رمان «من بی‌خانمان هستم اگر اینجا خانه من نباشد» اثر برگزیده حلقه ملی منتقدان کتاب شد

لوری مور برنده جایزه ۲۰۲۴ حلقه ملی منتقدان کتاب برای داستان شد و جودی بلوم نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

به گزارش تیتر هنر به نقل از آسوشیتدپرس، لوری مور روز پنجشنبه برنده جایزه ادبیات داستانی از سوی حلقه ملی منتقدان کتاب آمریکا شد، در حالی که جودی بلوم متحد دیرینه او در مبارزه با ممنوعیت کتاب و نیز انجمن کتابخانه آمریکا جوایز افتخاری را دریافت کردند.

مور که بیشتر به عنوان نویسنده داستان کوتاه شناخته می‌شود، برای رمانی با عنوان «من بی‌خانمان هستم اگر اینجا خانه من نباشد» برنده جایزه داستان شد.

دیوید وارنو، رییس کمیته اهدای جایزه در بیانیه‌ای گفت این کتاب یک داستان روحی دلخراش و در عین حال بامزه درباره مردی است که به معنای انسان بودن در دنیایی که به گفته مور آلوده به «جنون اختیاری» است، توجه دارد. وی این رمان را یک دستاورد فراموش نشدنی خواند و از مور به عنوان یک نویسنده برجسته آمریکایی یاد کرد.

نیویورک تایمز از این کتاب به عنوان داستان ارواح در قرن نوزدهم و بیست و یکم، مرثیه‌ای درباره غم و اندوه و فداکاری فرزندانه و از بین رفتن و تداوم همه چیز یاد کرده و به عنوان بهترین کتاب سال از سوی نیویورکر، والچر و لیترری هاب انتخاب شده است.

این کتاب کاوشی متهورانه درباره عشق و مرگ، شور و اندوه، و معنای تسخیر گذشته، هم توسط تاریخ و هم در قلب انسان است.

در این مراسم جودی بلوم هم برنده جایزه یک عمر دستاورد ایوان ساندروف شد. کمیته جایزه شیوه نگارش رمان‌های او از جمله «آیا آنجا هستی خدا؟ این من هستم، مارگارت» که درباره تلاطم عاطفی دوران کودکی و نوجوانی با اصالت، صراحت و شجاعت است، را الهام بخش نسل‌های خوانندگان جوان نامید و او را به‌عنوان «مخالف بی‌امان سانسور و قهرمان نماد آزادی ادبی» ستود.

انجمن کتابداری آمریکا نیز با جایزه دستاورد تونی موریسون تجلیل شد که هر سال با اهدای آن از مؤسسه ها و بنیادهایی که در فرهنگ گسترش کتاب مشارکت دارند، تجلیل می‌شود. کمیته گفت که این گروه تعهد دیرینه‌ای به برابری، از جمله با کمپین‌های قرن بیستم و موضع همیشگی خود به عنوان سنگری در برابر ممنوعیت کتاب داشته است.

صفیه سینکلر شاعری که برای خاطرات تحسین‌شده‌اش «چگونه بگوییم بابل» درباره دوران کودکی‌اش در جاماییکا و تربیت سخت‌گیرانه‌اش، برنده جایزه زندگی‌نامه خودنوشت شد.

جانی استینبرگ برای «وینی و نلسون: پرتره ازدواج» درباره نلسون و وینی ماندلا برنده جایزه بیوگرافی شد.

کیم هیسون از کره جنوبی برای شعر «بال‌های درد شبح» برنده بخش شعر شد.

در بخش ترجمه هم مورین فریلی برای ترجمه «شب‌های سرد کودکی» از ترکی اثر مرحوم تزر اوزلو برنده شد.

جایزه بهترین کتاب اول هم به طاهر هاموت ایزگیل برای کتاب «در انتظار دستگیری در شب: خاطرات شاعر اویغور از نسل کشی چین» شد.

جایزه نقد به تینا پست برای «ددپن: زیبایی‌شناسی بیان سیاه» تعلق گرفت و رکسانا عسگریان جایزه بهترین کتاب غیرداستانی را برای «ما زمانی یک خانواده بودیم: داستانی از عشق، مرگ و حذف کودک در آمریکا» دریافت کرد.

علاوه بر بلوم و انجمن کتابخانه، جوایز افتخاری به بکا راثفیلد منتقد واشنگتن پست برای برتری در نقد و به ماریون وینیک برای خدمت به جامعه ادبی اهدا شد.

حلقه منتقدان کتاب که در سال ۱۹۷۴ تأسیس شد، متشکل از صدها منتقد و ویراستار از سراسر آمریکا است. این جوایز در مراسمی که پنجشنبه شب در مدرسه نیو نیویورک برگزار شد، به برندگان اهدا شد.