نگاهی به سریال‌های نوروزی ۱۴۰۱

آنتن نوروزی تلویزیون اغلب پرمخاطب‌تر است و مخاطبان رسانه ملی سریال‌هایی را که در این ایام روی آنتن می‌رود، جدی‌تر دنبال می‌کنند. هرچند در سال‌های اخیر، سریال‌سازی شکل و شمایل دیگری به خود گرفته و به زعم برخی از کارشناسان، عدم کیفیت لازم در فیلم‌نامه و ساخت نمی‌تواند انتظار عامه مردم را برآورده کند و هرچند پاسخ چنین انتقادی از جانب تولیدکنندگان این آثار، بیشتر به نگاه سلیقه‌ای مدیران برمی‌گردد و برخی از آنها ممیزی و سانسور را عمده‌ترین دلیل عدم تولید سریال‌های با‌کیفیت عنوان می‌کنند، با همه اینها، نمی‌توان از این واقعیت گذشت که مخاطب تلویزیون در چنین ایامی، دیدن سریال‌های طنز را ترجیح می‌دهد و موفقیت سریال‌هایی از این دست در ایام عید در سال‌های متوالی، این واقعیت را بیش از پیش نشان می‌دهد که جای چنین سریال‌هایی در رسانه ملی خالی است و ساخته‌شدن چنین آثاری در سال‌های گذشته به حداقل رسیده است و بسیاری از چهره‌هایی که زمانی با ساخت سریال‌های طنز، مخاطبان بسیاری را با خود همراه می‌کردند، جایشان در این مدیوم خالی است. چیزی تا نوروز 1401 باقی نمانده است و شبکه‌های مختلف سیما با چهار سریال به استقبال نوروز می‌روند. سریال‌هایی که هنوز نمی‌توان درباره میزان موفقیتشان از دید عموم نظر قطعی داد و باید منتظر ماند و دید مخاطبان چه واکنشی به آنها نشان خواهند داد.

«زیر‌خاکی»  به  فصل سوم  رسید
تاریخ سریال‌سازی در رسانه ملی نشان داده اساسا ساخت سریال در فصل‌های متوالی اغلب با شکست روبه‌رو می‌شود و معدود سریال‌هایی را می‌توان مثال زد که از این آزمون سربلند بیرون آمده‌اند. سریال «زیر‌خاکی» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان اولین بار در رمضان سال ۱۳۹۹ روی آنتن رفت و پربیننده‌ترین سریال رمضانی لقب گرفت و موفقیت آن، سازندگانش را برای ادامه ساخت مصمم‌تر کرد. فصل دوم «زیرخاکی» خرداد 1400 پخش شد و نتوانست آن‌طورکه باید انتظارات را برآورده کند و به نسبت فصل اول، کمی ضعیف‌تر بود. با‌این‌حال فصل سوم این مجموعه برای پخش در نوروز 1401 از شبکه یک سیما در نظر گرفته شده است.
پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، پیام احمدی‌نیا، اکبر رحمتی، خسرو احمدی، اصغر نقی‌زاده، ایرج سنجری، مریم سرمدی، مهری آل‌آقا، ابراهیم طلعتی‌نژاد، فاطمه نیشابوری، حسین عقدایی، عبدالحمیم تقلبی، افشین طایی، رایان سرلک، با حضور هومن برق‌نورد و هنرمندی نسرین نصرتی در این سریال ایفای نقش می‌کنند.
عوامل «زیرخاکی» عبارت‌اند از مدیر فیلم‌برداری: امیر کریمی، طراح گریم: عباس عباسی، طراح صحنه: بهنام جعفری، طراح لباس: مهرناز اکبری، برنامه‌ریز: میثم نجفی، دستیار اول کارگردان: رضا شریفی، مدیر صدابرداری: جواد مقدس، طراحی و ترکیب صدا: محمد کشفی، تدوین: نیما حسن‌دوست، آهنگ‌ساز: آرش بادپا، منشی صحنه: مرجان تاجیک، مدیران تدارکات: حسین لنجابی، مهدی نصرالهی و محمود کوچکی‌دوست، عکاس: مهسا طیب‌طاهر، مدیر روابط‌عمومی: مریم عرفانیان.
خداداد روی آنتن شبکه  دو
مجموعه تلویزیونی «خداداد» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی هم برای پخش در نوروز ۱۴۰۱ از شبکه دو سیما در نظرگرفته شده است.
در خلاصه داستان این سریال آمده است: «میگن گرهی که با دست باز میشه رو نباید با دندون باز کرد، اما خداداد چاره دیگه‌ای نداره و روی این موضوع خیلی حساب کرده!».
رضا ناجی، پیام دهکردی، علی صبوری، سوسن پرور، مهرناز بیات، آرش تاج، آرش نوذری، افشین نخعی، زهره حمیدی، شیرین بینا، سارا باقری، مهرزاد جعفری، جواد زیتونی، فریبا سادات‌مرتضوی، سیامک اشعریون و سیاوش طهمورث‌ و بازیگران کودک امیرحسین غفاری و کوثر حیدری در این سریال نوروزی ایفای نقش می‌کنند.
فصل  دوم  سریال نجلا
«نجلا» نیز از دیگر سریال‌هایی است که به فصل دوم رسیده است؛ هر‌چند فصل اول این مجموعه با حواشی همراه بود، از‌‌ جمله گلایه برخی از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه آبادان از ضعف پژوهشی سریال. انتقاد آنها خطاب به تولیدکنندگان سریال نجلا، ضعف در اجرا و گویش بازیگران سریال بود که به زعم آنها هیچ ارتباطی با لهجه آبادانی نداشته است. آنها انتقادشان را صرفا محدود به ضعف پژوهشی تولیدکنندگان سریال نسبت به مقوله لهجه منتشر‌شده عنوان و تأکید کردند این گلایه ارتباطی با جهان این مجموعه و نقدهای تخصصی دیگر ندارد.
فصل دوم «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، نوروز 1401 از شبکه سه سیما روی آنتن خواهد رفت و ایوب آقاخانی، هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی، آزیتا حاجیان، حسام منظور، محیا دهقانی، ملیکا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، مرتضی شاه‌کرم، بدرالسادات برنجانی، محسن پوشایی، حسین شفیعی، تورج فرامرزیان، وحید نفر، جمال بیات، ابراهیم گله‌دارزاده، رستا رضوی، مهدی ملاک، سیامک توده‌فلاح، اسحاق احمدپور، محسن مرادی، امیر دهلکی و سامان خلیلیان از بازیگرانی هستند که در این فصل از مجموعه حضور دارند.
دردسرهای شیرین، شبکه  پنج
«دردسرهای شیرین» به کارگردانی سهیل موفق و تهیه‌کنندگی سیدعلی‌اکبر محمودی‌مهریزی سریال نوروزی شبکه پنج سیما است. این مجموعه در ژانر کمدی و اجتماعی ساخته شده و داستان زوجی را روایت می‌کند که در زندگی با چالش‌هایی جدی روبه‌رو می‌شوند. در کشاکش این چالش‌ها، حوادث و اتفاقاتی دیگر برای آنان رخ می‌دهد که گاه زمین می‌خورند و گاه بر‌می‌خیزند، اما کسی نمی‌داند سرنوشت برای آنان چه رقم زده است.
پوریا پورسرخ، مریم مؤمن، افسانه بایگان، یوسف مرادیان، پاشا جمالی، سمیرا حسینی، رضا توکلی، رسول توکلی، پوراندخت مهیمن، مرتضی کاظمی، سهیل قاصدی، فهیمه سلیمانی و ژیلا دایی بازیگران اصلی سریال «دردسرهای شیرین» هستند.