16 خرداد نهمین سالروز درگذشت نادر ابراهیمی، نویسنده و مترجم مطرح کشورمان است.

نادر ابراهیمی، نویسنده پرکاری که تنها بیماری مانعش شد

16 خرداد نهمین سالروز درگذشت نادر ابراهیمی، نویسنده و مترجم مطرح کشورمان است. به همین مناسبت کتاب‌شناسی این شخصیت تاثیرگذار معاصر را گردآوری کردیم؛ نویسنده‌ای که بیش از 100 کتاب از او منتشر شده است.

به گزارش تیترهنر به نقل از ایبنا نادر ابراهیمی قاجار کرمانی، نویسنده، مترجم، ویراستار و نظریه‌پرداز ادبیات کودکان 14 فروردین سال 1315 در تهران زاده شد. ابراهیمی از 16 سالگی با توشه‌ای که از خواندن کتاب‌های کلا‌سیک ادب فارسی اندوخته بود، به نویسندگی پرداخت. او در آغاز، نویسنده کودکان نبود اما بعد به کار برای کودکان روی آورد. نخستین اثر او برای کودکان کتاب «دور از خانه» بود که در سال 1347 منتشر شد. او کار جدی خود را در گستره‌ی ادبیات کودکان، در سال 1350 با راه‌‌اندازی مؤسسه همگام با کودکان و نوجوانان، آغاز کرد.

ابراهیمی علاوه بر نویسندگی برای کودکان، تصویرگر و ویراستار برخی از کتاب‌های کودکان بود و چند کتاب نیز برای کودکان و بزرگسالا ن به فارسی برگرداند. نادر ابراهیمی افزون بر نگارش آثاری در زمینه‌ی شیوه‌های نویسندگی، به تدریس در این گستره هم پرداخت. شماری از آثار او به زبان‌های گوناگون ترجمه شده‌اند. برخی از آثار ابراهیمی از سوی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و ادبی جهان و ایران مانند یونسکو، شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان کتاب برگزیده جایزه گرفته‌اند.

عمده شهرت نادر ابراهیمی به دلیل داستان‌نویسی است. وی در سال پنجم دبیرستان قصه کوتاهی نوشت به نام «دشنام»، که در شناساندن ابراهیمی به‌عنوان داستان‌نویس موثر شد و بعدها در کتاب دیگر او، «خانه‌ای برای شب»، چاپ شد و جلال‌ آل‌احمد نیز آن را در «کتاب ماه کیهان» به چاپ رساند.

«دشنام» مضمون سیاسی داشت و در آن به دستگاه محمدرضا پهلوی حمله شده بود. داستان کوتاه بعدی او «بدنام» بود که در «کتاب هفته کیهان» به سردبیری م. ا.به آذین، به چاپ رسید. نویسنده در این قصه به قیام 15 خرداد 1342 پرداخته است.

نخستین کتاب ابراهیمی، به نام «خانه‌ای برای شب»، در 1342 ش منتشر شد و این هنگامی بود که او، به اتهام همکاری با نهضت 15 خرداد 1342، در زندان به سر می‌برد.

وی سابقه 37 ساله در کار نویسندگی دارد. ثمره این تلاش بیش از صد رمان و مجموعه داستان و قصه برای کودکان و نوجوانان، مجموعه‌هایی در ایران‌شناسی و نقد و نظر درباره داستان‌نویسی است.

نادر ابراهیمی در سال 1378،‌ به تومور مغزی دچار شد و از نوشتن و مطالعه بازماند و سرانجام پنجشنبه 16 خردادماه 1387 دارفانی را وداع گفت.

16 خرداد نهمین سالروز درگذشت نادر ابراهیمی، نویسنده و مترجم مطرح کشورمان است.