علی نصیریان: کاراکتر مبارک را با تکیه بر درام و مسائل روز اجتماعی دوباره در دنیا زنده کنیم

نصیریان گفت: دلم می خواهد کاراکتر مبارک را با تکیه بر درام و مسائل روز اجتماعی دوباره در دنیا زنده کنیم و شخصیت مبارک در مضمون و ساختار تئاتر امروز ما جلوه کند.

به گزارش تیتر هنر، مراسم رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی صبح امروز ۱۵ آبان ماه، با حضور استاد علی نصیریان، محمود شالویی، سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و داود فتحعلی بیگی دبیر این دوره از جشنواره در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای مراسم پس از قرائت قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، نماهنگی از بیستمین جشنواره پخش شد.

در ادامه محمدحسین ناصربخت، قائم مقام بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی به نیابت از داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره که این روزها در پی ابتلا به ویروس کرونا، حال جسمی چندان مساعدی ندارد، روی صحنه آمد و طی سخنرانی ضمن تشکر از هنرمندان و مدیرانی که در این مراسم حضور دارند، گفت: فعالیت این دوره از جشنواره از پیشتر آغاز شده است اما کار این رویداد به صورت رسمی از امروز با رونمایی از پوستر جشنواره شروع خواهد شد. از طرف همه حضار از استاد علی نصیریان که همواره پشتیبان این رویداد بوده است، تشکر می‌کنم.

او ضمن بیان اینکه بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از امروز رسمیت یافته است، عنوان کرد: بیست عددی بسیار خوب است چه در عرصه آموزش و چه با مضمون عددی که نشانگر طراوت و شادابی یک جوان محسوب می‌شود. امیدوارم بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی طراوت و شادابی را در این شرایط ناگوار جامعه بازتاب دهد. برخی از چهره‌های نمایش‌های آئینی و سنتی امروز میان ما نیستند و بعضی دیگر به تازگی از میان‌مان رفته‌اند و ما این امانت را از آن‌ها گرفته‌ایم و امیدواریم به سلامت آن را به دست آیندگان بسپاریم.

ناصربخت همچنین افزود: نمایش‌های آئینی و سنتی شرایط چندان مطلوبی ندارد؛ مقداری از آن به دلیل شرایط جامعه و مقداری دیگر به دلیل نامهربانی برخی با این هنر است. امیدواریم پس از برگزاری این دوره از جشنواره پژوهشکده و بنیاد نمایش‌های آئینی و سنتی با همت مسئولان و مدیران هنری تاسیس شود تا امنیت برای این گونه نمایشی به وجود آید چراکه نمایش‌های آئینی و سنتی تعیین‌کننده هویت ما هستند. از مردم که حامیان اصلی این نمایش هستند سپاسگزارم و امیدوارم این دوره از جشنواره از بهترین ادوار برگزاری آن باشد و آثار این رویداد به اجرای عمومی برسند تا نشاط و طراوت را به قلب‌های مردم ببرد.

 در ادامه مراسم، محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از قرائت اشعاری از علامه سیدمحمدحسین طباطبایی و ایراد سخنانی در باب شیخ شهاب‌الدین سهروردی که با درآمیختن اندیشه‌های فلسفی خود با سنت‌ها و آئین‌ها، اندیشه‌های نوین و بدیعی را ارائه کرد، تصریح کرد: . هنر ما به دور از آئین‌ و سنت‌ها جریان ندارد و این حرکت در تئاتر ما استمرار پیدا کرده و تا به امروز که ما رسیده است. بسیار سپاسگزارم از بانیان این رویداد ارزشمند که می‌تواند آینده و آتیه نیکو را رقم بزند. استادان بزرگی همچون علی نصیریان مایه مباهات و افتخار هستند چراکه آنچه را ما امروز در اختیار داریم حاصلی از هنرنمایی بزرگانی چون نصیریان است و افسوس می‌خوریم که هر چه به جلوتر می‌رویم چون نصیریان را کمتر در کنار خود می‌بینیم.

او در ادامه افزود: باید از خدا بخواهیم چون نصیریان‌ها را فزونی بگرداند و تکثر ببخشد. یقیناً وجود چنین افرادی سبب‌ساز آن است که هنر ما همچنان اصالت‌های خویش را محفوظ بدارد چراکه این اصالت‌های پاک باعث می‌شود که هنر ماندگار شود.

در ادامه مراسم علی نصیریان ضمن تبریک برگزاری این دوره از جشنواره به همت مدیران فرهنگی و آگاه، اظهار کرد: یک خواهش از مسئولان دارم، می‌خواهم از افراد با استعاد و در زمینه درام‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی دعوت به عمل آید تا به شخصیت و کاراکتر مبارک فکر کنند و نمایشنامه‌هایی را بنویسند. مبارک شخصیت جالبی دارد و با زبان طنز، نقد خود را به اطرافیان منتقل می‌کند که این زبان لطیف و دوست‌داشتنی است و تاثیرگذاری بیشتری دارد. آرزو داشتم تا مبارک را به نمایشنامه‌نویسی و تئاتر امروز گره بزنم اما دیگر توانش را ندارم.

او در ادامه گفت: مبارک شخصیت و ستون اصلی نمایش‌های کشور ماست و اگر بشود یک درام امروزی و اجتماعی که زندگی امروز ما را به تصویر می‌کشد را با محوریت شخصیت مبارک روی صحنه ببریم مطمئن باشید این شخصیت به راحتی پ جای خود را در میان مردم باز می‌کند.

نصیریان تاکید کرد: دلم می خواهد کاراکتر مبارک را با تکیه بر درام و مسائل روز اجتماعی دوباره در دنیا زنده کنیم و شخصیت مبارک در مضمون و ساختار تئاتر امروز ما جلوه کند.

این بازیگر باسابقه با پیشنهاد برگزاری یک مسابقه نمایشنامه نویسی با محوریت شخصیت مبارک، خاطر نشان کرد: دست و بال نویسنده برای نوشتن با محوریت شخصیت مبارک بسیار باز است و بعد از پژوهش درباره این شخصیت می‌توان آن را به تئاتر امروز گره زد. مبارک را نباید رها کرد، مبارک می تواند به کاراکتر کارآمدی و امروزی تبدیل شود و می توان در طرح مسائل اجتماعی از این شخصیت بسیار بهره برد.

علی نصیریان در پایان با بیان اینکه نمایش مدرن و دراماتیک ما آنطور که باید از داشته‌های خود استفاده نکرده، اضافه کرد: باید این سنت‌ها را با ساختارهای تئاتر امروز و مضامین اجتماعی امروز گره زد و نباید روند به گونه‌ای باشد که نمایش‌های آئینی و سنتی در جایگاه خود درجا بزند.

در پایان با حضور داود فتحعلی بیگی، محمود شالویی، محمدحسین ناصربخت، علی نصیریان، اردشیر صالح پور، حمیدرضا اردلان، مریم معترف، قادر آشنا، هنگامه مفید از پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی و هشتمین سمینار این دوره از جشنواره رونمایی شد.

محمدحسین ناصربخت، رضا بصیرت، حمیدرضا اردلان، اردشیر صالح‌پور، مریم معترف، سامان خلیلیان، فخر موسوی، مهدی ابدالی، ابراهیم گله دارزاذه، از جمله هنرمندان و مدیرانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی آذر ماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.