نخل طلا پس از 30 سال به یک زن رسید

سرانجام طلسم در «جشنواره کن ۲۰۲۱»، شکست و جایزه نخل طلا پس از نزدیک به ۳۰ سال دوباره به یک کارگردان زن رسید.

به گزارش تیتر هنر، ۲۸ سال پیش پس از برگزاری چهل و شش دوره از جشنواره کن، برای اولین بار یک بانوی فیلمساز موفق شد نخل طلای این رویداد بزرگ سینمایی را از آن خود کند و تاریخ‌ساز شود. این زن کسی نبود جز جین کمپیون کارگردان سرشناس نیوزیلندی که با فیلم بلند پیانو موفق شد نظر هیات داوران آن دوره از جشنواره را به کار خود جلب کند، هیاتی که برای اولین با حضور عباس کیارستمی از ایران هم نماینده داشت.

شوربختانه در نزدیک به سه دهه گذشته هیچ بانوی دیگری نتوانست جا پای کمپیون بگذارد و افتخار بزرگ جشنواره کن را بار دیگر نصیب هم‌جنسانش کند. امسال اما این طلسم شکست و جولیا دوکرنا کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی با فیلم تیتان موفق شد به عنوان دومین بانوی تاریخ جشنواره کن، جایزه نخل طلا را از آن خود کند.

تیتان درباره یک زن ۳۲ ساله به نام الکسیا است که در اثر یک تصادف از دوران کودکی تا با حال با یک صفحه تیتانیومی در سرش زندگی می‌کند و این شیوه زندگی از او یک قاتل زنجیره‌ای ساخته است.

جولیا دوکرنا ۳۷ سال پیش در پایتخت فرانسه متولد شد و پس از پایان دوران دانش‌آموزی، برای تحصیل رشته فیلمنامه‌نویسی به مدرسه عالی تصویر و صدای فرانسه رفت. اولین فیلم او جونیور بود با سوژه دختربچه‌ای که پس از دچار شدن به نوعی مشکل گوارشی، مثل مار شروع به پوست اندازی می‌کند. این فیلم کوتاه در سال ۲۰۱۱ از جشنواره کن جایزه گرفت. اولین فیلم بلند دوکرنا فیلم خام (Raw) بود که در سال ۲۰۱۶ در هفته منتقدان جشنواره کن به نمایش درآمد و همان سال برنده جایزه بهترین فیلم بلند جشنواره فیلم لندن شد. برخی خام را بهترین فیلم ترسناک دهه ۲۰۱۰ می‌دانند و اغلب دوکرنا را با همین فیلم می‌شناسند.

 مراسم اختتامیه هفتادوچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن پس از ۱۲ روز شامگاه شنبه (۲۶ تیر) در سالن گرند لومیر برگزار شد و برندگان بخش رقابتی این جشنواره اعلام شدند. از بین ۲۴ فیلمی که در این بخش رقابت می‌کردند، نخل طلای امسال به فیلم تیتان ساخته جولیا دوکرنا کارگردان و فیلمنامه‌نویس ۳۷ ساله فرانسوی رسید، فیلم قهرمان از اصغر فرهادی و محفظه شماره ۶ یوهو کاسمانین به طور مشترک جایزه بزرگ جشنواره را گرفتند و جایزه هیات داوران هم مشترکا به دو فیلم مموریا ساخته آپیچاتپونگ ویراستاکول و زانوی احد از نداو لاپید اهدا شد.

در شاخه بازیگری، کلب لندری جونز برای فیلم نیترام برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد و رنیت رانسوه برای بازی در فیلم بدترین آدم جهان جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. همچنین، لئوس کاراکس برای موزیکال آنت برنده جایزه بهترین کارگردان این دوره جشنواره کن شد و ریوسوکی هاماگوچی برای فیلم ماشینم را بران جایزه بهترین فیلمنامه را به خانه برد.

جایزه دوربین طلایی به فیلم مورینا ساخته آنتونتا کوشیانوویچ اهدا شد و فیلم همه گاوهای دنیا نخل طلای بهترین فیلم کوتاه را گرفت.

جشنواره کن ۲۰۲۱ که قرار بود از ۱۱ تا ۲۲ مه (۲۱ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۴۰۰) برگزار شود، به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و سرانجام پس از نزدیک به دو ماه از ۶ تا ۱۷ ژوئیه (۱۵ تا ۲۶ تیر) برگزار شد