رییس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی: این حکیم ایرانی است و باید به همین عنوان معرفی شود

رییس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی با اشاره به این که کشورهایی درصدد تصاحب نام نظامی برآمده اند، گفت: حکیم نظامی باید به عنوان یک شاعر ایرانی معرفی شود.

به گزارش تیتر هنر، محمود شالویی در نشست خبری با بیان این که موضوع حکیم نظامی، یکی از موضوعات مهم در فرهنگ ماست، اظهار داشت: او شخصیتی مهم در فرهنگ ایران و جهان است و در آثار فرهنگی، ادبی و هنری بسیاری تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: کمتر کسی اشعار نظامی را نشنیده است و بیشتر ایرانیان نام لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و یا بیتی را از او شنیده اند اما نظامی به اندازه ای که باید شناخته می شد، شناخته نشده است.

دبیر شورای پاسداشت زبان فارسی، با اشاره به ۲۱ اسفند روز حکیم نظامی، گفت: از زمانی که نام او در تقویم رسمی ثبت شده، فرصت برای پرداختن به این شخصیت بزرگ فرهنگی نبود. برنامه های مختلفی برای شاعران گوناگون، انجام شده اما به نظامی کمتر پرداخته شده است. خوشبختانه در سال‌های اخیر پنج گنج نظامی، بارها چاپ شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

شالویی با اشاره به کشورهایی که درباره نامی ادعاهایی داشتند گفت: کشورهایی درصدد بزرگداشت او برآمدند، با این که اصل کار پسندیده است اما این حکیم ایرانی باید به همین نام و به همین عنوان معرفی شود و یک ایرانی دانسته شود. ما موظفیم که نظامی را به عنوان یکی از الگوها ارایه کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی گفت: ما برای این کار یک روز را کافی ندانستیم و هفته گرامی داشت نظامی را خواهیم داشت، از سوی دیگر این برنامه ها تا اردیبهشت ۱۴۰۱ امتداد خواهد یافت.

وی اضافه کرد: برنامه های مختلفی برنامه ریزی شده و تنها به ایران محدود نیست، به ویژه در کشورهایی که در آن نمایندگی فرهنگی داریم، در مراکز استان، شهرهای کوچک و بزرگ نیز برنامه های مختلفی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به دیدار رییس جمهور از موزه هنرهای معاصر گفت: برنامه فرهنگی در کنار برنامه های اقتصادی برای دولت سیزدهم اهمیت دارد. برای بزرگداشت نظامی، ستادی را به پیشنهاد وزیر فرهنگ تشکیل دادیم و دستگاه های مختلف در این ستاد حضور دارند.

شالویی این نهادها را برشمرد و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، شهرداری تهران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجمن مفاخر، کتابخانه ملی و هر نهاد فرهنگی در این کار همراهی کرده اند.

وی با اشاره به نامه ای که وزیر فرهنگ به وزیر آموزش پرورش نوشته است، گفت: در این نامه تاکید شد که می خواهیم دانش آموزان به شخصیت نظامی توجه کنند. قرار بر این شد که دانش آموزان مقاله ای با این موضوع بنویسند که از میان آنها ۱۰۰ دانش آموز برگزیده اعلام خواهند شد.

شالویی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، درباره تسهیل شرایط رفت و آمد به گنجه، گفت: همکاران فرهنگی ما درصدد برقراری این ارتباط و امکان بازدید از مزار نظامی هستند، ما بناهای یادبودی از نظامی در کشور داریم و برای این موضوع کمیسیون ملی یونسکو، برنامه ای تحت عنوان جایزه نظامی در نظر گرفتند، که از آنها قدردانی می کنیم. درصدد برقراری چنین پیوندی با کشورهای خارجی به ویژه همسایگان و همین طور علاقه مندان نظامی داشته باشیم که رفت و آمد هم راحت تر صورت بگیرد.

وی افزود: مهم تر از این که بخواهیم به زیارت مزار نظامی فکر کنیم، بهتر است به فکر و اندیشه و تاثیر ادبی او بپردازیم، به ویژه اصالت او که یک حکیم و شاعر ایرانی و زبان پارسی است و آنچه بیان می کند با روح فرهنگی و هویت  ایرانی هماهنگ است.

برافراشته شدن پرچم نظامی در برج آزادی در کنار پرچم ایران

امیر عبدالحسینی، دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی نیز با بیان این که این بزرگداشت در بخش های مختلف برنامه ریزی شده است، گفت: از ۱۵ اسفند، در موزه و کتابخانه ملک، آثار تجسمی شامل نسخ خطی از قرن ۹ تا ۱۱ به نمایش درخواهد آمد، نمایش پوستر موضوعی، شامل ۳۰ پوستر از ۱۶ اسفندماه در همه مراکز وزارت فرهنگ در استان ها، رایزنی‌های فرهنگی در سراسر دنیا و با همکاری چند نهاد در اکسپوی دوبی نیز به نمایش درخواهد آمد.

وی افزود: این پوسترها با همکاری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا و نمایشگاه شارجه نیز به نمایش درمی آید، به طور ویژه نیز آثار تصویرگران کودک که برگرفته از پنج گنج نظامی بوده، در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

عبدالحسینی ادامه داد: از ۱۸ اسفند تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، نمایش آثاری از گنجینه موزه هنرهای معاصر، به همراه آثاری از موزه ها و گنجینه های شخصی که مربوط به نظامی هستند، به نمایش درمی آید.

وی با اشاره به نسخه های خطی ناشناخته از نظامی گفت: نسخه شکوهمندی از خمسه نظامی در کتابخانه مدرسه شهید مطهری در ۲۱ اسفند، رونمایی خواهد شد. علاوه بر این مجموعه نمایشگاهی، در موزه هنرهای معاصر تهران و در دیگر موزه ها برنامه هایی داریم.

دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی افزود: در بخش نمایش خیابانی، نمایشی میدانی با عنوان جاده ابریشم که الهام گرفته از هفت پیکر مظامی است، اجرا خواهدشد. اپرای عروسکی لیلی و مجنون، اثر ارزشمند بهروز غریب پور در بهار ۱۴۰۱، روی صحنه خواهد رفت. اجرای آوازی در بهار ۱۴۰۱ اثر جلال الدین دری را نیز خواهیم داشت.

عبدالحسینی درباره اجراهای موسیقایی گفت: در بخش موسیقی، برنامه ها از ۱۶ اسفند آغاز خواهد شد، از علی قمصری روایتی متفاوت به زبان موسیقی به اجرا در خواهد آمد. اجرای آفاق عشق با صدای حسام الدی سراج و ساخته فریدون شهبازیان، اجرایی از آثار فرهاد فخرالدینی و کنسرت دیگری به سرپرستی علی اکبر قربانی با صدای سالار عقیلی و اجرایی از ساخته هایی لوریس چکناواریان را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حوزه فیلم و سینما، نیز فیلم‌هایی که از اثر نظامی اقتباس شده به نمایش درمی آید و جلسات نقد و بررسی انجام می شود، نشستی با عنوان غفلت ها و ضرورت ها بر اساس فیلم نامه های اقتباسی نیز خواهیم داشت.

دبیرستاد بزرگداشت حکیم نظامی، با برشمردن نهادهای همکار، اظهار داشت: فرهنگستان هنر، انجمن آثار و مفاخر، اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، همکاری هایی در این زمینه با ما خواهند داشت.

وی افزود: در سازمان اسناد، اسناد و کتاب های خطی نظامی به نمایش درمی‌آید، برنامه دیگر ما برافراشته شدن پرچم نظامی در برج آزادی در کنار پرچم ایران است که در موزه هنرهای معاصر و چند جای دیگر نیز این پرچم به اهتزاز درخواهد آمد.

عبدالحسینی ادامه داد: در هفته نظامی مجسمه نظامی ساخته نادر قشقایی، رونمایی خواهد شد و با همکاری سازمان زیباسازی و شورای شهر در یکی از میادین نصب می شود. به طور کلی این بزرگداشت شاهد هم افزایی تمام دستگاه ها برای برگزاری یک رویداد بزرگ ملی است.