نظر مثبت منتقدان به قهرمان فرهادی

فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی پس از رونمایی در جشنواره کن با بازخورد مثبت منتقدان رو به رو شد و برخی آن را بهترین فیلم این کارگردان از زمان ساخت «جدایی» توصیف کردند.

به گزارش تیتر هنر، «دوید ارلیش» از مجله «ایندی وایر» در بخشی از نقدش درباره فیلم «قهرمان» نوشته: «این فیلم به اندازه «جدایی»  غیرقابل پیش بینی و غم انگیز است.

ملودرام اجتماعی فرهادی؛ با پیش بینی های سرراستی آغاز می شود که لایه به لایه با پیشروی داستان رو میشوند، در حالی که بحران اخلاقی اصلی در عمق داستان آشکار می شود.

فرهادی ساده ترین فیلم خود را پس از آغاز موفقیت بین المللی اش در حدود یک دهه پیش ساخته است اما در عین حال می توان آن را چند وجهی ترین و همچنین بهترین فیلم او از زمان جدایی دانست».

«لی مارشال» منتقد نشریه اسکرین نیز در یادداشتی درباره نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی کن آورده است: «در عصر رسانه های اجتماعی، قهرمان واقعی بودن چگونه است؟ اگر میدانید کار درست را انجام داده اید آیا می توان حقیقت را پیچاند و با نقش بازی کردن دیگران را متقاعد کرد که شما یک نابغه هستید؟ اگر دفاع از حیثیت آنان به معنای بی آبرو کردن دیگری باشد، چه می کنید؟ اصغر فرهادی کارگردانی ایرانی در درام جدیدش این موضوعات و دیگر پرسش های اخلاقی را گنجانده است، درامی به واقع قدرتمند که با بازی چشمگیر و مرکزی امیر جدیدی در نقش اصلی (رحیم) همراه شده است».

«قهرمان »  بار دیگر ثابت کرد که گرچه فرهادی یک نویسنده و کارگردانی مستعد برای ملودارم های پیچیده درباره مسائل اخلاقی و احساسی است، آثاری که او در ایران می سازد همیشه غنی تر هستند.

فیلم قبلی فرهادی در کن با عنوان «همه می دانند»، علی رغم ستاره های بازیگر که در اسپانیا ساخته شده به ندرت دارای ظرافت های دراماتیک هوشمندی اخلاقی است که در فیلم «درباره الی»، «جدایی» و «فروشنده» می بینیم. می توان همه داستان های فرهادی را برداشت و آنها را تقریبا در همه جای دیگر جهان بازسازی کرد و این موضوع بویژه درباره فیلم «قهرمان» صدق می کند و داستان آن را می توان در جایی دیگر مثل آمریکا نیز دوباره ساخت.

اما فیلم ها تنها داستان نیستند و «قهرمان» بخش قابل توجهی از قدرت خود را از شیراز و جامعه ایرانی دریافت می کند»

فیلم «قهرمان» با مدت زمان دو ساعت و ۷ دقیقه، درباره شخصیتی به نام رحیم است که به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی اش در زندان به سر می برد  اما طی دو روز مرخصی در تلاش است، شاکی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به پس گرفتن شکایت خود کند، اما اتفاقات آنگونه که برنامه ریزی شده پیش نمی رود.

در این فیلم امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی و جمعی دیگر از بازیگران که اغلب  آنان چهره‌های جدید هستند مقابل دوربین فرهادی رفته‌اند و هایده صفی‌یاری نیز تدوین فیلم را بر عهده دارد.