مورد عجیب «صبح اعدام» در داوری فیلم‌های سودای سیمرغ/ رفیق‌بازی یا تلاشی برای به دست آوردن دلِ افخمی؟

از عجایب چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلامِ دیرهنگام اسامی داوران سودای سیمرغ بود. در حالیکه جشنواره‌های معتبر، پیش از شروع جشنواره، نام داوران را اعلام می‌کنند، اما این مهم در جشنواره امسال تا روز هشتم به درازا کشید تا پس از کش و قوس‌های فراوان نام داوران اعلام شود.

فارغ از بحث‌های کم و کیفی درباره ترکیب داوران، چند مورد عجیب درباره فیلم‌های نامزد شده به چشم می‌خورد که پررنگ‌ترین آن به تعداد بالایِ نامزدی فیلم «صبح اعدام» به کارگردان بهروز افخمی برمی‌گردد.

فیلم افخمی در حالی در هشت رشته نامزد دریافت جایزه شده که انتقادات زیادی را از سوی منتقدان و رسانه‌ها به خود دیده است.

نکته عجیب در مورد داوری «صبح اعدام» اینجاست که این فیلم در سه رشته بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی نامزد شده است.

فیلم افخمی در حالی در این سه رشته نامزده شده که ضعف‌های اساسی و عمده‌ای در فیلمنامه و کارگردانی‌اش دارد و به تبع وقتی فیلمی در این دو مورد با ضعف روبرو باشد دیگر نمی‌تواند نامزد بهترین فیلم جشنواره شود!

«صبح اعدام» به ماجرای اعدام طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی می‌پردازد و زبانی الکن و ناقص برای معرفیِ درستِ شخصیت‌هایش دارد. این فیلم به هیچ عنوان نتوانسته حق مطلب را در مورد قهرمان‌هایش ادا کند و باید گفت حتی سوژه فیلمش را هم حیف کرده است.

به نظر می‌رسد نامزد شدن «صبح اعدام» در هشت رشته به ناراحتیِ بهروز افخمی، از حرف‌های محمدرضا عباسیان یکی از اعضای هیئت انتخاب برمی‌گردد. عباسیان در گفت‌وگویش درباره صبح اعدام چنین گفته بود: «بزرگ‌ترین اشتباه هیئت انتخاب، انتخاب فیلم «صبح اعدام» است، این فیلم اصلا «فیلم» نیست. فیلم تجربی است و درنیامده، کانسپتش جذاب نیست، پر از دیالوگ است که ارتباطی به اصل موضوع ندارد. تصویری که از «طیب حاج‌رضایی» داریم هیچ نسبتی با «طیب حاج‌رضایی» فیلم ندارد.»

پس از صحبت‌های عباسیان، افخمی با ناراحتی در برنامه هفت از هیئت داوران خواست تا فیلمش را داوری نکنند و به جان آن فیلم «بی بدن» وارد بخش مسابقه شود.

حالا به نظر می‌رسد هیئت داوران جهت رفع کدورت‌ها، «صبح اعدام» را در چندین رشته نامزد کرده تا دلِ کارگردان فیلم را به دست آورد. گویا نامزد شدن «صبح اعدام» پاسخی به حرف‌های عباسیان باشد و عملا این پیام را به افخمی برساند که موضعِ آن‌ها با موضع عباسیان تفاوت دارد. هیچ بعید نیست هیئت داوران در شب اختتامیه خیلی بخواهد جبران مافات کند و یکی از سیمرغ‌های بهترین کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی را به افخمی بدهد!