ژاپن، لتونی و پاناما نمایندگانشان را برای اسکار 2023 معرفی کردند

ژاپن، لتونی و پاناما ۳ کشوری هستند که نمایندگان خود را برای حضور در اسکار ۲۰۲۳ معرفی کردند.

به گزارش تیتر هنر به نقل از سینه یورو، ژاپن با فیلم «طرح ۷۵»، لتونی با «ژانویه» و پاناما با «پسر تولد» به اسکار نود و پنجم می‌روند.

پس از آنکه رویوسکه هاناگوچی کارگردان «ماشینم را بران» اسکار و شماری از جوایز مهم سال پیش را از آن خود کرد، حالا ژاپن امیدوار است موفقیت خود را با اولین فیلم بلند چیه هایاکاوار با عنوان «طرح ۷۵» تکرار کند. این طرح خیالی برنامه‌ای دولتی است که شهروندان سالخورده را تشویق می‌کند تا برای کاهش جمعیت پیر کشور دست به مرک خودخواسته (اتانازی) بزنند.

چیکو بایس بازیگر کهنه‌کار ژاپنی در این فیلم در نقش یکی از این شخصیت‌های سالخورده بازی می‌کند. این فیلم اولین بار در جشنواره فیلم کن امسال در بخش نوعی نگاه به نمایش درآمد و با تقدیر ویژه روبه‌رو شد.

به جز سال پیش، ژاپن پیش‌تر در سال ۲۰۰۸ با فیلم «رفتگان» ساخته یوجیرو تاکیتا برنده اسکار شده و از ۶۹ باری که نماینده‌ای به اسکار معرفی کرده ۱۲ بار نامزدی آن را کسب کرده است.

لتونی با فیلم «ژانویه» به اسکار می‌رود. این فیلم که توسط ویستورس کایریش کارگردان کهنه‌کار لتونی ساخته شده داستانی درباره بزرگ شدن در دورانی سخت است و اولین بار در جشنواره ترایبکا در بخش رقابتی به نمایش درآمد و برنده جایزه اصلی شد. این فیلم در عین حال یک دوره پرفراز و نشیب از تاریخ و حرکت لتونی برای استقلال را روایت می‌کند که با مقاومت خشونت‌آمیز شوروی روبه‌رو شد. «ژانویه» محصول مشترک لتونی، لیتوانی و لهستان است.

پاناما هم با «پسر تولد» به اسکار می‌رود. این فیلم ساخته آرتورو مونته‌نگرو است. وی پیشتر در سال ۲۰۱۹ با فیلمش «همه چیز تغییر می‌کند» به رقابت اسکار رفته بود.

«پسر تولد» با بازی گابی گنازو، آلبی دی آبرو و جووانی آلوارز داستان مردی به نام جیمی است که تولد ۴۵ سالگی‌اش را در خانه ساحلی‌اش جشن می‌گیرد و دوستان نزدیکش را دعوت می‌کند تا آخر هفته‌ای پر از شادی داشته باشند، اما همه چیز وقتی جیمی اعتراف می‌کند می‌خواهد قبل از پایان مهمانی به زندگی‌اش خاتمه دهد، متوقف می‌شود.

این هفتمین باری است که پاناما در رقابت اسکار شرکت می‌کند. این کشور اولین بار در سال ۲۰۱۴ فیلمی را به اسکار معرفی کرد و سال پیش با فیلم «پلازا کاتدرال» ساخته آبنر بنائیم به فهرست کوتاه آکادمی راه یافت.

کانادا، اکوادور، آلمان، ایرلند، لهستان، کره جنوبی، سوییس، تایوان و اوروگوئه پیش‌تر نامزدهای خود را معرفی کرده بودند و با معرفی این ۳ کشور اکنون تعداد کشورهایی که تکلیفشان روشن شده به ۱۲ کشور رسیده است.

فهرست نهایی متشکل از ۱۵ نامزد ۲۱ دسامبر اعلام می‌شود و پنج نامزد نهایی ۲۴ ژانویه معرفی می‌شوند. نود و پنجمین دوره جوایز اسکار ۱۲ مارس ۲۰۲۳ در دالبی تیاتر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.