نگاهی به مسیر بازیگری پردیس پورعابدینی و سارا حاتمی که از جشنواره فیلم فجر سیمرغ گرفتند

جشنواره چهل و یکم فیلم فجر شگفتی و سورپرایزهای زیادی را برای علاقه‌مندان به سینما داشت. تعداد فیلم‌ها به نسبت سال‌های پیش بیشتر نبود ولی شگفتی‌هایی که در طول جشنواره رقم خورد، چیزی از دوره‌های قبلی جشنواره کم نداشت. اصلی‌ترین و مهم‌ترین شگفتی جشنواره فیلم فجر به زمان اختتامیه و معرفی بهترین بازیگران زن برگشت. هنگامی که دو دختر جوان، سیمرغ‌های بلورین جشنواره را مال خود کردند تا نام‌شان به عنوان ستاره‌های آینده سینمای ایران مطرح شود. از این منظر، شگفتی اول جشنواره، دستیابی «پردیس پورعابدینی» به سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن بود. پورعابدینی در شرایطی چنین جایزه‌ سینمایی مهمی را کسب کرد که باید با بازیگران مطرح و باتجربه‌ای چون ژاله صامتی و سارا بهرامی رقابت می‌کرد. نکته جالب اینجاست که پورعابدینی برای اولین بار در سال 1398 با بازی در سریال «آقازاده» رفتن مقابل دوربین را تجربه کرد و در فاصله‌ای سه ساله به بازی در فیلم مهم «غریب» رسید.
تعداد فیلم‌های سینمایی‌ای که پورعابدینی بازی کرده هنوز به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و او با بازی در چهارمین فیلم سینمایی‌اش ره صد ساله را یک شبه رفت. پورعابدینی متولد 1379 است و 22 ساله.  قطعاً بردن این جایزه در این سن و سال تأثیر بسیار زیادی در آینده‌اش خواهد داشت.
شگفتی‌ساز دیگر جشنواره سارا حاتمی بود. حاتمی با بازی در سریال «زخم کاری» شناخته شد. زمان پخش سریال، کسی تصور نمی‌کرد این بازیگر اینقدر زود در سینما بدرخشد. حاتمی برای بازی در «کت چرمی» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را کسب کرد و برای بردن این جایزه مسیرش سخت‌تر از پورعابدینی بود. حاتمی در رقابت با بازیگران ستاره‌ای مثل پریوش نظریه، پانته‌آ پناهی، سحر دولتشاهی و رویا تیموریان، سیمرغ را به دست آورد و همین، اهمیت کار او را دوچندان می‌کند. نکته حائزاهمیت دیگر در مورد حاتمی به سن او برمی‌گردد. حاتمی متولد سال 1384 است و 17 سال بیشتر ندارد. گرفتن جایزه معتبری در این سن، برای آن بازیگر ارزش و اعتبار زیادی می‌آورد و می‌تواند تضمین‌کننده آینده‌اش باشد. داوران چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در اعتماد کردن به بازیگران جوان عالی عمل کردند. معمولاً داوران در جشنواره‌های فیلم فجر، دست‌شان به دادن جایزه به بازیگران جوان نمی‌رود و سعی می‌کنند سیمرغ‌ها را به دست چهره‌های شناخته شده برسانند. اما امسال رویکرد داوران متفاوت بود و آنها با انتخاب‌شان اعتماد ‌به ‌نفس زیادی به دو بازیگر جوان که تازه در آغاز راهِ بازیگری‌شان هستند، دادند. مجموع سن دو بازیگری که جایزه‌های بهترین بازیگر نقش اول و مکمل زن را از جشنواره گرفتند به 40 سال هم نمی‌رسد. شاید پردیس پورعابدینی و سارا حاتمی، تا مدت‌ها جوان‌ترین بازیگرانی باشند که سیمرغ گرفته‌اند و پدیده شده‌اند.