ایجاد شرایط عادلانه برای دسترسی مخاطبان به کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب تهران

سید علی‌محمد هاشمی گفت: با وجود برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در شرایط کرونایی، افراد به‌راحتی می‌توانند در هر نقطه از کشور از نمایشگاه بازدید کرده و سفارش خود را ثبت کنند و در خانه تحویل بگیرند. در واقع نمایشگاه مجازی کتاب زمینه‌ساز ایجاد شرایط عادلانه به منظور دسترسی مخاطبان به کتاب شده است.

سید علی‌محمد هاشمی، مدیر فروش مؤسسه اطلاعات و شرکت ایران‌چاپ در گفت‌و‌گو با تیتر هنر ضمن اشاره به این‌که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در این شرایط و با توجه به کمرنگ شدن ارتباط بین مردم با حوزه نشر فرصت غنیمتی در حوزه فرهنگ است، بیان کرد: در این نمایشگاه فضای عرضه مناسبی برای ارائه آثار ناشران به‌وجود می‌آید و فرصت خوبی را در اختیار ناشر و مخاطب قرار می‌دهد. سال گذشته نیز تجربه خوبی از برپایی نمایشگاه داشتیم. در نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران به برخی از ناشران مکان مناسبی تعلق نمی‌گرفت و به لحاظ متراژ و موقعیت دلخواه آن‌ها نبود، اما در نمایشگاه مجازی این امکان وجود دارد تا تمام آثار را به نمایش بگذاریم.

وی افزود: مردم در بازدید از نمایشگاه به محض این‌که از چند غرفه و سالن اول بازدید می‌کردند، خسته می‌شدند و به لحاظ وقت و حوصله امکان بازدید از همه غرفه‌ها و سالن‌ها را نداشتند، اما در این نمایشگاه این امکان وجود دارد که مردم با حوصله از تمام آثار بازدید کنند و کتاب‌های دلخواه خود را با دقت انتخاب و خریداری کنند.

هاشمی گفت: در واقع به لحاظ موقعیت و فضا عدالت بین ناشران برقرار شده و ناشران دور و نزدیک و کوچک و بزرگ همه می‌توانند در حد توان‌شان از این فضا بهره ببرند و دیگر گلایه‌ای در این زمینه وجود ندارد. ضمن این‌که عدالت برای حضور ناشران برقرار شده است. در خصوص بازدیدکنندگان نیز این عدالت وجود دارد، چراکه تا پیش از این فردی که از شهرستان می‌خواست به نمایشگاه بیاید، باید زمان زیادی می‌گذاشت و هزینه می‌کرد تا بتواند یک روز به نمایشگاه تهران بیاید، اما با وجود نمایشگاه مجازی و در این شرایط کرونایی افراد به‌راحتی می‌توانند در هر نقطه از کشور که باشند از نمایشگاه بازدید کرده و سفارش خود را ثبت کنند و در خانه تحویل بگیرند. در واقع نمایشگاه مجازی کتاب تهران زمینه‌ساز ایجاد شرایط عادلانه به منظور دسترسی مخاطبان به کتاب شده است.

مدیر فروش مؤسسه اطلاعات درباره قابلیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در آینده نیز بیان کرد: نمایشگاه مجازی قابلیت و ظرفیت این را دارد که در آینده هم به فعالیت خود ادامه دهد، حتی می‌تواند در قالب فروشگاهی در کنار نمایشگاه‌ کتاب فعالیت کند و نمایشگاه‌های حضوری که مثلا در مصلی برگزار می‌شد فضایی باشد برای تعامل و گفت‌وگوی بین نویسندگان و ناشران. در واقع به شکلی نمایشگاه فیزیکی محلی باشد برای تبادل افکار و فروش همچنان به‌صورت مجازی و در قالب همین نمایشگاه‌ها ادامه پیدا کند.

هاشمی در پایان گفت: به‌نظر من می‌توان این نمایشگاه مجازی کتاب را همزمان با هفته کتاب برگزار کرد تا هم مناسبت بیشتری داشته باشد و هم زمینه مناسبی برای فرهنگسازی و تقویت ارتباط جامعه با کتاب در این هفته ویژه فراهم آورد، ضمن این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعطای بُن کتاب به تمام اقشار و نه صرفا فقط دانشجویان و طلاب، قطعا می‌تواند میزان مشارکت و اقبال مردم از نمایشگاه را بالا برده و باعث رضایت‌مندی عموم جامعه و ناشران از برپایی نمایشگاه شود.