.

اکران عید فطر همیشه جایگاه مهمی بین سازندگان و تماشاگران داشته و همواره انتخاب فیلم برای این بازه زمانی با وسواس زیادی همراه بوده است. به ویژه آنکه امسال، اکران عید فطر خیلی زود پس از تعطیلات نوروزی شروع شد و فرصت خوبی را جهت اکران فیلم‌های جذاب و جذب تماشاگر به وجود آورد.

در حالیکه همه چیز مهیای اکران شدن فیلمی پرمخاطب و کم حاشیه برای اکران بود، ناگهان خبر رسید «مست عشق» از ۲۲ فروردین اکران می‌شود. کمی بعد این تاریخ به ۲۹ فروردین تغییر یافت و بار دیگر خبر از اکران فیلم در ۵ اردیبهشت ماه دادند. در حالیکه روز‌ها یکی از پس از دیگری در حال گذشتن است، هنوز دلیل این تصمیم ناگهانی از سوی شورای صنفی جهت اکران «مست عشق» مشخص نیست.

فیلم حسن فتحی تا به حال دو بار در تاریخ مقرر به اکران نرسیده و تا به الان به طور شفاف درباره دلایل این تعویق به میان نیامده است. در حالیکه عوامل فیلم مشکلات فنی را دلیل تعویق «مست عشق» می‌دانند، اما این دلیلی قانع‌کننده برای فیلمی که زمانی طولانی برای انجام کار‌های فنی داشته، نیست.

به نظر می‌رسد تعویق اکران «مست عشق» فقط به مسائل فنی برنمی‌گردد و درگیر مسائل و مشکلاتی دیگری بوده است.

از همان ابتدا مشخص بود انتخاب فیلمی پرحاشیه و داستان‌دار مثل «مست عشق» به این سادگی نخواهد بود و باید از شورای صنفی اکران پرسید فیلمی که از سال ۱۳۹۹ درگیر اکران بوده و دعوا‌های زیادی برای اکرانش بوده و همچنان هم هست را چرا برای اکران عید فطر انتخاب کردید؟

اگر فیلم واقعا به قول عواملش مشکلات فنی داشته حداقل می‌گذاشتید تمام مشکلات فنی‌اش را برطرف کند بعد برای اکران انتخاب شود. نمی‌شود سینما را معطل یک فیلم نگه داشت و منتظر ماند تا چه زمانی مشکلش حل می‌شود.

همین الان کلی فیلم در صف اکران مانده‌اند و اکران‌شان می‌تواند رونق خوبی را به سینما بیاورد، اما تصمیم برای اکران «مست عشق» سبب شده تا این فرصت از دست برود. هر روزی اکران نشدن «مست عشق» به لحاظ اقتصادی برای سینما ضرر و زیان به همراه خواهد داشت.

بااینکه هنوز ابهامات زیادی درباره «مست عشق» و اکران و پخش سریالش وجود دارد، بهتر بود در فضایی شفاف‌تر تصمیم به اکران فیلم گرفته می‌شد. اگر هم اقتضائات و ملاحظاتی برای اکران فیلم وجود داشته، از همان اول گفته می‌شد تا فضای سینمایی دچار این بی‌برنامگی و فضای رسانه‌ای دچار شک و شبهه و گمانه زنی نشود.

نویسنده: احمد محمدتبریزی