آشتی کودکان و نوجوانان با کتاب به واسطه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب

فرزاد اژدری عنوان کرد: کودکان و نوجوانان می‌توانند به واسطه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، با کتاب آشتی کنند و من امیدوارم بچه‌ها به نمایشگاه مجازی کتاب سر بزنند و آن را جدی بگیرند.

 

فرزاد اژدری از کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما در گفت‌وگو با تیتر هنر اظهار کرد: بنده کتاب و مطالعه آن را دوست دارم اما باید اعتراف کنم مدت زیادی است کتابی که از آن خوشم بیاید به دستم نرسیده است؛ البته ۹۰ درصد این موضوع به تنبلی خودم برمی‌گردد؛ زیرا به دنبال کتاب نرفتم و بیشتر به همین فضاهای اجتماعی و مجازی اکتفا کردم. ولی من فردی بودم که بسیار کتاب می‌خواندم؛ حتی سابقه عینکی شدنم به دلیل خواندن کتاب ۲۰۰ تا ۳۰۰ صفحه‌ای بود که ظرف ۳ روز و به صورت فشرده مطالعه کردم.

 

وی افزود: من کتاب‌های قصه‌‌ مختصری را که برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نوشته شده است، دوست دارم؛ البته به فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌ها هم علاقه دارم و معتقدم کتاب خواندن عادت خوبی است که کم کم به واسطه استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و فضای مجازی فراموش می‌شود. امیدوارم همه کودکان و نوجوانان همانقدر که به گوشی‌هایشان نگاه می‌کنند از کتاب لذت ببرند.

 

این کارگردان بیان کرد: فضای مجازی فضای جدید و جذابی است که اقشار مختلف جامعه را به طرف خود می‌کشاند. این فضا فرصت خوبی برای یافتن کتاب‌های خوب و مناسب برای بچه‌ها به حساب می‌آید. چه بهتر که کودکانان و نوجوانان بتوانند کتاب‌هایشان را از طریق فضای مجازی و در یک بستر نمایشگاهی همچون نمایشگاه مجازی کتاب تهران پیدا کنند و سفارش دهند.

 

او با اشاره به این‌که در سال‌های قبل نمایشگاه کتاب تهران در فضایی وسیع و گسترده برگزار می‌شد و رسیدن به آن فضا نه تنها برای کودکان بلکه برای همه اقشار جامعه دشوار بود، عنوان کرد: مردم برای رسیدن به نمایشگاه زمان زیادی صرف می‌کردند و گاهی بخشی از زمانشان پشت ترافیک از بین می‌رفت. از طرف دیگر به واسطه وسعت نمایشگاه سر زدن به همه غرفه‌ها و دیدن همه کتاب‌ها بسیار سخت بود اما اکنون با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به دور از ترافیک، آلودگی هوا و کرونا می‌توانیم روی صفحه گوشی‌های هوشمند و سایر وسایل حاصل از تکنولوژی راه برویم و به راحتی با یک کلیک کتاب مورد نظرمان را از میان کتاب‌های متعدد پیدا کرده و سفارش دهیم و آن را به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیریم.

 

این تهیه‌کننده سینما در ادامه سخنان خود تصریح کرد: کودکان و نوجوانان می‌توانند به واسطه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، با کتاب آشتی کنند و من امیدوارم بچه‌ها به نمایشگاه مجازی کتاب سر بزنند و آن را جدی بگیرند.

 

وی ادامه داد: اگرچه در ابتدای حرفم اعتراف کردم که مدتی است زیاد کتاب نمی‌خوانم اما حتما برای فرزندانم کتاب تهیه می‌کنم زیرا ارتباطی میان انسان و کتاب کاغذی شکل می‌گیرد که در میان انسان و فضای مجازی ایجاد نمی‌شود؛ بنابراین حتما از فضای ایجاد شده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران استفاده می‌کنم و کتاب‌هایی را برای فرزندانم تهیه می‌کنم.

 

فرزاد اژدری در پایان گفت: من از همه کودکان، نوجوان و حتی بزرگسالان خواهش می‌کنم یادشان نرود هر چه که در عرصه‌های فرهنگ، ادب، دین و آیین به دست آورده‌ایم در کتاب‌ها بوده‌اند؛ با کتاب‌ها آشتی کنیم، آنها را ببینیم و از مطالبشان استفاده کنیم. خوب است که کتاب‌هایمان را به دیگران امانت دهیم یا حتی ببخشیم البته بحث من کتاب‌های درسی نیست. ملاک من بیشتر کتاب‌های سرگرمی و آثاری است که فرهنگ و هنر کشور خودمان و کشورهای دیگر جهان را معرفی می‌کنند.