نگاهی به فروش فیلم‌های سینمایی در شهریور ۱۴۰۲/ فسیل در یک‌قدمی کانی‌مانگا

به‌گزارش تیتر هنر از تسنیم، بررسی عملکرد فیلم‌ها در هفته گذشته بیانگر این نکته است که همچنان فیلم سینمایی فسیل بعد از نزدیک به ۱۸۰ روز از آغاز اکران همچنان صدرنشین فروش هفتگی است و تعداد مخاطبان این فیلم فاصله بسیار کمی تا رسیدن به مقام دوم پرمخاطب‌ترین فیلم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دارد.

بر اساس آمار‌های ثبت شده در سامانه سمفا به عنوان اصلی‌ترین سامانه اطلاعات و آمار‌های فروش فیلم‌های سینمایی اکران شده یا درحال اکران فیلم فسیل از تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ که اولین اکران عمومی فسیل بوده تا امروز که تقریباً ۱۸۰ روز از اکران آن گذشته مجموعاً تعداد مخاطبان این فیلم به ۵ میلیون و ۸۸۰ هزار و ۶۶۰ نفر رسیده و این تعداد مخاطب برای گیشه فیلم یاد شده چیزی حدود ۲۵۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد ایجاد کرده است.

این درحالی است که اگر تعداد مخاطبان فسیل را با پرمخاطب‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، می‌بینیم تا ثبت رکوردی شگفت‌انگیز فاصله چندانی ندارد، به این دلیل که  عقاب‌ها اکنون با تعداد مخاطب ۸ میلیون ۶۰۰ هزار نفر در صدر فهرست قرار دارد و بعد از آن کانی‌مانگا با تعداد ۵ میلیون و ۹۷۴ هزار نفر جایگاه دوم را در اختیار گرفته و فسیل هم با فاصله‌ای اندک یعنی ۹۶ هزار و ۳۴۰ نفری جایگاه سوم را به نام خود کرده تا بگذار زندگی کنم هم با ۵ میلیون و ۴۳۷ هزار مخاطب چهارمین جایگاه و اخراجی‌ها ۲ هم با ۵ میلیون ۳۳۳ هزار نفر پنجمین رده را در اختیار گرفته است.

فیلم , فیلم‌های سینمایی ایران , سینمای ایران , سینما ,

در همین حال منتقدان با توجه به میزان استقبال مخاطبان از فیلم فسیل تا کنون براین باورند که احتمالاً تابستان تمام نشده فسیل جایگاه کانی‌مانگا را در جدول پرمخاطب‌ترین فیلم‌های پس از انقلاب اسلامی را به خود اختصاص می‌دهد.

کاهش مخاطبان سینما در هفته‌ای که گذشت

این درحالی است که بررسی عملکرد سینما‌ها در هفته گذشته با توجه به ایام اربعین حسینی نشان می‌دهد مجموعاً ۲۲۰ هزار ۱۷ نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود از میان ۲۲ فیلم روی پرده سینما‌ها در ۱۱ هزار و ۴۱ سانس بلیت سینما تهیه کرده‌اند که این تعداد بلیت مجموعاً درآمدی معادل ۱۰۵ میلیارد و ۶۲۳ میلیون و ۳۲ هزار و ۵۵۰ ریال برای گیشه‌ها ایجاد کرد که در مقایسه با یک هفته قبل‌تر یعنی ۴ تا ۱۱ شهریور تقریباً شاهد کاهش ۴۰ درصدی مخاطبان سینما‌ها بوده‌ایم.

براساس داده‌های ثبت شده در سامانه سمفا در دوره یاد شده مجموعا ۳۹۹ هزار و ۷۸۷ نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در ۱۵ هزار و ۱۷۹ سانس بلیت سینما تهیه کردند که درآمدی معادل ۱۶۴ میلیارد و ۴۵۳ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۵۰۰ ریال به گیشه‌ها واریز کرده است. هرچند کاهش تعداد مخاطبان سینما‌ها بدون تردید مربوط به آغاز شرکت عاشقان سالارشهدا در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی در کشور عراق است.

چه‌خبر از پرفروش‌های هفته؟

از سوی دیگر بررسی عملکرد تکی فیلم‌های روی پرده در بازه زمانی یازدهم تا هجدهم شهریور ۱۴۰۲ نسبت به یکدیگر نشان می‌دهد فسیل با سهم ۳۶.۷ درصدی از کل مخاطبان هفته مورد نظر یعنی ۸۰ هزار ۷۵۸ مخاطب در ۲۸۲۶ سانس و درآمدی معادل ۳۸ میلیارد و ۶ میلیون و ۸۸۵ هزار ریالی همچنان در صدر پرمخاطبان جدول قرار دارد و به دنبال آن نیز شهر هرت نیز با سهم ۲۵.۵۴ درصدی از کل مخاطبان یعنی ۵۶ هزار و ۲۰۵ نفر در ۲۳۷۸ سانس با درآمد ۲۷ میلیارد و ۴۳۷ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۵۰ ریال جایگاه دوم جدول پرمخاطب‌ها را در اختیار گرفته است.

این درحالی است که نارگیل ۲ نیز با سهم ۱۴.۲۴ درصدی از کل مخاطبان یعنی ۳۱ هزار و ۳۴۰ مخاطب برای ۱۹۲۳ سانس درآمدی معادل ۱۳ میلیارد و ۷۸۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۰۰ ریال در کارنامه خود ثبت کرده تا در جایگاه سوم جدول قرار گیرد و درپی آن ستاره‌بازی محصول مشترک ایران و آمریکا که به عنوان تازه‌وارد فهرست اکران شناخته می‌شود با سهم ۵.۶۹ درصدی از کل مخاطبان یعنی ۱۲ هزار ۵۳۰ نفر برای ۶۷۶ سانس و درآمدی معادل ۶ میلیارد و ۶۶۳ میلیون و ۴۱۰ هزار ریال جایگاه چهارم را به نام خود ثبت کرده است.

بی‌مادر نیز با تعداد ۱۰ هزار و ۸۱۴ مخاطب یعنی سهم ۴.۹۱ درصدی از کل مخاطبان هفته برای ۱۰۵۴ سانس درآمدی معادل ۵ میلیارد و ۳۹۹ میلیون و ۱۴۵ هزار ریال در کارنامه هفتگی خود ثبت کرده تا جایگاه پنجم جدول را به نام خود کرده باشد و در پی آن آخرین تولد با سهم ۳.۶۴ درصدی از کل مخاطبان یعنی معادل ۸ هزار و ۱۹ بلیت فروخته شده برای ۶۹۳ سانس درآمدی معادل ۴ میلیارد و ۱۳۴ میلیون و ۵۳۰ هزار ریال داشته که جایگاه ششم جدول فروش هفتگی را برایش به ارمغان آورده است.

اما هفتمین جایگاه به عروسی مردم با ۴ هزار و  ۶۳ یعنی ۱.۸۴ درصد کل مخاطبان دوره مورد نظر برای ۲۹۰ سانس با درآمدی معادل یک میلیارد و ۹۷۲ میلیون و ۱۶۰ هزار ریال رسید و پس از ان آهنگ دونفره با سهم ۱.۸۳ درصدی معادل ۴ هزار و ۲۸ نفر برای ۲۶۱ سانس و درآمدی معادل یک میلیارد و ۹۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال جایگاه هشتم را در اختیار گرفته و نهمین جایگاه هم به بعد از رفتن با سهم ۱.۵۲ درصدی از کل مخاطبان هفتگی معادل ۳ هزار و ۳۴۷ مخاطب برای ۲۶۱ سانس با درآمدی معادل یک میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۹۵۰ هزار ریال رسیده است.

کت چرمی هم با سهم ۱.۳۶ درصدی معادل ۲ هزار و ۹۹۳ مخاطب در ۲۰۱ سانس درآمدی معادل یک میلیارد و ۵۶۷ میلیون و ۴۵۰ هزار مخاطب داشته تا براین اساس رتبه دهم جدول را به خود اختصاص داده باشد تا براساس آمار‌های ثبت شده ده فیلم اول جدول پرمخاطب‌های هفته مورد نظر در گزارش سهمی معادل ۹۷.۲۷ درصد از کل مخاطبان دوره یاد شده را در اختیار داشته باشند و دوازده فیلم باقی مانده مجموعا تنها ۲.۷۳ درصد از کل مخاطبان را در این دوره در اختیار دارند.

در همین حال سه کام حبس نیز با ۱۴۷۶ نفر مخاطب برای ۸۶ سانس درآمدی معادل ۸۵۱ میلیون و ۱۵۰ هزار ریال درآمد داشته تا جایگاه یازدهم را به نام خود کرده باشد و به دنبال آن دوازدهمین جایگاه هم به دست‌انداز با ۱۲۷۴ مخاطب برای ۱۷۵ سانس و درامدی معادل ۶۵۱ میلیون و ۳۵۰ هزار ریال رسید تا پس از این فیلم،  مصلحت با ۱۵۶۰ مخاطب برای ۱۶۶ سانس و درآمد ۵۷۲ میلیون و ۳۲۵ هزار ریالی جایگاه سیزدهم را در اختیار داشته باشد.

اما چهاردهمین جایگاه در جدول فروش هفتگی فیلم‌های روی پرده به ستون‌۱۴ با ۵۶۸ مخاطب در ۱۰۲ سانس و درآمد ۲۶۵ میلیون و ۴۲۵ هزار ریالی رسید تا پانزدهمین رتبه هم به معجزه عشق با ۴۲۸ مخاطب برای ۵۴ سانس و درآمدی معادل ۲۰۳ میلیون ریال رسیده باشد و پس از آن نگهبان شب با ۱۷۲ مخاطب برای ۱۷ سانس و درآمد ۸۶ میلیون و ۴۷۵ هزار ریالی در جایگاه شانزدهم قرار گرفت و هفدهمین رتبه هم به تصور با ۱۴۶ مخاطب برای ۸ سانس و درآمد ۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار ریالی رسید.

هجدهمین جایگاه هم در اختیار شهرک با ۱۳۲ مخاطب برای ۲۱ سانس و درآمد ۶۸ میلیون و ۳۰۰ هزار ریالی رسید و پس از آن پرونده باز است آخرین ساخته کیومرث پوراحمد با ۶۴ مخاطب برای ۱۵ سانس درآمدی معادل ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال را در کارنامه خود ثبت کرد تا جایگاه نوزدهم را به نام خود کرده باشد. بیستمین جایگاه هم به فیلم میان صخره‌ها با ۴۱ مخاطب برای ۱۴ سانس و درآمد ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار ریالی رسید تا به این ترتیب باباسیبیلو با فروش ۴۸ بلیت برای ۹ سانس و درآمد ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار ریالی بیست و یکمین رتبه را به نام خود کند و نهایتاً آخرین جایگاه هم به فصل ماهی سفید تنها با ۱۱ مخاطب برای ۲ سانس و درآمد ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار ریالی رسید.