محسن کیایی بازیگر معتقد است، تلویزیون باید از نیروهای به‌روزتر و جوان‌تر بهره بگیرد تا آثار تولیدی حاصل ایده، تفکر و خلاقیت جوانانی باشد که در پشت صحنه مشغول فعالیت هستند.

سیاستهای کلی تلویزیون باید تغییر کند

محسن کیایی بازیگر معتقد است، تلویزیون باید از نیروهای به‌روزتر و جوان‌تر بهره بگیرد تا آثار تولیدی حاصل ایده، تفکر و خلاقیت جوانانی باشد که در پشت صحنه مشغول فعالیت هستند.
به گزارش هفت هنر، محسن کیایی بازیگر که با فیلم پرفروش “بارکد” بر پرده سینماها دیده می‌شود و در ایام ماه مبارک رمضان نیز مینی سریال” کشیک قلب” با بازی او از تلویزیون پخش شد، درباره این روزهای خود گفت: فعلاً استراحت می‌کنم و یکی دو متن است که در حال نگارش آن‌ها هستم. فیلمنامه فیلم سینمایی “لونه زنبور” را هم نوشتم که مدت‌هاست از نگارش آن می‌گذرد و تا هفته آینده وضعیت کارگردان و تهیه‌کننده‌اش مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: فیلم سینمایی “نقطه کور” به کارگردانی مهدی گلستانه را آماده اکران دارم که فکر می‌کنم تا پایان تابستان روی پرده برود. فیلم سینمایی” یک روز بخصوص” را هم به کارگردانی همایون اسعدیان کار کردم که برای جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

بازیگر سریال” پرده‌نشین” درباره حضور در تلویزیون و همچنین تغییر مدیریت رسانه ملی و تأثیر آن بر برنامه‌سازی و تولیدات صداوسیما عنوان کرد: من احساس می‌کنم تغییر مدیریت هیچ تأثیری ندارد و باید این تغییر در سیاست کلی سازمان انجام شود. تلویزیون ما سیاستی دارد که هر مدیری که می‌آید از همین چارچوب پیروی می‌کند و هیچ خلاقیتی در این مدیریت شکل نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد باید شکل کاری تلویزیون تغییر کند و به جای این تعداد کارمند و این حجم از شبکه‌های مختلف بر کیفیت آثار افزود.

کیایی ادامه داد: در حال حاضر شبکه نسیم با 60 کارمند، از شبکه‌های دیگر تلویزیون موفق‌تر است و اگر به همین شکل کار کنند، قطعاً نسیم جایشان را می‌گیرد، چرا که خلاقیتی در این شبکه اتفاق می‌افتد که در شبکه‌های دیگر این خلاقیت یا وجود ندارد یا مدیران اجازه نمی‌دهند یا نمی‌خواهند که اتفاق بیفتد. در صورتی‌که ما می‌دانیم شبکه‌های دیگر با چه تعداد کارمند و در چه فضایی کار می‌کنند و نسیم با چه تعداد کارمند توانسته گوی سبقت را بگیرد. به همین دلیل فکر می‌کنم به جای تغییر مدیریت، سیاست کلی سازمان باید تغییر کند. باید به این فکر کنند که شبکه‌ها کوچک‌تر، به‌روزتر و جوان‌تر شوند و در اتاق فکر این شبکه‌ها نیز از جوانان بهره بگیرند، آدم‌هایی که در آن کار می‌کنند و فکر می‌کنند باید جوان باشند. برنامه‌های “خندوانه” و “دورهمی” و اتفاقاتی از این دست، حاصل ایده، تفکر و خلاقیت جوانانی است که در پشت آن مشغول فعالیت هستند.

بازیگر فیلم سینمایی” عصر یخبندان” با تأکید بر اینکه باید فضای عملکرد رسانه بازتر شود و دایره محدودیت‌ها کمتر شود، گفت: متأسفانه روز به روز این محدودیت‌ها بیشتر می‌شوند و اگر تلویزیون این محدودیت‌ها را کم نکند، شبکه‌های مجازی، VoD و شبکه‌های که به وجود آمده‌اند مانند “آپارات”، “فیلمرو” و “فیلم نت” به راحتی این جای خالی را پر می‌کنند. تفاوت این شبکه‌ها با تلویزیون در این است که در تلویزیون مشخص نمی‌کند یک برنامه چه تعداد بیننده دارد، اما در شبکه‌های مجازی شما می‌توانید ببینید چه تعداد مخاطب از یک کلیپ یا یک برنامه دیدن کردند. اگر تلویزیون این سیاست را تغییر ندهد، شبکه‌های مجازی به راحتی می‌توانند جای رسانه ملی را بگیرند.

وی همچنین افزود: داود میرباقری، حسن فتحی و دیگر کارگردانانی که وارد شبکه نمایش خانگی شدند، همگی جزو افرادی هستند که در تلویزیون سریال می‌ساختند و بهترین آثارشان را نیز ارائه کردند و ذائقه مردم را به خوبی می‌شناسند و شکل کار کردن را بلد هستند، اما دایره محدودیت و فشارهای تلویزیون بیشتر شده و باعث شده این کارگردان‌ها تلاش کنند برای ارائه کار بهتر به این فضا روی آورند. مثلاً سریال “شهرزاد” یا “دندون طلا” و …از این رو موفق هستند که شبکه نمایش خانگی هم یک رسانه جدا از تلویزیون است. اگر تلویزیون تلاش نکند که به روزهای اوج خود بازگردد، به آن شماره یکی که مردم به آن توجه داشتند، قطعاً از رسانه‌های دیگر عقب می‌ماند.

کیایی در خاتمه اظهار کرد: مطمئناً تلویزیون این توان را ندارد که بتواند دائماً کار تولید کند و وقتی نمی‌تواند خوراک مناسبی برای مخاطب فراهم کند، نباید تا این اندازه تلاش کند و به افزایش شبکه‌ها فکر کند.

محسن کیایی بازیگر معتقد است، تلویزیون باید از نیروهای به‌روزتر و جوان‌تر بهره بگیرد تا آثار تولیدی حاصل ایده، تفکر و خلاقیت جوانانی باشد که در پشت صحنه مشغول فعالیت هستند.