وقتی سازمان سینمایی پی به اشتباه خود درباره اکران نوروزی ۱۴۰۲ برد

پس از انتقادات رسانه‌ها از چینش و انتخاب فیلم‌ها برای اکران نوروزی ۱۴۰۲، مدیران سازمان سینمایی با تصمیمی درست و به موقع، تصمیم قبلی خود را اصلاح کردند تا اکران نوروزی وضعیت بهتر و متعادل‌تر داشته باشد.
وقتی روح‌الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، اسامی چهار فیلم را برای اکران در نوروز ۱۴۰۲ اعلام کرد، به خوبی می‌شد حدس زد انتخاب این چهار فیلم نواقص و اشکالات خودش را دارد.
پس از واکنش جوان آنلاین به نحوه چینش فیلم‌ها، امروز خبر آمد که یکی از فیلم‌های کمدی از چرخه اکران نوروزی خارج شده و جای خودش را به فیلمی از ژانر کودک داده است. بر این اساس فیلم کمدی «ملاقات با جادوگر» جای خودش را به فیلمی از ژانر کودک و نوجوان داده است.
بنا به گفته سهرابی فیلم سینمایی «بچه‌های طوفان» با مضمون کودک و نوجوان، جایگزین فیلم سینمایی «ملاقات با جادوگر» (کمدی) شود تا توازن مضمونی آثار روی پرده حفظ شود. فیلم «بچه‌های طوفان» به کارگردانی صادق صادق‌دقیقی حدود سه سال قبل تولید شده و پیش‌تر نامش «چهل کچل» بود. این فیلم جایزه بهترین فیلم جشنواره رشد را گرفته و در جشنواره کودک هم پروانه زرین بهترین دستاورد هنری و بهترین بازیگر نوجوان را دریافت کرده و به نظر می‌رسد قابلیت جذب مخاطب نوجوان را دارد.
با این حساب و طبق صحبت‌های مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی ترکیب نهایی فیلم‌ها تا سه روز پیش از شروع رسمی اکران عبارتند از «غریب»، «فسیل»، «عروس خیابان فرشته» و «بچه‌های طوفان» که همراه با تعدادی از فیلم‌های دیگر از جمله «ملاقات خصوصی» و «بخارست» در نوروز به روی پرده خواهند رفت.
نکته سنجی و انتقادپذیری مدیران سازمان سینمایی در زمینه انتخاب فیلم‌ها برای اکران نوروزی جای تقدیر دارد. آن‌ها خیلی به موقع متوجه اشتباه خود شدند و در تلاش برای جبران این اشتباه برآمدند. حالا با این تصمیم‌گیری کودکان و نوجوانان نیز سهمی از اکران نوروزی خواهند داشت و شاهد اکران گرم‌تری برای نوروز خواهیم بود.
فقط‌ای کاش مسئولان سازمان سینمایی جای حذف فیلم «ملاقات با جادوگر» دست بر روی دیگر فیلم کمدی یعنی «عروس خیابان فرشته» می‌گذاشتند. «ملاقات با جادوگر» فیلم پربازیگرتر و باکیفیت‌تری نسبت به «عروس خیابان فرشته» است و اگر این فیلم برای اکران نوروزی می‌ماند، قابلیت جذب مخاطب بیشتری داشت.
با تمام این تفاسیر و رعایت تنوع ژانری برای اکران نوروزی، حالا بهتر می‌توان نسبت به حضور مردم در سینما‌ها امیدوار ماند. به ویژه آنکه با همزمانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز، اکران فیلم‌ها با جذابیت و حرارت بیشتری دنبال خواهد شد.