جذاب‌ترین کتاب‌های فانتزی که خواندن‌شان شما را به دنیای دیگری می‌برد

ژانر فانتزی در ادبیات طرفداران پروپا قرص مخصوص به خودش را دارد؛ ژانری که در آن ساحره‌ها، پری‌ها، شیاطین، فرشتگان، حیوانات سخنگو و اشیای جادویی حکمفرمایی می‌کنند و شخصیت‌های اصلی داستان‌اند. ژانر فانتزی قدمتی دیرینه در ادبیات دارد. باید گفت از زمان‌های دور که مادران شب‌ها برای فرزندان‌شان قصه می‌گفتند، ذهن‌ها با داستان‌های فانتزی و فراواقعی آشنا شدند. بسیاری از قصه‌های کهن و اسطوره‌ها در این گونه جای می‌گیرند و ذهن ما با آن غریبه نیست. امروزه به داستان‌ها و رمان‌های فانتزی «ادبیات گریز» نیز گفته می‌شود. این داستان‌ها ذهن انسان را از مسائل و مشکلات دنیای واقعی دور می‌کند و او را درون دنیایی متفاوت، خیال‌انگیز و خلاقانه می‌برد.

هری پاتر و جام آتش
نویسنده: جی کی رولینگ
به اذعان خوانندگان و طرفداران کتاب‌های هری پاتر، رمان «هری پاتر و جام آتش» بهترین رمان در این مجموعه به شمار می‌رود. این کتاب تا به حال جوایز زیادی برده است و در اتفاقی عجیب و کم‌نظیر، دو انتشاراتی در انگلستان و امریکا در سال ۲۰۰۰ به طور همزمان این کتاب را منتشر کرده‌اند. تا به حال سابقه نداشته است چنین اتفاقی برای کتابی بیفتد، ولی رولینگ با کتابش سنت‌شکنی کرد. این اتفاق نشان از محبوبیت و تعداد بالای خواننده کتاب در هر دو کشور دارد.

«هری پاتر و جام آتش» بهترین افتتاحیه را در میان کتاب‌های هری پاتر دارد و خواننده را درگیر فضایی رعب‌انگیز و دلهره‌آور می‌کند. رولینگ در این کتاب هری پاتر را از دنیای نوجوانی جدا می‌کند و او دیگر وارد بزرگسالی می‌شود. این برای نویسنده و خوانندگان کتاب اتفاق مهمی بود و رولینگ در نهایت استادی این کار را انجام داد. در این رمان برای اولین‌بار مخاطب با مرگ‌خوار‌ها و شکل ظاهری آن‌ها مواجه می‌شود که دقیقاً تحت‌تأثیر اشباح حلقه داستان تالکین و ظاهر آن‌ها است. کتاب پر از شخصیت‌های خیالی جذاب است که خواننده را حسابی درگیر خودش می‌کند.

نغمه آتش و یخ
نویسنده: جورج آر. آر. مارتین
امروز همه «جورج آر. آر. مارتین» را به خوبی می‌شناسند. پس از پخش سریال بازی تاج و تخت که بر اساس کتاب‌های مارتین ساخته شد، آوازه این نویسنده در سراسر جهان پیچید. مارتین با ظاهر جالب‌توجهش، در کتاب‌هایش ایده‌های جذابی برای خلق شخصیت و پیشبرد داستان دارد و با کتاب‌هایش بشدت خواننده را درگیر می‌کند.

مارتین نوشتن این مجموعه را در سال ۱۹۹۱ آغاز کرد و اولین جلد آن به نام «بازی تاج و تخت» در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. برنامه‌ریزی ابتدایی مارتین انتشار کتاب در قالب یک سه‌گانه بود که به تدریج به چهار، پنج، شش و هفت جلد گسترش یافت. هنر نویسنده در این کتاب ترکیب کردن وقایع تاریخی با اسطوره‌ها و اتفاقات حماسی بود و توانست با کتاب‌هایش دنیایی تازه و شگفت‌انگیز خلق کند. داستان نغمه آتش و یخ در دنیایی خیالی، ابتدا در قاره‌ای به نام وستروس و بعد‌ها در سرزمینی بزرگ در شرق، معروف به ایسوس رخ می‌دهد. بیشتر شخصیت‌های داستان انسانند، اما با پیشرفت روند داستان، دیگرانی نیز معرفی می‌شوند، همچون آدر‌های شوم و سرد مافوق طبیعی از نقاط دور شمالی و اژدهایان نفس آتشین شرق که تصور می‌شد هر دو به دست انسان‌ها منقرض شده‌اند.

ارباب حلقه‌ها
نویسنده: جی آر آر تالکین
مجموعه کتاب‌های «ارباب حلقه‌ها» پس از اقتباس سینمایی از آن‌ها به شهرتی جهانی رسید و بسیاری را با خیالپردازی‌های حماسی تالکین آشنا کرد. تالکین کار نگارش این کتاب‌ها را در دهه ۳۰ میلادی شروع کرد و در طول ۱۲ سال به مجموعه‌ای پنج جلدی رسید. با وجود انتقاد‌هایی که کارشناسان از کتاب‌های این نویسنده انگلیسی کردند، آثار تالکین محبوبیت عجیبی بین مردم پیدا کرد. این رمان در نظرسنجی‌ها به‌عنوان بهترین رمان بریتانیا در تمام دوران انتخاب شده است. تالکین با تکیه بر دانش زبان‌شناسی خود کتابی پر از پیچیدگی، جزئیات و ظرافت آفرید. تالکین بخش زیادی از رمان‌هایش را در زمان آشفته و ترسناک جنگ جهانی دوم نوشت و به همین خاطر در کتاب‌هایش جهانی پر از تاریکی و زشتی دیده می‌شود که شخصیت‌های کتاب به دنبال شکست سیاهی و رسیدن به روشنی و رهایی هستند.

تالکین را مانند یک صاعقه در آسمانی صاف توصیف می‌کنند که جهان ادبیات و خلق داستان را برای همیشه تغییر اساسی داد. رمان ارباب حلقه‌ها فروشی بیشتر از ۱۵۰ میلیون نسخه داشته و به ۴۰ زبان دنیا ترجمه شده است. این کتاب به‌عنوان بهترین کتاب قرن برگزیده شده و اقتباس بسیار موفق سینمایی آن بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته و جوایز اسکار فراوانی را از آن خود کرده است.

نام باد
نویسنده: پاتریک راتفوس
هنگامی که راتفوس در سال ۲۰۰۷ رمان «نام باد» را منتشر کرد، تصورش را نمی‌کرد در فاصله‌ای کوتاه چنین استقبالی از کتاب صورت بگیرد. مخاطبان اصلی این رمان تخیلی و ترسناک، نوجوانان هستند و آن‌ها در طول کتاب با دنیایی خیالی به نام «تمرات» آشنا می‌شوند. وقتی جورج مارتین درباره این کتاب چنین بگوید؛ «بهترین فانتزی حماسی که در سال گذشته خواندم…. راتفوس قلم بسیار خوبی دارد»، یعنی با شاهکاری در ادبیات حماسی طرف هستیم.

در این سرزمین، سحر و جادو وجود دارد و مرد جوانی با استفاده از نیروی منحصربه‌فردش در جادوگری، مشهورترین جادوگر زمان خود می‌شود. در طول کتاب اتفاقات جالب زیادی رخ می‌دهد و باعث می‌شود خوانندگان با علاقه و دقت زیادی داستان را دنبال کنند. در سراسر داستان «نام باد» خواننده در حال سفر در زمان است. این داستان در زمان‌های مختلفی مانند گذشته، حال و آینده روایت می‌شود. پس از این کتاب، نام راتفوس به‌عنوان نویسنده‌ای خلاق در دنیای ادبیات پیچید و حسابی برای خودش طرفدار پیدا کرد.

سیرک شبانه
نویسنده: ارین مورگنشترن
رمان فانتزی «سیرک شبانه» با روایتی غیرخطی در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و از همان زمان انتشار، دل خیلی‌ها را برد و به مدت ۷ هفته در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت. این کتاب داستانی تخیلی از جادو و عشق دارد که در اواخر قرن نوزدهم در لندن جاری است. سیرک، بدون هیچ نشانه و اعلامی از راه می‌رسد؛ سیرکی که فقط شب‌ها باز است، اما پشت صحنه رقابتی شدید جریان دارد؛ دوئلی میان دو شعبده‌باز جوان، سلیا و مارکو که از بچگی به همین خاطر تعلیم دیده‌اند. «سیرک شبانه» با حرکت روی مرز‌های باریک واقعیت و تخیل، دنیایی تازه برای خواننده‌اش خلق می‌کند؛ دنیایی که در آن هر غیرممکنی ممکن خواهد شد.

بسیاری از خوانندگان این کتاب عنوان «جادویی» را برایش به کار برده‌اند. کتاب بشدت با ذهن خواننده‌اش بازی می‌کند و او را به چالش می‌کشد. این سیرک که هر بار بدون اطلاع قبلی در گوشه‌ای از دنیا ظاهر می‌شود، رمز و راز‌های زیادی درون خودش دارد. کسانی که طرفدار داستان‌های جادویی هستند و دوست دارند خیالشان کمی قلقلک داده شود، این کتاب را از دست ندهند.

مجموعه استورم‌لایت و رمان بایگانی نور طوفان
نویسنده: براندون سندرسون
استورم‌لایت، مجموعه‌ای از رمان‌های خیال‌پردازی حماسی به قلم نویسنده امریکایی «براندون سندرسون» است. سندرسون، نویسنده کتاب‌های پرفروش تخیلی و فانتزی، هر آنچه از این کتاب‌ها انتظار دارید را به شما نشان می‌دهد. از نبرد‌های رؤیایی گرفته تا دیالوگ‌های عمیق و شخصیت‌های دوست‌داشتنی، همه در کتاب‌های سندرسون موجود است. از زمان انتشار نخستین کتاب‌های این نویسنده امریکایی، آثار او به سرعت به بهترین و معروف‌ترین کتاب‌های فانتزی جهان تبدیل شدند. این رمان می‌تواند گزینه مناسبی برای کسانی باشد که دنبال داستانی طولانی و درگیرکننده هستند.

اگر بخواهیم مجموعه کتاب‌های سندرسون را در یک کلمه تعریف کنیم باید بگوییم آن‌ها خارق‌العاده‌اند. داستان شمشیر‌های واقعاً بزرگ، سحر و صحنه‌هایی از نبرد‌های عظیم یا مبارزه در سیاره‌ها، همگی در کتاب‌های این نویسنده رخ می‌دهد.