اصغر فرهادی در مصاحبه ای در حاشیه جشنواره فیلم «تلوراید»: شخصی نیستم که بتوانم این حجم از اخبار بد را جذب کنم

اصغر فرهادی در مصاحبه ای در حاشیه جشنواره فیلم «تلوراید» درباره فیلم جدیدش «قهرمان»، همه گیری ویروس کرونا و دلیل تحریم مراسم اسکار صحبت کرد.

به گزارش تیتر هنر، اصغر فرهادی که برای نخستین نمایش فیلم جدید «قهرمان» در آمریکای شمالی و در جشنواره فیلم «تلوراید» حضور داشته در مصاحبه ای با نشریه هالیوود ریپورتر شرکت کرده است.

داستان فیلم «قهرمان» درباره مردی به نام رحیم است که به دلیل بدهی در زندان به سر می برد اما تصمیم او برای بازگردادن کیفی پر از سکه طلا، شهرت خوبی برای زندان و او ؛ در شبکه های اجتماعی ایجاد می کند اما مثل همیشه ماجرای پشت شخصیت اصلی داستان، پیچیده تر از این مرد خوب در شبکه های اجتماعی است. داستانی که فرهادی با مشاهده ظهور و سقوط بسیاری از قهرمانان روزانه، تصمیم به روایت آن گرفت.

اصغر فرهادی کارگردان برنده اسکار ایرانی که در فیلم جدیدش «قهرمان» نقدی جدی بر شبکه های اجتماعی داشته درباره دلیل عدم استفاده از فیس بوک و تویئتر می گوید: این شبکه های اجتماعی زمان زیاد می گیرند و از نقطه نظر احساسی، شخصی نیستم که بتوانم این حجم از اخبار بد را جذب کنم».

او دادمه داد: «اجازه نمی دهیم افراد دیگر کار اشتباه انجام دهند. نکته ای که برای من جالب بود این است که برخی از آدم های معمولی اقدام به انجام برخی کارهای بشردوستانه در مقطعی از زندگی شان می کنند و مردم انتظار دارند آن فرد در تمام عمرش همانقدر بشردوست و خیرخواه باشد و گذشته و آینده وی را انکار می کنند. نمی گویم افراد باید کار بد و اشتباه انجام دهند اما هر فردی برای این که یک بشر باشد ناگزیر اشتباهاتی دارد».

فرهادی پیش از این با دو فیلم «جدایی» (2011) و «فروشنده» (2016) موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شده و فیلم «جدایی» در شاخه بهترین فیلمنامه نیز نامزد کسب جایزه بود. کمپانی آمازون که توزیع فیلم «قهرمان» را در آمریکا بر عهده دارد و قرار است این فیلم را از تاریخ 7 ژانویه اکران عمومی کند نه تنها برای شاخه بهترین فیلم بین المللی (فیلم غیر انگلیسی زبان)، بلکه در شاخه های بهترین کارگردانی و فیلمنامه نیز برای موفقیت فیلم جدید فرهادی تلاش می کند.

فرهادی همچنین درباره عدم حضور در مراسم اسکار 2017 نیز به هالیوود ریپورتر توضیح داد: «ما با توزیع کننده فیلم در آمریکا صحبت کردیم و قرار شد در مراسم اسکار شرکت کنیم اما ممنوعیت سفر از 7 کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا را که از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت آمریکا صادر شده بود را یک بی احترامی به مردم ایران و دیگر کشورها دانستم. این موضوع که من می توانستم به آمریکا سفر کنم و دیگران نمی توانستند احساس بدی به من القا کرد و به مدت دو شب بر روی یک بیانیه کار کردم که تنها به موضوع ممنوعیت ورود مسلمانان مرتبط نبود، بلکه به ایران، آمریکا و هر جایی مرتبط بود که مردم را با دسته بندی از یکدیگر جدا می کنند».

این کارگردان ایرانی با اشاره به این که از فرصت ایجاد شده به دلیل توقف تولید فیلم «قهرمان» به سبب همه گیری ویروس کرونا در ایران برای انجام تغییراتی بر روی فیلمنامه استفاده کرده، درباره آمار بالای مرگ و میر در ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گفت: «مردم این موضوع را فراموش نمی کنند و این شرایط بسیار ناراحت کننده ای است و هر روز شما فقط خبر بد می شنوید و امیدی به تغییر این وضعیت نیست.»

فرهادی که قرار است فیلم بعدی اش را خارج از ایران بسازد در پاسخ به سوالی درباره این که فیلم هایش بدون محدودیت ها چگونه می شدند نیز گفت: خیلی چیزها فرق می کرد. نمی توانم دقیقا بگویم اگر کاملا آزاد بودم فیلم هایم چه شکلی می شد، اما می دانم که متفاوت می شدند چرا که ذهنم آزادتر بود. زمانی که برای سالها روی یک جاده ناهموار قدم می زنید، قدم زدن شما نیز شبیه ای جاده ناهموار می شود و وقتی وارد یک جاده صاف می شوید مدتی زمان می برد تا بار دیگر به شکل معمول قدم بزنید. بنابراین نمی توانم به شما بگویم چطور روی یک جاده صاف و هموار قدم میزنم اما می دانم که آسان تر خواهد بود.»