کاهانی باز هم در برابر ارشاد به در بسته خورد

محمد حسین لطیفی٬ یکی از اعضای شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی ایران گفته است که فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» ساخته عبدالرضا کاهانی امکان اصلاح ندارد و بنابراین مجوز نمایش نخواهد گرفت.

به گفته آقای لطیفی که خود کارگردان سینما و تلویزیون است٬ نظر جمعی این شورا این بوده که «کل چیزی که در فیلم است یعنی سوژه فیلم از ابتدا تا پایان مشکل دارد» و همه اعضا بر این عقیده بوده‌اند که پروانه نمایش صادر نشود.

جزییات زیادی از داستان فیلم ارادتمند نازنین، بهاره، تینا منتشر نشده٬ اما ظاهرا ماجراهای سه شخصیت اصلی فیلم با بازی طناز طباطبایی، مهناز افشار و آیدا ماهیانی و رابطه‌شان با شخصیت‌های مرد علت توقیف فیلم بوده است.

فیلم‌ها برای اکران عمومی با وجود داشتن پروانه ساخت از سازمان سینمایی وزارت ارشاد٬ برای نمایش عمومی باید پروانه نمایش بگیرند. در مرحله صدور پروانه نمایش بسیاری از فیلم‌ها پس از حذف و یا تغییر برخی صحنه‌ها اجازه نمایش می‌گیرند٬ اما در برخی موارد تعداد اصلاحیه‌ها به اندازه‌ای است که این شورا٬ پروانه نمایش صادر نمی‌کند و فیلم توقیف می‌شود که ممکن است دیگر هیچ‌گاه اجازه نمایش پیدا نکند.

اکران جنجال برانگیز فیلم پنجاه کیلو آلبالو٬ ساخته مانی حقیقی که با نظر مستقیم علی جنتی٬ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانست پروانه نمایش مجدد بگیرد٬ می‌تواند بر سخت‌گیری اخیر شورای پروانه نمایش تاثیر گذاشته باشد.

ماه گذشته آقای جنتی گفته بود که صدور پروانه ساخت و نمایش برای فیلم پنجاه کیلو آلبالو اشتباه بوده٬ چون «این فیلم فروپاشی و سقوط خانواده را ترویج می‌کند و با آرایش نامناسبِ بازیگران الگوی نامناسبی را ارائه می‌دهد».

او گفت که صدور پروانه نمایش این فیلم از «زیر دست شورای نظارت و ارزشیابی در رفته» و این مسئله‌ای طبیعی است.

آثار عبدالرضا کاهانی٬ کارگردان و فیلم‌نامه نویس ۴۳ ساله پیشتر هم با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است.

بی‌خود و بی‌جهت از فیلم های پیشین او بیش از هفت ماه در توقیف بود و سپس به صورت محدود اکران شد.

اسب حیوان نجیبی است از فیلم‌های بحث‌برانگیز دیگر او بود که شکایت نیروی انتظامی را در پی داشت.

هیچ٬ از نخسین ساخته‌های او نیز پس از اکران در جشنواره فیلم فجر توقیف شد و پس از چندی با حذف و تغییر صحنه‌های زیادی سرانجام نمایش داده شد.