آمدن نورگل یشیلچای که با بازی در سریال «گوزل» در ایران به شهرت رسید، حاشیه‌هایی زیادی را به همراه داشته است.

بازیگران خارجی سینمای ایران چقدر دستمزد می‌گیرند؟

آمدن نورگل یشیلچای که با بازی در سریال «گوزل» در ایران به شهرت رسید، حاشیه‌هایی زیادی را به همراه داشته است. اما این اولین بار نیست که بازیگری غیر ایرانی در فیلم‌های ایرانی بازی می‌کند و پیش از بازی نورگل در فیلم «جن زیبا» بازیگران دیگری از کشورهای همسایه یا عربی و هندی در فیلم‌های ایرانی ایفای نقش کرده یودند.

به گزارش «تیتر هنر»، حضور بازیگران خارجی در کنار تمام حاشیه‌هایی که به دنبال دارد، یک حسن برای عوامل فیلم‌ها دارد. این بازیگران در مقایسه با ستاره‌های ایرانی رقم کمتری را دریافت می‌کنند و در طول مدت فیلمبرداری هم برخورد حرفه‌ای هم با حرفه‌شان دارند. در حالی‌که برخی بازیگران ایرانی رفتار چندانی حرفه‌‌ای در مدت کار ندارند.

دارین حمزه یکی از بازیگران موفقی بود که با فیلم «کتاب قانون» مازیار میری در ایران معروف شد. میمیک خاص چهره او برای ایرانی‌ها جذاب بود و باعث شد او بعدها در «سه و سه روز» جمال شورجه نیز بازی کند. هر چند بازی در فیلم «هتل بیروت» باعث قطع همکاری حمزه با سینمای ایران شد. اتفاقی که برای دارین حمزه پشیمانی و حسرت به دنبال داشت.

محسن علی‌اکبری که تهیه‌کنندگی دو فیلم «کتاب قانون» و «استرداد» را برعهده داشت و سابقه همکاری با بازیگران خارجی را دارد، چندی پیش در گفت‌وگو با شرق درباره دستمزد این بازیگران گفته بود:« در تجربه‌هایی که من داشتم، دستمزد بازیگران خارجی به مراتب از بازیگران ایرانی کمتر بود. در ایران ستاره‌ها هستند که رقم‌های تولید فیلم را بالا می‌برند، اما در باقی کشورها، ستاره‌ها یک میزان مشخص از مبلغ کل تولید را به خود اختصاص می‌دهند. در ایران برعکس است. گاهی 70 یا 80 درصد بودجه یک فیلم،‌برای بازیگران است. در سینمای دنیا حتی بهترین بازیگر‌ بر اساس فیلمنامه،‌کارگردان و تهیه‌کننده دستمزدش را تغییر می‌دهد. مثلا بازیگر هالیوودی در همه فیلم‌ها دستمزد یکسانی ندارد. او با توجه به بازگشت سرمایه فیلم، دستمزدش را تعیین می‌کند و حتی گاهی در یک فیلم هنری، یک ستاره هالیوودی حضور افتخاری دارد. در حالی که در سینمای ایران، دو سوم بودجه کل فیلم را بازیگران ستاره به خودشان اختصاص می‌دهند.»

او در ادامه می‌گوید:« آلیسا کاچر، در فیلم استرداد 60 میلیون تومان دستمزد گرفت، برای چهار ماه فیلمبرداری در سال 92، در حالی که همان وقت بازیگر ایرانی برای ما دستمزد 150 میلیون تومانی تعیین کرده بود. یا دارین حمزه، ستاره سینمای لبنان، برای بازی در کتاب «کتاب قانون» در سال 86 کلا 20 میلیون تومان دستمزد گرفت اما همان زمان بازیگر زن ایرانی دستمزد 80 میلیونی از ما خواست.»

آمدن نورگل یشیلچای که با بازی در سریال «گوزل» در ایران به شهرت رسید، حاشیه‌هایی زیادی را به همراه داشته است.