بن کینگزلی، بازیگر انگلیسی برای بازی در برخی فیلمهای کارگردانان مرد به اوج شهرت رسیده است. حالا کینگزلی، ستاره فیلمهای «گاندی» و «فهرست شیندلر» میگوید که مصمم است تهیهکنندگی و ایفای نقش فیلمهای فیلمسازان زن را بر عهده بگیرد چون زنان آسیبپذیری مردان را بهتر درک میکنند.
این بازیگر کهنهکار در صنعت سینما اعلام کرده است که میخواهد پشت دوربین به زنان نقش پررنگی بدهد و در حال طرحریزی پروژههای مختلف با نویسندگان و کارگردان زن است. او به مجله آبزرور گفته است: «احساس میکنم از طریق منشور، لنز دوربین، نگاهِ چشم یک زن (چشم دوستداشتنی زنها) است که به یک مرد اجازه داده میشود خود را آسیبپذیر نشان دهد. متاسفم که باید بگویم که فقط با چهار کارگردان زن کار کردهام. اگر به رزومهام نگاه کنید، میبینید که فیلمهای زیادی بازی کردهام در نتیجه بازی نکردن در فیلمهای کارگردانان زن یک بیتعادلی وحشتناک در رزومه کاری من است.»
او درباره همکاری با کارگردانان زن گفت: «خانمهایی که با آنها کار کردهام، توانایی خارقالعادهای در نشان دادن آسیبپذیری مردان روی پرده سینما دارند. تنها یک کارگردان مرد، شاید هم دو کارگردان، توانستند به چنین ویژگیای دست یابند و ارزش آن را به عنوان یک رفتار رایج، ویژگی شخصیتی، یا به عنوان چیزی که در ماهیت انسانی ما جایی دارد و همیشه باید داشته باشد، درک کردهاند.»
کینگزلی برای ایفای شخصیت مهاتما گاندی، رهبر سیاسی و معنوی هندیها در فیلم ریچارد اتنبرا که سال ١٩٨٢ ساخت، جایزه اسکار بهترین بازیگری را به دست آورد. او با مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ و رومن پولانسکی همکاری کرده است. مصاحبه کینگزلی با آبزرور پیش از اکران تازهترین فیلمش در انگلستان صورت گرفت؛ درام «آموزش رانندگی» را که دهم ژوئن روی پرده میرود، سه زن تهیه و تولید کردهاند که ایزابل کواییِت کارگردانی، دانا فریدمن، تهیهکنندگی و سارا کرنوچان، نویسندگی آن را برعهده داشتهاند.
کینگزلی، شخصیت راننده تاکسی تنها و معتقد به دین سیکی و مربی آموزش رانندگی را در نیویورک بازی میکند که در انتظار عروسی است که خانوادهاش برای او در نظر گرفتهاند. شاگرد او منتقد ادبی اهل منهتن است که سعی دارد پس از اینکه شوهرش او را ترک کرده، زندگی جدیدی برای خود بسازد. پاتریشیا کلارکسن این شخصیت را بازی میکند؛ او پیش از این برای بازی در فیلم کمدی «تکههایی از آوریل» (٢٠٠٣) نامزد جایزه اسکار شد.
فیلم «آموزش رانندگی» دومین همکاری کینگزلی با کواییت به شمار میرود.
کینگزلی سال ٢٠٠٨ در فیلم «مرثیه» که اقتباسی از رمان «حیوان در حال مرگ» اثر فیلیپ راث است، همبازی کلارکسن شد و جلوی دوربین کواییت به ایفای نقش پرداختند. او، کواییت را مستعدترین کارگردانی که تا به حال دیده، نامید و گفت: «آن لنزی را که ایزابل از درون آن نگاه میکند، بیشتر کارگردانان مرد آن را انکار میکنند.»
کینگزلی که معتقد است معدود کارگردانان مرد چنین هوش و ذکاوتی را به خرج میدهند، درباره اسکورسیزی گفت: «فیلمهای او مانند «گاو خشمگین» و «جزیره شاتر» درباره آسیبپذیری مردان است.» از نظر او مردها و زنها رویکردهای متفاوتی دارند و در دیاناِی افراد چنین ویژگیهایی را مشخص میکند.
کینگزلی دورهای را به خاطر میآورد که در کمپانی سلطنتی شکسپیر مشغول به کار بود و کارگردانانی که پاشنه آشیل و عیب شخصیتهای شکسپیر را پیش میکشیدند تا مخاطب بتواند با این افراد همدردی کند. میگوید: «فکر کنم بهترین دورهام با تئاتر سلطنتی شکسپیر بازیام در «هملت» بود که یک زن، کارگردان آن بود… هملت مرد تردیدها و پرسش است. او دیگر مادرش را باور نمیکند و در نتیجه به یارش هم اعتماد نمیکند. از نظر هملت، زنها خائن هستند و داشتن کارگردان زنی به نام «باز گودبادی» به ما این اجازه را داد که بتوانیم ویژگیهای شخصیتی و پاشنه آشیل هملت را کشف کنیم.»
این نمایش «هملت» به کارگردانی گودبادی مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و آن را یکی از بهترین نمایشهای هملت نامیدند. استفن فالوز، نویسنده و کارگردان بریتانیایی سال ٢٠١۴ گزارشی ارایه کرد که در آن مشخص شد زنها در ٢٠٠٠ فیلم پرفروش ٢٠ سال اخیر، ٢٣ درصد عوامل سازنده فیلم را تشکیل میدهند. طبق این گزارش تنها ۵ درصد کارگردانان این فیلمها زن هستند.
اما چه چیزی زنها را عقب میراند؟ کینگزلی در این باره میگوید: «نمیتوانم پاسخ حسابشدهای بدهم… اما دیگر نمیخواهم چیزی آنها را به عقب براند. ما باید انتخابهای وسیعتری داشته باشیم.»
او به کاترین بیگلو و فیلم «مهلکه» که درباره جنگ امریکا با عراق است و سبب شد بیگلو نخستین فیلمساز زنی که بهترین جایزه کارگردانی اسکار را به خانه میبرد نام بگیرد ،گفت: «محشر بود… فیلمی که درباره مبارزه یک مرد در میدان جنگ است. . . خیلی زیبا بود.»