مدیرکل هنر‌های نمایشی: نمایندگان مجلس باید برای توسعه فرهنگ ردیف بودجه‌هایی را مشخص کنند/ تشکیلات اداره کل باید تبدیل به سازمان شود

مدیرکل هنر‌های نمایشی با حضور در نمایشگاه رسانه‌های ایران، درباره وضعیت تئاتر فجر و اتفاقات حوزه تئاتر توضیحاتی ارائه داد.

کاظم نظری، مدیر کل هنر‌های نمایشی، درباره وضعیت کمی و کیفی چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: بررسی کیفی یک کار را با شرایط موجود در نظر گرفت. بعد از شیوع ویروس کرونا خیلی از گروه‌های نمایشی، دانشگاهی و حرفه‌ای کشور فعالیت‌های اجرایی و فرایند کار تولیدشان با خدشه وارد شد و در چنین شرایطی و با توجه به گرفتاری‌های جامعه هنری نباید انتظار آنچنانی از آن‌ها داشت. بهرحال تلاشمان این است سطح کیفی نمایش‌ها را ارتقا دهیم و امسال تمام تلاشمان این بود بتوانیم سطح کیفی جشنواره را نسبت به سال گذشته افزایش بدهیم.

نظری درباره احیای تئاتر کشور گفت: ما گروه‌های حرفه‌ای خوبی در تهران و شهر‌های دیگر داریم که فعالیت می‌کنند. وقتی در تبریز نمایشی شش میلیارد فروش می‌کند یعنی مردم تئاتر را دوست دارند. در تهران و شهر‌های دیگر نمایش‌هایی بر روی صحنه رفته اند که فروش خوبی داشته اند. در تئاترشهر نمایش‌هایی داشته ایم که سه، چهار میلیارد تومان فروش داشته اند. تئاتر اقتصاد خودش را تئاتر دارد که نشان دهند استقبال و کیفیت بالای نمایش هاست.

مدیرکل هنر‌های نمایشی افزود: باید در حوزه تئاتر سرمایه گذاری کنیم و برای اقتصاد تئاتر برنامه داشته باشیم و به هنرمندان پیشکسوت و درجه یک تئاتر توجه کنیم. من زمانی با ۲۰۰ میلیون تومان یک نمایش را بر روی صحنه می‌بردم، ولی الان باید میلیاردی جهت اجرای یک نمایش هزینه کرد. الان یک بازیگر فقط دستمزد ۲۰۰ میلیون تومانی می‌گیرد تا در یک نمایش بازی کند. الان دستمزد‌ها حرف اول را می‌زنند و تولید تئاتر خیلی سخت شده است.

نظری در ادامه بیان کرد: خیلی از پیشکسوتان حوزه تئاتر وقتی پیش ما می‌آیند و صحبت می‌کنند خیلی ناراحت هستند که بودجه ما اندک است و نمی‌توانیم آنطوری که باید هزینه کنیم. در گذشته که نمایش‌ها با ۲۰۰ میلیون تومان جمع می‌شد ما می‌توانستیم ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون کمک کنیم، ولی الان کمک و حمایت هایمان خیلی ناچیز است.

وی ادامه داد: ما دوشنبه سند تحول تئاتر را به شورای عالی هنر می‌بریم و اگر مصوب شود دستگاه‌های مختلف پای کار می‌آیند. الان انتخابات را پیش رو داریم و نمایندگان مجلس باید برای توسعه فرهنگ ردیف بودجه‌هایی را مشخص کنند. باید تمام دستگاه‌ها بیایند و کمک کنند و افزایش بودجه داشته باشیم. افزایش بودجه درمانش موقتی است وقتی جمعیت هنری کشور بیش از ۵۰ هزار جمعیت است، این جمعیت کمک و حمایت می‌خواهد. تشکیلات اداره کل باید رشد کند و تبدیل به سازمان و نهاد شود. در سند تحول این موضوع وجود دارد و اگر مصوب شود دولت باید به این موضوع کمک کند.