رامبد جوان و مهران مدیری بازندگان نوروز 1400/ لودگی و ابتذال در بالاترین حد!

نوروز امسال سرویس‌های وی‌او‌دی در رقابت با یکدیگر و تلویزیون، از بعضی تولیدات جدید خود رونمایی کردند. دو سریال نمایشی «مردم معمولی» و «دراکولا» آغاز شدند و مسابقه اطلاعات عمومی «هفت خان» نیز منتشر شد. دو برنامه گفت‌وگو محور «شب‌آهنگی» و «منو بشناس» نیز از چهره‌ها میزبانی کردند. تولیدات جدید نمایش خانگی چه کیفیتی داشتند و آیا در جذب مخاطب توفیقی به دست آوردند؟
مردم معمولی
رامبد جوان که در سال‌های اخیر تمرکز خود را روی تولید «خندوانه» گذاشته بود، به تازگی سریال کمدی «مردم معمولی» را جلوی دوربین برده است که خودش علاوه بر کارگردان به عنوان بازیگر نیز در آن حضور دارد. او در «مردم معمولی» نقش «بردیا برازنده» را بازی می‌کند که مدیر یک مرکز زیبایی است. او در کنار خانواده و فامیل خود که هرکدام از آن‌ها مسئولیت اداره یک آژانس هواپیمایی و باشگاه ورزشی را برعهده دارند، کار می‌کند و در هر قسمت ماجراهایی برای شخصیت‌های داستان اتفاق می‌افتد. «مردم معمولی» تلاش می‌کند با شوخی‌هایی که بیشتر شبیه لودگی به نظر می‌رسد، مخاطب را بخنداند و به سبک آثار گیشه‌ای، با صحنه‌هایی مانند رقص کاراکترهایش مخاطب را سرگرم کند. این سریال با شروع بدی که داشت، مخاطب را کاملا ناامید کرد. آتیلا پسیانی و شبنم مقدمی از شخصیت‌های اصلی سریال هستند که بازی آن‌ها در سریال نکته قابل توجهی ندارد. الناز حبیبی که معمولا در نقش شخصیت‌های آرام و مثبت دیده شده در این مجموعه نسبت به آثار قبلی خود، حضور متفاوتی دارد. کاربری در واکنش منفی به سریال نوشته است: «چقدر کمدیش ساده‌لوحانه بود، دوره این جور کمدی‌ها خیلی وقته گذشته.» کاربر دیگری نوشته است:  «فاجعه بود، بازی آقای جوان اغراق‌ شده و ضعیف.»
دراکولا
سریال «دراکولا» نیز وضعیت بهتری از «مردم معمولی» ندارد. قسمت اول سریال بیشتر صرف نمایش مقدمات برگزاری جشن تولد «کامران کامروا» شد و با ریتم کندی که داشت، در نقطه شروع توجه مخاطب را جلب نکرد. استفاده از حیوانات و تجملات برای جذابیت سریال هم تاثیر مثبتی نداشت و توقعات مخاطب را برآورده نکرد. هنوز  دو قسمت از این مجموعه منتشر شده و نمی‌توان با قطعیت قضاوت کرد، اما «دراکولا» در ابتدای راه، برخلاف «هیولا» موفق نبوده است. از بازیگران این سریال، سیما تیرانداز، محمد بحرانی و نیما شعبان‌نژاد در «دراکولا» هم حضور دارند و شخصیت‌های جدیدی با بازی ویشکا آسایش، اندیشه فولادوند و بهنام تشکر نیز به قصه اضافه شده‌اند. هنوز بازیگران جدید سریال وارد قصه نشده‎اند و محمد بحرانی و ویشکا آسایش بازی خوبی در سریال داشته‌اند. کاربری با مقایسه سریال با آثار تلویزیونی مدیری نوشته است: «همش زرق و برق و تجملات بود.» کاربری هم با اشاره به استفاده از حیوانات از این موضوع انتقاد کرده است.
مسابقه «هفت خان»
محمدرضا گلزار پس از مسابقه «برنده باش»، با مسابقه «هفت خان» به نمایش خانگی آمده است تا تجربه ناتمام خود در زمینه اجرا را در این مدیوم ادامه دهد. «هفت خان» مانند «برنده باش»  مسابقه ای در حوزه اطلاعات عمومی است و روال مسابقه نیز شباهت‌هایی به «برنده باش» دارد. شرکت‌کنندگان می‌توانند از سه گزینه کمکی حذف گزینه غلط، تماس تلفنی و تغییر پاسخ خود استفاده کنند. در این مسابقه هم نقطه امن وجود دارد. مهم‌ترین تفاوت «هفت خان» با «برنده باش» هیجان بیشتر این مسابقه است. شرکت‌کننده و همراهش باید 50 شمش طلا را که هرکدام  دو میلیون ارزش دارد، روی پاسخ درست قرار دهند. سرعت عملی که باید در پیدا کردن جواب درست و چیدن شمش‌ها وجود داشته باشد، هیجان و استرس مسابقه را بالا می برد. محمدرضا گلزار در مقام مجری، مانند «برنده باش» عمل می‌کند و شوخی‌ها و سبک اجرایش مشابه آن است. قسمت اول «هفت خان» در فهرست پربازدیدترین محصولات نماوا در نوروز 1400، در رتبه آخر یعنی رتبه پنج قرار گرفته است. کاربری در واکنش به مسابقه نوشته است: «هیجانش به شدت از «برنده باش» بالاتره.» کاربر دیگری نوشت: «کاش سوالات از آسون به سخت باشه، از همون خان اول سوال سخت بود.»
منو بشناس
پلتفرم روبیکا «منو بشناس» را در تعطیلات نوروز منتشر کرد. این برنامه که فرزاد فرزین خواننده پاپ مجری آن بود، مانند برنامه‌های روتین گفت‌وگومحور، میزبان بازیگران و خواننده‌ها بود. «منو بشناس» نتوانست با دعوت از چهره‌های جذاب و شاخص، دیده شود و مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد. تماشاگر ،چهره‌هایی مانند علی اوجی، نرگس محمدی، لیندا کیانی، نیما شعبان‌نژاد، امیرعباس گلاب و منوچهر هادی را تا به حال در برنامه‌های مختلف دیده است و اشتیاقی برای شنیدن گفت‌وگوی آن‌ها ندارد. مهم‌ترین مهمانان برنامه باران کوثری و آرمان درویش بودند که این برنامه اجازه پخش نگرفت. گفته می‌شود حواشی باران کوثری در جشنواره فجر مانع پخش برنامه شده است.  فرزاد فرزین که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند، گزینه مناسبی برای میزبانی از بازیگران نبود و به گفت‌وگو اشراف نداشت. استفاده فراوان او از واژه‌های انگلیسی هم یکی دیگر از نقاط ضعف او در اجرای «منو بشناس» است. این برنامه پخش پرسروصدایی نداشت و گفت‌وگوها بازتاب چندانی در فضای مجازی نداشتند. حضور گروه «رستاک» امتیاز «منو بشناس» است.
شب‌آهنگی
یکی دیگر از برنامه‌هایی که به تازگی در نمایش خانگی منتشر شده، «شب‌آهنگی» با اجرای حامد آهنگی است. در این برنامه هم مانند «همرفیق»، گروه موسیقی در گوشه‌ای از استودیو حضور دارند و برنامه با حضور تماشاچیان ضبط شده است. طبق آن چه در قسمت اول گذشت، این برنامه گفت‌وگومحور نیست. در قسمت اول حامد آهنگی، حمید گودرزی را در موقعیت‌های خاصی قرار داد و با او بازی‌هایی انجام داد. مثلا گودرزی باید با استفاده از کلمات بامزه‌ای که به او داده می‌شد، همراه با حامد آهنگی، یکی از آثار خود را که نمایش داده می‌شد دوبله می‌کرد، یا فیلمی پخش می‌شد و آن دو باید تشخیص می‌دادند چه فیلمی در حال نمایش است. هرچند که انجام بازی‌ها و شوخی‌ها، باعث می‌شود فضای شادی بر برنامه حاکم شود، اما بازی با مهمان ایده جدیدی نیست. حامد آهنگی نیز می‌تواند با طنازی مخاطبان را سرگرم کند، اما افراط در شوخی‌ می‌تواند به ضرر او و برنامه تمام شود. کاربری در واکنش مثبت نسبت به برنامه نوشته است: «برنامه شاد و پر از انرژی مثبت.»
منبع شهروند