بخش خصوصی باید پای کار جشنواره بیاید

شفیعی گفت: مخاطبان و تماشاگران جشنواره تئاتر فجر، امسال از کیفیت نمایش‌ها راضی خواهند بود و در این دوره جوان‌هایی در جشنواره حضور دارند که در آینده از چهره‌های بنام و سرشناس تئاتر ایران خواهند شد.

به گزارش تیتر هنر، امیرحسین شفیعی مدیر اجرایی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با اشاره به کیفیت نمایش‌ها در جشنواره سال جاری گفت: در بخش تئاتر ایران و تئاتر دانشجویی آثار خوب و قابل قبولی داریم. امسال خیلی روی کیفیت حساسیت به خرج دادیم که قابل توجه است. به عنوان مثال می‌توانستیم در بخش تازه‌ها ۱۲ اثر انتخاب کنیم ولی در نهایت هفت اثر انتخاب شد. یا در بخش مرور می‌توانستیم ۱۵ نمایش انتخاب کنیم که به ۱۲ اثر رسیدیم.

وی با اظهار امیدواری نسبت به برگشتن شور و نشاط گذشته به این دوره از جشنواره تئاتر فجر، بیان کرد: فکر می‌کنم پس از دوران کرونا و حاشیه‌های بعدی‌اش در این دوره شاهد گرم شدن جشنواره باشیم. البته نکته حائز اهمیت اینجاست که جشنواره تئاتر فجر باید به عنوان یک جشنواره بزرگ و ملی حفظ شود و خرده جشنواره‌های کوچک و بیهوده‌ای که در کشور داریم را حذف کنیم.

شفیعی در ادامه افزود: در تهران و استان‌های دیگر جشنواره‌های زیادی برگزار می‌شوند که لزومی به اجرایشان نیست. اعتقاد دارم می‌توان تمام بخش‌ها و جشنواره‌های دیگر را در یک جشنواره بزرگ به نام جشنواره تئاتر فجر با یک فراگیری وسیع و بزرگ در سراسر کشور تلفیق کرد.

مدیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر ۱۴۰۲ خاطر نشان کرد: تمام ظرفیت‌های کشور چه از نظر بودجه و چه از نظر آثار باید به کمک جشنواره تئاتر فجر بیایند. همچنین بخش خصوصی هم باید پای کار جشنواره تئاتر فجر بیاید. روزی جشنواره تئاتر فجر یک جشنواره خیلی بزرگ می‌شود که تمام تماشاخانه‌های شهر تهران درگیر شوند. امیدوارم جشنواره تئاتر فجر به این سمت حرکت کند و فقط به چند تماشاخانه محدود نشود.

شفیعی درباره افزایش تماشاخانه‌ها در جشنواره امسال و حضور بخش خصوصی بیان کرد: ما امسال سعی کردیم تماشاخانه‌ها را افزایش بدهیم ولی باز هم جای کار دارد و باید گسترده‌تر شود. برای حضور تماشاخانه‌های خصوصی طرحی بود و چندین جلسه گذاشتیم و از هر دو طرف علاقه‌مندی وجود داشت ولی شرایط همکاری به وجود نیامد. باید بخش خصوصی را حتما برای سال‌های آینده درگیر کنیم چرا که آنها می‌توانند کمک کنند. بخش خصوصی خدمات زیادی را به تئاتر کشور ارائه می‌کند و باید از ظرفیت‌هایش در تئاتر فجر استفاده شود. اگر تا الان اتفاقی نیفتاده شاید هماهنگی کمی صورت گرفته است.

این کارگردان تئاتر دلیل تغییر سامانه بلیت فروشی در جشنواره امسال را چنین توضیح داد: سامانه «گیشه تئاتر» ظرفیتی است که اداره کل هنرهای نمایشی برای تئاتر به وجود آورده و وقتی مرکز هنرهای نمایشی متولی ایجاد چنین ظرفیتی می‌شود طبیعی است که ما هم در زمان جشنواره بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

شفیعی افزود: هرچقدر ظرفیت‌های فروش بلیت تئاتر در کشور اضافه شود می‌تواند مخاطبان بیشتر و گسترده‌تری جذب کند. جشنواره تئاتر فجر هم بهانه خیلی خوبی بود برای اینکه سامانه «گیشه تئاتر» به مخاطبان معرفی شود.

مدیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر در پایان گفت: در اداره کل هنرهای نمایشی از این سامانه به صورت آزمایشی استفاده کرده و به نوعی تمام آزمون و خطاهایش را پس داده و از چهارشنبه با کمترین مشکل فروش بلیت جشنواره تئاتر فجر را انجام می‌دهد. به نظرم این سامانه یک فرصت جدیدی به ویژه برای هنرمندان خارج از تهران ایجاد می‌کند.