«بیل برایسون»، نویسنده کتاب «تاریخچه کوتاه تقریبا همه چیز» و رئیس هیات داوران سال 2016 فهرست نهایی نامزدهای جایزه داستان‌های علمی تخیلی ضمن اعلام این فهرست گفت کتب راه‌یافته به این فهرست جذاب‌تر از سال‌های دیگر هستند.

معرفی فهرست نهایی جایزه بهترین رمان علمی-تخیلی انگلستان

«بیل برایسون»، نویسنده کتاب «تاریخچه کوتاه تقریبا همه چیز» و رئیس هیات داوران سال 2016 فهرست نهایی نامزدهای جایزه داستان‌های علمی تخیلی ضمن اعلام این فهرست گفت کتب راه‌یافته به این فهرست جذاب‌تر از سال‌های دیگر هستند.

به گزارش هفت هنر به نقل از گاردین- «بیل برایسون» در مراسم اعلام نامزدهای نهایی بهترین داستان علمی-تخیلی انجمن سلطنتی اعلام کرد، مخاطبانی که داستان‌های علمی-تخیلی نمی‌خوانند به خود ظلم می‌کنند. وی معتقد است جایزه داستان علمی-تخیلی مانند جایزه نوبل در این گونه ادبی است.

وی که رئیس هیات داروان این جایزه در سال 2016 است، در این باره گفت: «در حال حاضر بسیاری از افراد به داستان‌های علمی-تخیلی روی خوش نشان نمی‌دهند. توجیه این گروه از خوانندگان این است که علاقه‌ای به این موضوع ندارند یا نزدیکی خاصی با این موضوعات احساس نمی‌کنند.»

او معتقد است این دسته از خوانندگان چیزی را از دست می‌دهند که «خود من سال‌ها از دست داده بودم. اما پس از خواندن داستان‌های علمی-تخیلی با نوشته‌های درجه یک بسیار خوبی آشنا می‌شوید. درست مانند زمانی که داستان‌های دیگر گونه‌های ادبی را می‌خوانید. داستان‌های علمی-تخیلی ما را با جهان و تاریخچه دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم آشنا می‌کنند و به پرسش‌های ما درباره جهان هستی پاسخ می‌گویند و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. بسیاری از خوانندگان از کنار قفسه کتاب‌های علمی-تخیلی در کتابفروشی‌ها رد می‌شوند و توجهی به آن ندارند.»

خود «برایسون» در سال 2004 برای کتاب «تاریخچه کوتاه تقریبا همه چیز» برنده جایزه بهترین داستان علمی-تخیلی انجمن سلطنتی شده بود.

امسال «برایسون» و همکارانش از جمله «دکتر کلیر بوراژ»، تئوریسین، «آلاستیر رینولدز»، نویسنده آثار علمی-تخیلی، «گرلساینتیست»، وبلاگ‌نویس و پرنده‌شناس، و «راجر هایفیلد»، رئیس موزه علم عضو هیئت داوران این جایزه هستند و فهرست کوتاه نامزدهای آن را که منتخب آن برنده 25 هزار پوند خواهد شد اعلام کردند.

«تیم برک‌هِد» برای کتاب «کامل‌ترین چیز» که درباره تخم پرندگان است، «توماس لِونسون» برای

کتاب «جستجوی ولکان» که تاریخچه تلاش ستاره‌شناسان برای یافتن سیاره‌ای خالی از سکنه در قرن نوزدهم است، و «جو مرچانت» برای کتاب «درمان» که تحقیقی در زمینه پزشکی جسم و روح است انتخاب شده‌اند.

کتب دیگری چون «سیاره بازسازی‌شده» نوشته «اولیور مورتون» که راه‌حلی مهندسی‌شده برای تغییرات آب و هوایی یافته است، زندگینامه «الکساندر وان هامبولدت» به نام «اختراع طبیعت» نوشته «آندریا والف»، و کتاب «ژن» نوشته «سیدارتا موخرجی» که در باب آینده علم ژنتیک است نیز در این فهرست کوتاه جا دارند.

«برایسون» درباره این فهرست می‌گوید: «انتخاب چند کتاب در میان آن همه کتاب بسیار سخت بود. امسال کتب خوبی منتشر شده‌اند. من معتقدم جایزه انجمن سلطنتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع جایزه نوبل این گونه ادبی است. به همین دلیل دلمان می‌خواهد بهترین آثار را معرفی کنیم. برای من انتخاب کتاب موردعلاقه‌ام بسیار آسان است اما گزینش یک کتاب درباره یک موضوع خاص بسیار مشکل است. به عنوان نمونه من هیچ وقت کتابی را که درباره تخم پرندگان باشد برای مطالعه انتخاب نمی‌کنم. اما پس از داور شدن در این جایزه و خواندن این کتاب بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم و این موضوع بسیار خوشایند است که کتابی جدید بخوانی و تو را سرگرم و شگفت‌زده کند.»

این نویسنده آثار پرفروش معتقد است این شش کتاب ژانر داستان‌های علمی-تخیلی را به هنرمندانه‌ترین شکل آن نشان می‌دهند. همه داستان‌ها بسیار جذاب و قابل درک هستند و هر کس که این موضوع را درنیابد درک درستی از داستان ندارد.

«بسیاری معتقدند علم ربطی به زندگی هر روزه ما ندارد و باید در آزمایشگاه‌ها و کلاس‌های درس رخ دهد و تدریس شود بنابراین سخن گفتن از آن با کلمات امکان‌پذیر نیست اما من معتقدم علم با زندگی هر روزه ما ارتباط مستقیم دارد. زندگی هر روزه ما نیز بخشی از علم و دانش است. علم چگونگی وجودمان را توصیف می‌کند و به ما می‌آموزد چگونه به اینجا رسیدیم و به کجا می‌رویم و همین موضوع بسیار جذاب است.»

برنده جایزه 25 هزار پوندی بهترین رمان علمی-تخیلی روز نوزدهم سپتامبر اعلام می‌شود. به جز جایزه برنده اصلی هر کدام از نویسندگان حاضر در این جایزه 2500 پوند دریافت خواهند کرد.

The 2016 shortlist:

The Most Perfect Thing by Tim Birkhead (Bloomsbury)

The Hunt for Vulcan by Thomas Levenson (Head of Zeus)

Cure by Jo Marchant (Canongate)

The Planet Remade by Oliver Morton (Granta)

The Gene by Siddhartha Mukherjee (Bodley Head)

The Invention of Nature by Andrea Wulf (John Murray

 

«بیل برایسون»، نویسنده کتاب «تاریخچه کوتاه تقریبا همه چیز» و رئیس هیات داوران سال 2016 فهرست نهایی نامزدهای جایزه داستان‌های علمی تخیلی ضمن اعلام این فهرست گفت کتب راه‌یافته به این فهرست جذاب‌تر از سال‌های دیگر هستند.