به کارگیری بیش از 530 معلول در کارخانه ای ایرانی، توانست رکورد جهانی استخدام معلول را که در اختیار سونی است، بشکند.

یک کارخانه ایرانی رکورد سونی را در به کار معلولین شکست

به کارگیری بیش از 530 معلول در کارخانه ای ایرانی، توانست رکورد جهانی استخدام معلول را که در اختیار سونی است، بشکند.

 92 درصد پرسنل گروه بهداشتی «فیروز» بزرگترین شرکت بهداشتی شوینده ویژه کودکان در خاورمیانه را معلولین تشکیل می دهد. معلولین در بخش‌های مختلف این کارخانه و به خصوص در خط تولید فیروز به کار گرفته شده و به گفته مدیران این شرکت تولیدی ایرانی، رانمندان بهره وری آن ها بیش از 90 درصد است. در این کارخانه، افراد سالم شاغل در خط تولید هم باید جزو خانواده معلولین باشند. ضمن اینکه در کانون معلولین توانا که نهاد بالادستی این گروه بهداشتی به حساب می‌آید، 3 هزار عضو که همگی آنها معلول هستند، حضور دارند.

محمد موسوی بنیانگذار کانون معلولین توانا و عضو هیات مدیره با بیان اینکه تمامی اقدامات صورت گرفته در کانون معلولین توانا در بخش تولید کشور و درحقیقت ایجاد سنگری اقتصادی بوده است، گفت: رویکرد و اندیشه اعضای این کانون انسانی و اجتماعی است، ضمن اینکه در تولیدات صورت گرفته، به دنبال کسب و کار سودمحور و کارتل شدن نبوده و نیستیم و به همین دلیل می‌کوشیم در جهت انسان‌دوستی و مهربانی گام برداریم.

وی تصریح کرد: با محاسبات اقتصادی ثروتمندان به افراد معلول نگاه اقتصادی نداشته و نداریم، بلکه رویکرد خود را اجتماع‌مدار و انسانی که برای رسیدن به خدا تلاش می‌کند می‌دانیم، چرا که معتقدیم انسان برده نیست و همواره به برکت‌محوری فکر می‌کند.

موسوی با بیان اینکه در کانون معلولین توانا فقط سرمایه‌داری الهی مورد تأیید است، گفت: سرمایه‌داری در جهان به عنوان فساد اولی، خطر اصلی به حساب می‌آید، چرا که این سرمایه‌داری توانسته دنیا و منابع طبیعی را نابود کند و توانسته جنگ‌افروزی ایجاد کند.

وی گفت: حدود 530 نفر از فعالین و شاغلین در کانون توانا، معلول هستند و به طور میانگین 20 درصد رشد سالیانه را در محصولات خود داشته‌ایم.

بنیانگذار کانون معلولین توانا و عضو هیات مدیره به کلاهبرداری صورت گرفته از این کانون در سرمایه‌گذاری انجام شده در نوشهر اشاره و تصریح کرد: متاسفانه فردی که بعد‌ها مشخص شد زمین خوار و دریاخوار آن هم به متراژ ۱۰ هکتار در این شهرستان بوده این کار را انجام داده است.

وی در ادامه اظهار داشت: این فرد ۱۳۰ میلیارد تومان از من کلاهبرداری کرده در حالی که این کلاهبرداری از معلولین بوده چرا که این سرمایه‌گذاری از آن کانون معلولین توانا صورت گرفته تا معلولین کشور از این سرمایه‌گذاری که شامل پرورش ماهی و هتل ۵ ستاره بوده ذینفع شوند.

موسوی گفت: دستگاه قضایی بعد از مراجعاتم و تشکیل پرونده، با وی برخورد و با قرار بازداشت وی را به زندان اوین فرستاد. دادگاه وی هم بارها تشکیل و قرار است در آینده نزدیک احکامش صادر و مبلغ کلاهبرداری شده به این کانون بازگردانده شود.

داود اسماعیلی راد مدیر تولید گروه بهداشتی فیروز با بیان اینکه 290 نفر نیرو در خط تولید این گروه در حال فعالیت هستند که 92 درصد آنها معلول هستند، گفت: در مجموع 450 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند، به طوری که 11 درصد معلولین شاغل در این کارخانه ویلچری و عصایی، 21 درصد معلولین ناشنوا و نیمه ناشنوا، 9 درصد معلولین نابینا و کم‌بینا، 41 درصد معلولین جسمی و حرکتی هستند. همچنین در مجموع 77 درصد شاغلین این کارخانه آقا هستند.

وی با بیان اینکه 140 نوع محصول در گروه بهداشتی فیروز توسط همین معلولین تولید می‌شود، از صادرات تولیدات این کارخانه به کشورهای خاورمیانه، خلیج فارس و دریای خزر خبر داد.

مدیر تولید این گروه بهداشتی با بیان اینکه حقوق افراد معلول شاغل در این کارخانه براساس قانون کار و عیناً شبیه افراد سالم پرداخت می‌شود، تصریح کرد: سرویس ایاب و ذهاب معلولین شاغل در این کارخانه اکثراً اتومبیل‌های شخصی است، چرا که تردد این معلولین دارای شرایط ویژه‌ای است، همچنین کمیته توانمندسازی در این شرکت، فعالیت ویژه‌ای دارد، چرا که می‌کوشند خدمات اداری خاص مانند صندلی و میزهای استاندارد و ویژه معلولین را برای آنها درنظر بگیرد و در خط تولید می‌کوشد تا ماشین‌آلات را برای سهولت فعالیت معلولین ویژه درنظر بگیرد.

به کارگیری بیش از 530 معلول در کارخانه ای ایرانی، توانست رکورد جهانی استخدام معلول را که در اختیار سونی است، بشکند.