بازیگرانی که به تئاتر حمید امجد پیوستند

داریوش موفق، محسن حسینی و پیام امیرعبدالهیان به تئاتر “سه خواهر و دیگران” به کارگردانی حمید امجد و تهیه‌کنندگی سعیده آبشناسان پیوستند.

به گزارش هفت هنر، محسن حسینی با ابراز خرسندی از همکاری با حمید امجد گفت: همکاری با امجد با توجه به تجارب گذشته‌اش یک اتفاق مهم در کارنامه‌ی بازیگر و مخاطبی است که به تماشای اثر می‌نشیند.

این بازیگر که در این تئاتر ایفاگر دو نقش است، ادامه داد: نمی‌شود گفت که دو نقش به معنای کلاسیک بازی می‌کنم ولی در دو کاراکتر “ژنرال پُرُزُرُف” پدر خانواده و “سایه” که پدر فیروز، یکی از کاراکترهای کلیدی نمایشنامه “سه‌ خواهر و دیگران” است را بازی می‌کنم.

وی درباره ویژگی‌های نمایشنامه “سه‌خواهر و دیگران” و همکاری با امجد توضیح داد: این نمایشنامه تلفیق آثار درخشان چخوف مثل “سه خواهر” و “شاه ‌لیر” شکسپیر است که باعث می‌شود بازیگر نگاه عمیق‌تری به نقش و شیوه‌ی تمرینات داشته باشد.

حسینی اضافه کرد: آقای امجد تاکید بسیاری به متن دارند که این تجربه جالبی است. چون ما در این حرفه با بازیگرانی گاه مواجه می‌شویم که نمی‌توانند متن را از رو بخوانند و این نتیجه کار با کارگردانانی است که اشرافی روی متن ندارند.

داریوش موفق نیز درباره نقشی که در این نمایش ایفا می‌کند، گفت: چبوتکین پزشکی الکلی و از کار افتاده است که نسبت به جهان و هر چه در او هست، موضع انفعال و بی‌تفاوتی اتخاذ کرده و سر خودش را با حل کردن جدول‌های متقاطع و خوردن الکل گرم می‌کند. شاید نماینده درس خواندگانی است که، زمانه خنثی و بی‌اثرشان کرده اما در متن حمید امجد که نگاهی به دو نمایشنامه (سه خواهر و شاه لیر) از دو نویسنده بزرگ جهان (چخوف و شکسپیر) است، کارکردهای این نقش افزایش یافته. گاه” لرد کنت “است و گاه” لرد گلوستر”؛ وگاه چون “مکبت” مقتول خود را در بیداری می‌بیند؛ همان زنی که باعث مرگش شده و نتوانسته درمانش کند.

وی ادامه داد:در این اثر”سه خواهر و دیگران” که با یک فرضیه به وجود آمده و آن الهام گرفتن چخوف از “شاه لیر” شکسپیر است، دنیای واقع و وهم در هم تنیده می‌شود؛ وهمی همگانی مثل یک بیماری تازه.

موفق از امجد به عنوان یکی از بهترین نمایشنامه‌نویسان هم‌نسل خویش یاد کرد و افزود: او این توانمندی را در این اثر آن را ثابت کرده اما بخش جذاب‌تر این اثر، افزودن شخصیتی به نام “فیروز” یا همان سیاه خودمان است که یادآور و بازمانده اتفاقات تلخ دوره فتحعلی‌شاه و واگذاری ایالات شمالی ایران به امپراطوری روس است.

وی ادامه داد: در روند نمایش، شخصیت “فیروز”که دیگران نمی‌توانند نام او را درست تلفظ کنند و او را “فیرز”(شخصیتی در نمایشنامه باغ آلبالو)خطاب می‌کنند،آگاه می‌شود که در جهان ذهن خالق اثر گرفتار آمده است و همین موضع نویسنده، معانی عمیق‌تری به کار می‌بخشد و چون این آگاهی پرسوناژ، همزمان با آگاهی تماشاچیان است، گسترش یافته و تماشاچی فکور را به این پرسش وامی‌دارد که :جهان از ذهن چه کسی می‌گذرد؟ یا  به قول آن دانشمند بزرگ :”مهمترین چیز، فهمیدن ذهن خداست.”

پیام امیرعبدالهیان دیگر بازیگر این اثر نمایشی نیز در سخنان کوتاهی گفت: در این نمایش سرهنگ ورشین را بازی می‌کنم که این شخصیت از نمایش “سه خواهر” چخوف می‌آید و در اولین اجراهای “سه خواهر” ، این نقش را استانیسلاوسکی بازی کرده است.

وی همکاری با حمید امجد را لذت‌بخش دانست ادامه داد: اینکه بعد از سالها دوباره نمایشی با کارگردانی حمید امجد به روی صحنه می‌رود، برای تئاتر اتفاقی خوشایند است.

به گزارش افشین هاشمی، بهنوش بختیاری، جمشید جهانزاده، سام قریبیان، معصومه رحمانی، رامین سیار دشتی، علیرضا ناصحی، ریحانه سلامت و مارال آتشی از دیگر بازیگران «سه خواهر و دیگران» هستند.

متن این نمایش را حمید امجد به نگارش درآورده است و در آن به غیر از اشاره به رخدادها و شخصیت‌هایی واقعی از زندگی شخصی آنتون چخوف، رخدادها و شخصیت‌هایی از چند اثر او همچون “باغ آلبالو” و “سه خواهر” نیز در کنار پاره‌هایی از موقعیت و رخدادهای “شاه لیر” شکسپیر حضور دارند. آن‌طور که گفته می‌شود،در این نمایش ردّ پای گرایش حمید امجد به شناخت و تجربه نمایش‌های سنتی ایرانی و تاریخ ایران نیز جستنی است.
نمایشنامه “سه خواهر و دیگران” سال ۹۴ از سوی انتشارات «نیلا» به چاپ رسیده است.

از دیگر عواملی که حضور آنها در این تئاتر قطعی شده است، می‌توان به امیر اثباتی (طراح صحنه و لباس)، نشاط پورفراهانی و جواد اسفندیاری (دستیاران کارگردان)، رضا مرتضوی (آهنگساز) و آیدا اورنگ (مشاور رسانه‌ای) اشاره کرد.
حمید امجد پیش از این در عرصه کارگردانی تئاتر آثار همچون «نیلوفر آبی»، «پستوخانه»، «شب سیزدهم»، «زائر» و «بی شیر و شکر» را به صحنه برده است.

وی جوایز متعددی از جمله جایزه بهترین نمایشنامه و بهترین کارگردان را از هفدهمین جشنواره تئاتر فجر و همچنین جایزه بهترین نمایشنامه دوازدهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی را برای نمایش “زائر” دریافت کرده است. اجراهای قبلی او  همچون “شب سیزدهم” گفته می‌شود هنوز از پرفروش‌ترین اجراهای تاریخ تئاتر ایران محسوب می‌شود.

“سه خواهر و دیگران” اواخر تیرماه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود