«ایتالیا ایتالیا» نخستین فیلم بلند سینمایی کاوه صباغ‌زاده است که دربخش مسابقه جشنواره فیلم فجر با دیگر آثار سینمایی رقابت می‌کند.

مروری کوتاه بر آثار رقابتی جشنواره سی و پنجم فیلم فجر

سد معبر/ محسن قرایی
«سد معبر» دومین ساخته بلند محسن قرایی مقدم است که فضایی اجتماعی دارد. داستان فیلم درباره قاسم، کارمند اداره سد معبر شهرداری است که در تلاش است وضع زندگی خود را بهبود ببخشد؛ اما در این راه با نرگس همسرش اختلاف‌نظر دارد. فیلم درواقع فضایی اجتماعی دارد و فیلمبرداری آن به صورت کامل در تهران انجام شده است. همان ‌طور که از سابقه سعید روستایی، نویسنده فیلمنامه این فیلم با ساخت «ابد و یک روز» پیداست، باید منتظر اثری متفاوت از محسن قرایی بود. حامد بهداد و باران کوثری بازیگران اصلی این فیلم هستند.
انزوا/ مرتضی‌علی عباس‌میرزایی
فیلم سینمایی «انزوا» به کارگردانی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی نیز نخستین ساخته این کارگردان است. این اثر فیلمى اجتماعى در مورد قضاوت است. فیلم ریتم بسیار سریعى دارد و فیلمنامه‌اش از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. عباس میرزایى مدت زیادى را صرف نگارش فیلمنامه کرده و پس از بازنویسى‌هاى فراوان نسخه نهایى آماده شده است. بازیگرانى که در «انزوا» بازى کردند، همگى گریم‌هاى متفاوتى دارند؛ ازجمله جمشید ‌هاشم‌پور که ظاهرا نقش بسیار متفاوتى را هم بازى کرده است. «انزوا» فیلم پرلوکیشنى است که از شمال تهران و محله فرمانیه تا کشتارگاه حوالى ورامین فیلمبردارى داشته است. این فیلم داستان مردی است که بعد از ۶‌ سال حبس، برای نخستین‌بار به او مرخصی داده می‌شود و در حین مرخصى اتفاقاتى براى او می‌افتد که بخش اصلى داستان فیلم را تشکیل می‌دهد.
کارگر ساده نیازمندیم/ منوچهر‌ هادی
فیلم سینمایی «کارگر ساده نیازمندیم» به کارگردانی منوچهر ‌هادی در بخش مسابقه سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این فیلم جزو آثار متفاوت سینمای اجتماعی است و به مشکلات یکی از قشرهای کم‌درآمد جامعه می‌پردازد. نویسندگی این فیلم را پدرام کریمی برعهده دارد و در آن بازیگرانی چون آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، سیامک صفری، سحر قریشی و… حضور دارند.
ایستگاه اتمسفر/ مهدی جعفری
مهدی جعفری دانش‌آموخته رشته کارگردانی سینما از دانشگاه هنر تهران است که کارگردانی فیلم‌های کوتاه داستانی «زیارت»، «کمی بالاتر»، «پنجره»، «همه روزهای خوب» و… را در کارنامه کاری خود دارد و این فیلم نخستین اثر بلند او است. او از ‌سال ۸۲ به‌عنوان مدیر فیلمبرداری در بسیاری از آثار سینمایی همچون «ما همه خوبیم»، «اتوبوس شب»، «دهلیز»، «عصر یخبندان»، «بارکد»، «خشکسالى و دروغ» و… فعالیت داشته است. فیلمبردارى «ایستگاه اتمسفر» اوایل آذرماه در تهران آغاز شد و اواسط دى‌ماه به پایان رسید. رویا افشار که سابقه‌ای طولانى در تئاتر دارد، پس از چند‌ سال در یک فیلم سینمایى به ایفاى نقش پرداخته است. محسن کیایى هم که امسال با سه فیلم «ایستگاه اتمسفر»، «یک روز به‌خصوص» و «سد معبر» از بازیگران پرکار جشنواره فجر است، نقش اصلى مرد «ایستگاه اتمسفر» را بازى می‌کند.
نگار/ رامبد جوان
رامبد جوان در بخش مسابقه سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «نگار» شرکت کرده است. ماجرا از این قرار است که نگار دختر خانواده‌ای نیمه‌مرفه و اصیل است. پدر لوطی او در یک معامله اقتصادی شکست خورده و به خاطر فشارهای زیاد مرده است. این تحلیلی است که پلیس نسبت به مرگ او اعلام می‌کند. اما نگار این تحلیل را باور ندارد و تصمیم می‌گیرد که روزهای آخر پدر را مرور کند تا به اصل ماجرا پی ببرد. در این فیلم نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، مانی حقیقی، آتیلا پسیانی، فریبا کامران، علیرضا شجاع‌نوری، افسانه بایگان، اشکان خطیبی و… به ایفای نقش می‌پردازند.
چراغ‌های ناتمام/ مصطفی سلطانی
«چراغ‌های ناتمام» با مضمون دفاع مقدس به کارگردانی مصطفی سلطانی در این دوره از جشنواره حضور دارد. در این فیلم بازیگرانی چون مجید صالحی، شقایق فراهانی، حسین مهری، الهام نامی، حسین ملکی، داریوش ارجمند و علیرضا استادی ایفای نقش کرده‌اند. فیلم، زندگی نویسنده‌ای است که در جهان سرد امروز خود را گرفتار می‌بیند و از این‌رو دل به جهان خیال‌انگیزی می‌دهد که در آن طرح زیبایی از آرمان‌های اخلاقی چون ایثار، شهادت و مردانگی موج می‌زند. فیلمبرداری «چراغ‌های ناتمام» در شهرهای تهران و بهشهر انجام شده است.
ماه‌گرفتگی/ مسعود اطیابی
گفته می‌شود این فیلم به نوعی به رویدادها و حوادث ‌سال ۱۳۸۸ می‌پردازد. کامبیز دیرباز و سارا خویینی‌ها ازجمله بازیگران اصلی آن هستند و سازندگان «ماه‌گرفتگی» از اواسط فیلمبرداری برای بازسازی واقعی و طبیعی وقایع‌ سال ٨٨، به خیابان‌های شهر تهران رفته‌اند و همین باعث شد که سکوت خبری این فیلم شکسته شود. درواقع موضوع فیلم زمانی مشخص شد که گروه فیلمبرداری مجبور به بازسازی صحنه‌های وقایع آن ‌سال شدند. از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به فریبا کوثری، الناز حبیبی و شهرام عبدلی اشاره کرد.
یک روز به‌خصوص/ همایون اسعدیان
«یک روز به‌خصوص» هم فیلمی اجتماعی است. ماجرا از این قرار است که حامد باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار می‌دهد. در این فیلم مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی، پری‌ناز ایزدیار، محسن کیایی و… حضور دارند.
کمدی انسانی/ محمدهادی کریمی
کریمى پس از چهار ‌سال براى ساخت فیلم جدیدش پشت دوربین رفت. داستان «کمدى انسانى» در چهار دهه روایت مى‌شود. نقش شخصیتى که داستان زندگى‌اش را در چهار دهه دنبال مى‌کنیم، آرمان درویش بازى می‌کند. او با بازى در فیلم «چهارشنبه» به کارگردانی سروش مظفر نگاه‌ها را متوجه خود کرد. یکى از نکات جالب توجه فیلم گریم‌هاى متفاوت بازیگران است. نیکى کریمى و هومن سیدى ازجمله بازیگرانى هستند که همگى با چند گریم متفاوت در فیلم ظاهر شده‌اند. این فیلم یک کمدی موقعیت از زندگی تراژیک فردی است که می‌بایست علیرغم خواست درونی‌اش همرنگ با مردم پیرامونش زندگی کند. علیرضا شجاع‌نوری، هومن سیدی، بهاره کیان افشار، نیکی کریمی و… در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
ویلایی‌ها/ منیز قیدی
ویلایی‌ها به کارگردانی منیر قیدی در حوزه دفاع مقدس ساخته شده است. فیلم درباره زندگی همسران فرماندهان جنگ است که در سال‌های ۶٢ و ۶٣ روایت می‌شود. موضوعی که تاکنون سینمای ایران کمتر به آن پرداخته است. در این فیلم طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار و… به ایفای نقش می‌پردازند.
گشت ۲/ سعید سهیلی
سعید سهیلی با فیلم سینمایی «گشت ۲» شاید یکی از جنجالی‌های این دوره از جشنواره باشد. داستان فیلم این است که عباس و حسن پس از پنج‌سال از زندان آزاد شده، سراغ عطا می‌روند. عطا در این مدت در کما بوده و به‌تازگی به هوش آمده و به زندگی عادی بازگشته است. این سه رفیق دوباره با هم همراه شده، پی کاری شرافتمندانه می‌گردند؛ اما پس از تلاش‌های بسیار ناچار می‌شوند دوباره حمید فرخ‌نژاد، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، بهاره افشاری و… ازجمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
سوفی و دیوانه/ مهدی کرم‌پور
فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» یک درام عاشقانه است. فیلمنامه آن توسط مهدی سجاده‌چی و مهدی کرم‌پور نوشته شده و پس از عاشقانه «پل چوبی» پنجمین فیلم کرم‌پور در مقام کارگردان است. امیر جعفری و به‌آفرید غفاریان به‌عنوان بازیگران اصلی انتخاب شدند و بازیگران دیگری چون محمدرضا شریفی‌نیا، سیامک صفری، الهه حصاری و سعید امیرسلیمانی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.
پشت دروازه بهشت (انیمیشن)/ علی نوری اسکویی
«پشت دروازه بهشت» به کارگردانی علی نوری اسکویی تنها انیمیشنی است که به بخش مسابقه این دوره از جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است. داستان این انیمیشن سینمایی در مورد زندگی یک نویسنده داستان‌های کمیک است که ناگهان وارد داستانی که خلق کرده است، می‌شود.
اسرافیل/ آیدا پناهنده
آیدا پناهنده با دومین فیلم سینمایی خود با نام «اسرافیل» در این جشنواره حضور دارد. این فیلم در شمال کشور فیلمبرداری شده است و در آن بازیگرانی چون هدیه تهرانی، پژمان بازغی، مریلا زارعی و… حضور دارند. خلاصه قابل عرضه‌ای از داستان فیلم منتشر نشده است و دست‌اندرکاران فیلم تنها به این جمله بسنده کرده‌اند: «مردى که ماهى را دوست داشت بازگشته است. دخترى که بهروز را دوست دارد باز مى‌گردد، مردگان زنده مى‌شوند….» به همین جهت هنوز مشخص نیست که فضای فیلم قرار است در چه حال و هوایی باشد.
رگ خواب/ حمید نعمت‌الله
حمید نعمت‌الله با فیلم «رگ خواب» در این دوره از جشنواره حضور دارد. این فیلم روایت زندگی زنی با بازی لیلا حاتمی است که دچار مشکلاتی شده و زندگی‌اش دستخوش اتفاقات ناخوشایندی می‌شود. درواقع فیلم اختصاص دارد به اوج و فرود رابطه میان یک زن و مرد و به اضمحلال این رابطه می‌پردازد. در این فیلم بازیگرانی چون لیلا حاتمی، کوروش تهامی، الهام کردا، لیلا موسوی، حسین عرفانیان و حمیدرضا آذرنگ حضور دارند.
فِراری/ علیرضا داوودنژاد
فیلم علیرضا داوودنژاد، داستان دختر ۱۸ساله‌ای به نام گلنار با بازی ترلان پروانه را روایت می‌کند که از شهرستان به تهران می‌آید و تلاش می‌کند تا با خودروی «فراری» ٨میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد. گلنار دراین‌ بین با یک راننده آژانس آشنا می‌شود که او را در اتفاقات قصه همراهی می‌کند. نقش این راننده آژانس را هم محسن تنابنده بازی می‌کند. دراین فیلم محسن تنابنده، ترلان پروانه، سیامک صفری، سیما تیرانداز، رضا داوودنژاد و رضا کیانیان به ایفای نقش می‌پردازند. «فراری» به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری ساخته‌ شده است و محمود کلاری به‌عنوان مدیر فیلمبرداری، کامبوزیا پرتویی فیلمنامه‌نویس، ایمان امیدواری طراح گریم و بابک کریمی طراح صحنه با علیرضا داوودنژاد کارگردان این فیلم همکاری کرده‌اند.
ماجرای نیمروز/ محمدحسین مهدویان
محمدحسین مهدویان ‌سال گذشته با فیلم «ایستاده در غبار» بسیاری از جوایز جشنواره را از آن خود کرد. او اما بعد از فضای جنگ و دفاع مقدس آن فیلم، حالا سراغ موضوعی اجتماعی رفته است. دراین فیلم مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، ‌هادی حجازی‌فر، امیرحسین ‌هاشمی، جواد عزتی، مهدی پاکدل و… به ایفای نقش می‌پردازند، اما خلاصه‌ای از آن هنوز در دست نیست.
بدون تاریخ بدون امضا/ وحید جلیلوند
«بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند نیز به بخش مسابقه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد. امیر آقایی، هدیه تهرانی، سعید داخ، علیرضا استادی، نوید محمدزاده و زکیه بهبهانی بازیگران فیلم جلیلوند هستند. همچنین ماهان نصیری‌نیا بازیگر خردسال این اثر است. درخلاصه‌ داستان این فیلم آمده است؛ کاوه نریمان یکی از پزشکان پزشکی قانونی درمحل کارش با جسدی مواجه می‌شود که او را پیش از این می‌شناخته است. از این به بعد جریان سمت و سویی معماگونه به خود می‌گیرد و مخاطب با روندی همراه می‌شود که برای گره‌گشایی از ماجرا پرداخته شده است.
سارا و آیدا/ مازیار میری
مازیار میری نیز با فیلم سینمایی «سارا و آیدا» دراین دوره از جشنواره حضور دارد. این کارگردان بعد از ۴‌سال این فیلم را جلوی دوربین برده است. ماجرای فیلم از این قرار است که سارا و آیدا دوستان صمیمی هستند که آبروی یکی از آنها به خطر افتاده و حالا باید به کمک هم شرایط را به حالت عادی بازگردانند، اما این دو دوست تا کجا پای یکدیگر می‌ایستند؟ دراین فیلم غزل شاکری، پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، سعید چنگیزیان و تینا پاکروان به ایفای نقش می‌پردازند.
زیر سقف دودی/ پوران درخشنده
یازدهمین ساخته سینمایى پوران درخشنده با نام «زیر سقف دودى» امسال دربخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده یک اثر اجتماعی است که به موضوع طلاق عاطفی میان زوج‌ها می‌پردازد. «زیر سقف دودى» ازجمله فیلم‌هاى پر لوکیشن امسال است که درمناطق مختلفى ازجمله الهیه، یک خانه درمنطقه جردن، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، یک خانه درمنطقه فرشته تهران، بانکی واقع درخیابان ولی‌عصر تهران، سوله‌‌های انباری واقع درجاده بهشت‌زهرا، در رستوران لئون (سام سنتر)، کارخانه‌ای درمنطقه وردآورد کرج، خیابان‌های شهر تهران و… فیلمبرداری شده است. فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، بهنوش طباطبایی، هوشنگ توکلی، مریم بوبانی، ‌هادی مرزبان، فریبا متخصص، شهرام حقیقت‌دوست، رسول نجفیان، نفیسه روشن، آزیتا حاجیان، حسام نواب‌صفوی و… بازیگران آن هستند.
پشت دیوار سکوت/ مسعود جعفری‌جوزانی
مسعود جعفری‌جوزانی با فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. درخلاصه داستان «پشت دیوار سکوت» که مضمونی اجتماعی دارد، آمده است؛ دخترجوانی به نام ستاره با همه وجود تلاش می‌کند تغییری در زندگی خود و دیگران ایجاد کند. دراین فیلم بازیگرانی چون امین تارخ، پرویز پورحسینی، حسین پاکدل، سحر جعفری‌جوزانی، آرمان درویش، سیامک صفری، بهزاد فراهانی و شقایق فراهانی حضور دارند.
ماجان/ رحمان سیفى‌آزاد
سیفی‌آزاد امسال با نخستین ساخته سینمایى‌اش «ماجان» دربخش چشم‌انداز جشنواره فیلم فجر حضور دارد. سیفى آزاد که پیش از نویسندگى آثارى چون «من مادر هستم»، «خواب‌زده‌ها» و… را برعهده داشته، پاییز امسال فیلمبردارى «ماجان» را در تهران و شمال آغاز کرد. «ماجان» به معنای مادرجان است که درنقاط مختلف کشور ازجمله شمال کشور و لرستان از این اصطلاح استفاده می‌شود. مهتاب کرامتى و فرهاد اصلانى که پیش از این درفیلم‌هاى «پاداش سکوت» و «عصر یخبندان» با یکدیگر همبازى بوده‌اند، درسومین تجربه مشترکشان نقش‌هاى اصلى «ماجان» را بازى می‌کنند. «ماجان» روایتگر قصه زوجی است که با چالش بزرگی در رابطه با فرزند خود روبه‌رو هستند.
آذر/ محمد حمزه‌ای
محمد حمزه‌ای نیز با نخستین فیلم بلند سینمایی خود با نام «آذر» در این دوره از جشنواره حضور دارد. از خلاصه داستان این فیلم هنوز خبری در دست نیست اما نیکی کریمی، حمیدرضا آذرنگ و هومن سیدی جزو بازیگرانش هستند.
خفگی/ فریدون جیرانی
فریدون جیرانی با فیلم سینمایی «خفگی» در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر و دربخش مسابقه حضور دارد. الناز شاکردوست و نوید محمدزاده ایفاگر نقش‌های اصلی این فیلم هستند و درکنار آنها پولاد کیمیایی، ماهایا پطروسیان و پردیس احمدیه نیز بازی می‌کنند. هنوز خلاصه داستانی درباره این فیلم منتشر نشده است.
قاتل اهلی/ مسعود کیمیایی
«قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی دربخش مسابقه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. پرویز پرستویی، پگاه آهنگرانی، امیر جدیدی، پرویز پورحسینی، لعیا زنگنه، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین رستمی، حمیدرضا افشار، رضا رشیدپور، اکبر معززی، سعید پیردوست، ثریا قاسمی و… ازجمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم داستان زندگی حاج آقا دکتر جلال سروش است که نقش آن را پرویز پرستویی بازی می‌کند.
تابستان داغ/ ابراهیم ایرج‌زاده
«تابستان داغ» نخستین فیلم بلند سینمایی ابراهیم ایرج‌زاد است. ابراهیم ایرج زاد، متولد ١٣۶٠ و فارغ‌التحصیل کارگردانى سینما از دانشکده سوره اصفهان است. درکارنامه او فیلم‌هاى کوتاهى ازجمله «عشق، یک روایت غمگین»، «چند کیلومتر دورتر»، «زنى پوشیده با گردنبند»، «دوچرخه‌ها، پدرها، سیگارها» و «نیستان» به چشم می‌خورد و «تابستان داغ» نخستین فیلم سینمایى او به حساب می‌آید. علی مصفا، پریناز ایزدیار، مینا ساداتی، یسنا میرطهماسب و صابر ابر بازیگران اصلی این فیلم هستند.
بیست و یک روز بعد/ محمدرضا خردمندان
فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» نخستین ساخته بلند سینمایی محمدرضا خردمندان نیز در لیست بخش مسابقه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این فیلم ملودرامی اجتماعی ازقصه زندگی نوجوانی به نام مرتضی است که در راه تحقق آرزوی ناکام پدرش، با چالش بسیاری روبه‌رو می‌شود. امیرحسین صدیق بازیگر نقش اصلی این فیلم است.
شماره ۱۷ سهیلا/ محمود غفاری
«شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری است که دراین فیلم بازیگرانی چون زهرا داوودنژاد، بابک حمیدیان، احسان امانی و مهرداد صدیقیان به ایفای نقش پرداخته‌اند. «شماره ١٧ سهیلا» داستان دختری میانسال است که زمان ازدواج او به تأخیر افتاده و با توجه به مشکل ژنتیکی که دارد، درتلاش است که هرچه سریع‌تر ازدواج کند تا بچه‌دار شود.
مادری/ رقیه توکلی
رقیه توکلی با نخستین فیلم سینمایی خود با نام «مادری» دربخش مسابقه این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این فیلم درشهر یزد فیلمبرداری شده و در آن بازیگرانی چون نازنین بیاتی، ‌هانیه توسلی، ملیسا ذاکری، مریم بوبانی، آنا زارع، سجاد اسماعیلی و هومن سیدی حضور دارند. «مادری» درباره زندگی دوخواهر است که یکی عشقش را رها کرده و دیگری عشقش او را رها کرده است.
ایتالیا ایتالیا/ کاوه صباغ‌زاده
«ایتالیا ایتالیا» نخستین فیلم بلند سینمایی کاوه صباغ‌زاده است که دربخش مسابقه جشنواره فیلم فجر با دیگر آثار سینمایی رقابت می‌کند. حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی‌حسینی، همایون ارشادی، علی جناب و… ازجمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. خلاصه‌ای از فیلم منتشر نشده است.

«ایتالیا ایتالیا» نخستین فیلم بلند سینمایی کاوه صباغ‌زاده است که دربخش مسابقه جشنواره فیلم فجر با دیگر آثار سینمایی رقابت می‌کند.