مجموعه مستند «بولیوی: همسایه آسمان» (Bolivia: The Sky's Neighbor) در قالب 5 قسمت 25 دقیقه ای به معرفی کشور بولیوی، پیروزی مورالس و توطئه های آمریکا، فرهنگ و هنر اقوام بولیوی، ارتباط ایران و بولیوی و اسلام و شیعه در این کشور می پردازد.

با پرس تی وی به «بولیوی» سفر کنید

مجموعه مستند «بولیوی: همسایه آسمان» (Bolivia: The Sky’s Neighbor) در قالب 5 قسمت 25 دقیقه ای به معرفی کشور بولیوی، پیروزی مورالس و توطئه های آمریکا، فرهنگ و هنر اقوام بولیوی، ارتباط ایران و بولیوی و اسلام و شیعه در این کشور می پردازد.

به گزارش تیترهنر به نقل از روابط عمومی شبکه پرس تی وی، این مجموعه مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی روح الله اسدی محصول سال 2015 شبکه هیسپان تی وی است.

در قسمت اول مستند «بولیوی: همسایه آسمان» موضوعاتی همچون آشنایی با بولیوی، دوران استعمار، استقلال، دیکتاتوری تا پیروزی انقلاب مردم مطرح و بررسی می شود و به شهرهای لاپاز، پوتوسی و سوکره سفر می کنیم. این برنامه، کشور بولیوی را در آمریکای لاتین به تصویر می کشد؛ کشوری که محصور در خشکی است و از مرتفع‌ترین نقاط جهان به شمار می‌آید. درصد بسیاری از مردم این کشور سرخپوست‌اند و بهره‌مندی آنان از معادن بسیار غنی، زمینه حضور و استعمار دراز‌مدت منابع آن را فراهم ساخت تا آنکه به همت مردان بزرگی همچون سیمون بولیوار توانست استقلال ظاهری خود را به دست آورد، اما استعمار به شکلی نوین و با روی‌کار آمدن دیکتاتورها ادامه یافت تا آنکه با شورش و انقلاب مردم، آخرین دیکتاتور (سانچز دی لوسادا) از این کشور فرار کرد و دوران جدیدی در تاریخ سیاسی مردم آن آغاز شد.

قسمت دوم این مستند به مباحثی مانند پیروزی مورالس، توطئه های امریکا، سیاهپوستان، معدن کاران، دو طرح بزرگ پروسه تغییر و رسانه‌ها می پردازد و سری به شهرهای کوچابامبا، لاپاز، ال التو و معادن پوتوسی می زند.

این قسمت بیش از همه به شهر کوچابامبا از شهرهای مهم بولیوی و محل آغاز فعالیت خوان اوو مورالس می پردازد. وی به عنوان اولین رئیس جمهور سرخپوست بولیوی توانست با رای بالای مردم این کشور به پیروزی برسد و البته پیروزی او به مذاق قدرت‌های بزرگ خوش نیامد و توطئه‌های بسیاری بر علیه او آغاز شد.

 مستند روایت می کند که در این دوره تلاش روزافزون مردم بولیوی در عرصه‌کار اقتصادی، به ویژه معادن پربار این کشور، آینده روشنی را نوید می دهد و رسانه‌ها نیز در این دوران نقش ویژه‌ای بر عهده دارند. بررسی نقش رسانه‌ها در پروسه تغییر با حضور در شبکه تلویزیونی دولتی این کشور، از بخش‌های دیگر این قسمت از مستند «بولیوی: همسایه آسمان» است.

مخاطبان شبکه پرس تی وی در ادامه و در قسمت سوم مستند «بولیوی: همسایه آسمان» با فرهنگ و هنر کشور بولیوی آشنا می شوند و به دیدار قوم اینکا، جاده مرگ و مرتفع‌ترین دریاچه نمک دنیا رفته و به تماشای مسابقات داکار می نشینند. در این قسمت سفری به شهرهای کوپاکاوابا، جزیره خورشید، ایونی و کوروئیکو خواهیم داشت. در این قسمت از موزه ملی بولیوی و آثار به جا مانده از قوم اینکا که نماد هنر و تمدن مردم بولیوی است، بازدید خواهیم کرد.

قسمت چهارم این مستند نگاهی به روابط دو کشور ایران و بولیوی دارد و آثاری مانند پرسپولیس، تیواناکو و صنایع دستی دو کشور را به نمایش می گذارد.

این قسمت شامل موضوعاتی از جمله آغاز به کار سفارت و حسن روابط دو کشور، بیمارستان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در ال التو و شبکه تلویزیونی ابیا یالا «پرسپولیس» در ایران و «تیواناکو» در بولیوی است.

قسمت پنجم و آخرین قسمت از مجموعه مستند «بولیوی: همسایه آسمان» به بررسی اسلام و تشیع در کشور بولیوی می پردازد. در این قسمت به سابقه فعالیت مسلمانان و به ویژه شیعیان در این کشور اشاره شده که برغم محدودیت های بسیار، روند رو به رشدی داشته است. در ادامه، مصاحبه های مختلفی با شیعیان مرکز اسلامی شیعیان بولیوی واقع در یکی از میدان‌های اصلی شهر لاپاز صورت می گیرد و برخی برنامه های آنها مانند برگزاری مراسم ویژه ولادت و شهادت ائمه (ع)، کلاس ها و نشست‌ها با مردم، حضور در دانشگاه و ارائه کنفرانس‌های مختلف، تالیف کتاب و سفرهای تبلیغی تشریح می شود.

این مستند در 5 قسمت طی روزهای 6 تا 10 دی ماه ساعت 04:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می شود و در ساعات 09:00 ، 15:00 ، 21:00 و 01:00 بامداد بازپخش خواهد شد.

مجموعه مستند «بولیوی: همسایه آسمان» (Bolivia: The Sky's Neighbor) در قالب 5 قسمت 25 دقیقه ای به معرفی کشور بولیوی، پیروزی مورالس و توطئه های آمریکا، فرهنگ و هنر اقوام بولیوی، ارتباط ایران و بولیوی و اسلام و شیعه در این کشور می پردازد.