فینالیست‌های بوکر ۲۰۲۳ معرفی شدند/تنها یک بریتانیایی در فهرست

جایزه ادبی بوکر ۲۰۲۳ اسامی نامزدهای نهایی خود را اعلام کرد که تنها نام یک‌نویسنده بریتانیایی در این‌فهرست به چشم می‌خورد.

به گزارش تیترهنر به نقل از گاردین، فینالیست‌های بوکر امسال تعیین شدند که تنها یک رمان از یک نویسنده بریتانیایی در فهرست نهایی این‌جایزه قرار دارد.

در حالی که «وسترن لین» اثر چتنا مارو تنها نامزد بریتانیایی فهرست امسال بوکر است، ۴ جایگاه دیگر از این فهرست ۶ نفره به رمان‌های نویسندگان مرد تعلق گرفته است که شامل «آهنگ پیامبر» اثر پل لینچ، «نیش زنبور» اثر پل موری، «این عدن دیگر» اثر پل هاردینگ، و «اگر از تو جان سالم به در ببرم» اثر جاناتان اسکوفری می‌شود. «مطالعه برای اطاعت» نوشته نویسنده کانادایی سارا برنشتاین هم این فهرست را تکمیل می کند. هیچ یک از ۶ نویسنده پیش از این در فهرست نهایی این جایزه قرار نگرفته‌اند.

هیات داوران «وسترن لین» نوشته مارو را رمانی خواند که نشان می‌دهد چگونه سکوت می‌تواند در یک خانواده پس از غم و اندوه حاکم شود. این کتاب که کم حجم‌ترین کتاب در فهرست نهایی است و تنها در ۱۶۱ صفحه نوشته شده درباره بچه‌ای ۱۱ ساله است که زمین اسکواش دنیای او می‌شود.

«نیش زنبور» نوشته موری ایرلند یک تراژی- کمدی درباره خانواده‌ای ایرلندی در بحران است و پرحجم‌ترین رمان این فهرست است. هیات داوران که امسال ریاست آن را اسی ادوگیان، رمان‌نویس کانادایی برعهده دارد، گفت چهارمین رمان موری «خنده‌دار، غم‌انگیز و واقعی» است و شخصیت‌هایی فراموش نشدنی با نقص و مشکلات بی‌شمار خلق کرده است.

داوران «آهنگ پیامبر» لینچ نویسنده ایرلندی را کتابی بسیار تکان‌دهنده خواندند که درباره بی‌ثباتی آرمانی دموکراتیک هشدار می‌دهد. این رمان که در دوبلین اتفاق می‌افتد، داستانی دیستوپیایی از ایرلند تحت حکومتی ظالم است.

«مطالعه برای اطاعت» برنشتاین درباره زن جوانی است که به یک کشور دورافتاده شمالی سفر می‌کند تا برای برادرش خانه داری کند. داوران این کتاب را مراقبه‌ای تکان دهنده در مورد بقا خواندند.

هاردینگ نویسنده آمریکایی که سال ۲۰۱۰ جایزه پولیتزر ادبیات داستانی را دریافت کرد امسال با «این عدن دیگر» به فهرست بوکر راه یافت. این کتاب الهام گرفته از داستان واقعی جزیره‌ای در سواحل مین است که به یکی از اولین جوامع نژادی در شمال شرق آمریکا تبدیل شد. داوران این کتاب را اثر داستانی تاریخی خواندند که در عین حال بسیار غنایی و همدلانه است.

«اگر از تو جان سالم به در ببرم» اولین کتاب اسکوفری نویسنده آمریکایی است. این کتاب مجموعه‌ای از ۸ داستان مرتبط درباره یک خانواده جامائیکایی است که نژادپرستی و بحران مالی در میامی را تجربه می‌کنند. داوران از ارایه تمام زندگی با جزییاتی تزلزل ناپذیر، شکنندگی وجود، رویای آمریکایی و جاده‌ای که طی نشده ؛ تجلیل کردند.

۶ نامزد نهایی از میان ۱۳ کتابی که به فهرست اولیه راه یافته بودند انتخاب شدند. امسال ۱۶۳ کتاب که بین یکم اکتبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ منتشر شده بودند، برای این رقابت بررسی شدند.

هر یک از نویسندگانی که به فهرست نهایی راه یافتند یک جایزه ۲۵۰۰ پوندی دریافت می‌کنند.

ادوگیان درباره روند انتخاب کتاب‌های فینالیست گفت حذف برخی از کتاب‌ها بسیار دشوار بود، به‌ویژه در مورد سباستین بری، که برای پنجمین بار برای رمان «زمان خدای قدیم» در فهرست اولیه بوکر جای داشت.

جیمز شاپیرو استاد ادبیات، آجوآ آندو بازیگر و مری جین چان شاعر اعضای هیات داوران را تشکیل داده‌اند.

برنده جایزه ۲۶ نوامبر معرفی می‌شود. برنده سال پیش کتاب « هفت قمر معالی آلمدیا» نوشته شیهان کاروناتیلاکا نویسنده سریلانکایی بود.