هفت سینماگر ایران در «ونیز»

هفتادوسومین دوره جشنواره فیلم ونیز چهارشنبه‌شب با اولین نمایش جهانی فیلم «لالا لند»، به کارگردانی دامین شازل آغاز می‌شود و امسال هفت سینماگر ایرانی با فیلم‌هایشان در بخش‌های مختلف ونیز دیده می‌شوند.

 محمد اطبایی، فعال عرصه پخش بین‌المللی سینمای ایران که در پنج سال اخیر مشاوره جشنواره فیلم «ونیز» در بخش سینمای ایران این رویداد را برعهده داشته است، به ایسنا گفت: هفتادوسومین جشنواره فیلم ونیز از ١٠ تا ٢٠ شهریور ماه در جزیره لیدو ونیز برگزار می‌شود که در روز اول جشنواره، چهارشنبه، بخش بزرگداشت آقای عباس کیارستمی در دو سالن و در ساعت‌های ۴ و ١٠ شب و با حضور احمد کیارستمی برگزار خواهد شد. فیلم کوتاه چهاردقیقه‌ای «٢۴ فریم» و فیلم ١٧دقیقه‌ای «منو ببر خونه»، از آخرین ساخته‌های آقای کیارستمی، در کنار فیلم مستند «٧۶ دقیقه و ١۵ ثانیه با عباس کیارستمی»، ساخته سیف‌الله صمدیان به نمایش درخواهند آمد. فیلم سینمایی «مالاریا»، ساخته پرویز شهبازی، در بخش رقابتی افق‌ها روی پرده می‌رود. خانم آنا لیلی امانپور با فیلم «دارودسته بد» و به‌عنوان محصول آمریکا در بخش مسابقه رسمی حضور داشته که نکته جالب آن، بازی کیانو ریوز و جیم کری در این فیلم است. امیر نادری هم با «کوهستان»، محصول ایتالیا، آمریکا و فرانسه در بخش خارج از مسابقه حضور دارد. فیلم سینمایی «طبل»، ساخته کیوان کریمی، نیز در بخش هفته منتقدان ونیز که ویژه فیلم‌های اول کارگردان‌هاست، به نمایش درمی‌آید.
فیلم «شب‌های زاینده‌رود» به‌عنوان فیلم افتتاحیه بخش سینمای کلاسیک به نمایش درخواهد آمد. اطبایی که خود عازم ونیز است، درباره سینماگران ایرانی که در این رویداد حضور دارند، گفت: پرویز شهبازی، هومن بهمنش و مسعود ردایی از عوامل فیلم «مالاریا» به‌همراه نسرین میرشب، پخش‌کننده بین‌المللی این فیلم، سیف‌الله صمدیان و احمد کیارستمی به ونیز سفر خواهند کرد.
درهمین‌حال، محمد اطبایی گفت: چهارشنبه، روز اول جشنواره، بخش بزرگداشت عباس کیارستمی در دو سالن و در ساعت‌های ۴ بعدازظهر و ١٠ شب با حضور احمد کیارستمی برگزار خواهد شد. فیلم کوتاه چهاردقیقه‌ای «٢۴ فریم» و فیلم ١٧دقیقه‌ای «منو ببر خونه»، از آخرین ساخته‌های کیارستمی در کنار فیلم مستند «٧۶ دقیقه و ١۵ ثانیه با عباس کیارستمی»، ساخته سیف‌الله صمدیان به نمایش درمی‌آیند.
تقدیر از امیر نادری و نمایش فیلم جدید او
برگزارکنندگان جشنواره ونیز با اعطای جایزه افتخار فیلم‌ساز، از امیر نادری، فیلم‌ساز کهنه‌کار ایرانی، تقدیر خواهند کرد. نادری روز پنجم سپتامبر (١۵ شهریور) در مراسمی در سالا گرانده (پلاتزو دل سینما)، جایزه «افتخار فیلم‌ساز ژیگر لوکولتر» را دریافت می‌کند.
جایزه افتخار فیلم‌ساز به هنرمندی تعلق می‌گیرد که نقشی بدیع در سینمای معاصر داشته است.پیش از مراسم تقدیر از فیلم‌ساز ایرانی، فیلم «مونته/ کوهستان»، تازه‌ترین ساخته نادری که تولید مشترک ایتالیا، آمریکا و فرانسه است، در بخش خارج از مسابقه لیدو نمایش داده می‌شود.
طبل ایرانی در بخش هفته منتقدان
فیلم «طبل»، به کارگردانی کیوان کریمی از ایران، یکی از فیلم‌های بخش جنبی هفته منتقدان این دوره جشنواره ونیز است.