رسانه‌ای که سال 93 کیارستمی را «کندذهن» و «بی‌بخار» خواند، امروز او را کارگردانی از جنس نخل‌های طلا لقب داد!

درگذشت عباس کیارستمی کارگردان نام‌آشنا و باسابقه سینمای ایران موجی از ناراحتی را میان هنردوستان برانگیخته است.

به گزارش هفت هنر، رسانه‌هایی بودند که تا همین چند سال پیش از هیچ نسبت ناروایی و دشنامی به کیارستمی دریغ نمی‌کردند و حالا امروز پس از شنیدن خبر درگذشتش طرفدار و هواخواه او شده‌اند.

یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا تا همین چند سال پیش از هیچ تلاشی برای تخریب چهره کارگردان طعم گیلاس کوتاهی نکرد. آنها تاب نگاه غیرسیاسی و متفاوت کیارستمی به دنیای پیرامون را نداشتند و می‌خواستند او هم یکی از جنس کارگردان‌های پرحاشیه خودشان باشد.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان در سوم مهر سال 93 در یادداشتی به قلم میلاد جلیل زاده، کارگردان برنده نخل طلا را «بی‌بخار» و «کندذهن» خواند و نوشت:«در «آژانس شیشه‌ای» کاراکتری هست که حتی در شب عینک دودی به چشمش زده و با موبایل راجع به یک فستیوال هنری در فرانسه حرف می‌زند… حضور این شخصیت بی بخار و ملندوغ در آن جمع آشوب زده و پر تب و تاب، رسماً به عباس کیارستمی و بی تفاوتی کند ‌ذهن گونه‌ی او نسبت به مسائل روز جامعه طعنه می‌زند.»

نویسنده یادداشت در ادامه با زیرسوال بردن ارزش هنری فیلم‌های کیارستمی می‌نویسد:«آقای کیارستمی! هم ما خوب می‌دانیم و هم شما که نخل طلای «طعم گیلاس» نه حاصل هنرآوری شما بلکه نتیجه‌ی معامله‌ی دیپلمات‌های آن دوره‌ی ما با متصدیان فستیوال کن بود. حالا اما انگار خودتان هم باورتان شده که جهانی هستید و فیلم‌های شما در تمام دنیا مخاطب دارد! اما جناب کیارستمی هرکس نداند خود شما خوب می‌دانید که اگر بچه‌های فرانسوی در طول دوازده سال تحصیلشان قبل از ورود به دانشگاه، یک روز فیلم شما را تحت عنوان اثری از جهان سوم در کلاس‌ها تماشا کرده و درباره‌اش بحث می‌کنند، این به خاطر اهمیت اثر شما نیست بلکه معامله‌ای در کار بوده و به جای آن یک ساعت، ما هم شعری از “آرمان رنو” فرانسوی را در کتاب‌های دوره متوسطه‌مان وارد کرده‌ایم. و در آخر فقط همین‌که آقای کیارستمی! باید بدانید که خیلی از افه‌ها و اطوارهای شبه روشنفکری شما که نسل قبل را مرعوب می‌کرد، در این زمانه و برای نسل سوم مضحک است و بد نیست که بدانید  ما هم شما را دقیقا همانطور می‌بینیم که شما دنیا را از پشت عینک همیشگی‌تان تماشا می‌کنید.»

این یادداشت که پر از حرفهای کلی و بدون سند و مدرک است در سال 93 منتشر شد و حالا همان رسانه به بهانه درگذشت این کارگردان بنام تیتر می‌زند:«طعم تلخ گیلاس برای مردی از جنس نخل های طلایی»…

Untitled