آسیب‌شناسی نمایشگاه سی‌وسوم کتاب برای حرکت به‌سوی نمایشگاه سی‌وچهارم

جلسات آسیب‌شناسی نمایشگاه سی‌وسوم کتاب، با تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز و تا زمان اتمام بررسی تمام بخش‌های این رویداد فرهنگی ادامه خواهد داشت.

به گزارش تیتر هنر، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پس از دو سال وقفه در بهار ۱۴۰۱ در دو بخش  فیزیکی و مجازی برگزار شد. بلافاصله پس از پایان این رویداد فرهنگی، با تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جلسات آسیب‌شناسی نمایشگاه سی‌وسوم برگزار شد.

علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن تشریح فعالیت این دبیرخانه، درباره مهم‌ترین محورهای مطرح شده در این جلسات، بیان کرد: پس از پایان سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تاکنون یک جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه سی‌وسوم و یک جلسه عمومی دست‌اندرکاران نمایشگاه با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده که در آن به ابعاد مختلف نمایشگاه پرداخته شده است. همچنین چهار جلسه آسیب‌شناسی برای بررسی عملکرد و فعالیت کمیته‌ها و بخش‌های این دوره از نمایشگاه کتاب تهران برگزار شده است. در این جلسات، نقاط قوت و ضعف کمیته‌های «تبلیغات، ارتباطات رسانه‌ای و فضای مجازی»، «فعالیت‌های فرهنگی»، «اجرایی و پشتیبانی»، «بین‌‌الملل» و «ناشران خارجی»  بررسی و پیشنهادهای ساختاری و عملکردی برای برگزاری بهتر دوره آتی نمایشگاه کتاب، از سوی مدیران این کمیته‌ها ارائه شد. در ادامه برای بهبود عملکرد بخش‌ها و استفاده از تجربیات این دوره برای استفاده در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نقدهای صریح و متعددی از سوی حاضران در جلسه مطرح و به بحث گذاشته شد.

وی با تأکید بر برگزاری منظم این جلسات، گفت: این جلسات در فواصل زمانی نزدیک تا بررسی کامل فعالیت و عملکرد تمامی بخش‌ها و کمیته‌ها ادامه خواهد داشت. در پایان هر جلسه، پس از جمع‌بندی موارد مطرح‌شده، مصوباتی مطرح و برای درج و به‌کارگیری در آئین‌نامه‌ها، ساختار و سایر اجزاء نمایشگاه دسته‌بندی می‌شود.

رئیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افزود: نتایج بررسی‌های انجام‌شده در زمینه عملکرد و نقاط قوت و ضعف کمیته‌ها و تجربیات به‌دست آمده در این دوره از نمایشگاه کتاب، برای برگزاری مطلوب‌تر و باکیفیت‌تر این رویداد فرهنگی در سی‌وچهارمین دوره بسیار راهگشاست. با تقویت نقاط قوت، بهسازی و بازنگری در نقاط ضعف و برطرف کردن ایرادات، بهره‌گیری از توان نیروهای متخصص و خلاق، همچنین استفاده مطلوب از ظرفیت بخش مجازی در کنار بخش فیزیکی نمایشگاه، مطمئنا چشم‌انداز درخشان‌تری پیش‌روی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دوره‌های آتی خواهد بود.

علی رمضانی بیان کرد: برگزاری جلسات تخصصی‌ با اجزای برخی از کمیته‌ها مانند اعضای انجمن فرهنگی ناشران خارجی، هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، گروه خلاق و گرافیک نمایشگاه، اعضای شورای نظارت و ارزیابی و همچنین نشست‌هایی با تشکل‌ها و صاحبنظران حوزه نشرِ دست‌اندرکار در نمایشگاه، گروه‌های مشاوره کتاب و بخش اطلاع‌رسانی نمایشگاه برای تحلیل نتایج به‌دست‌آمده از سوالات مردم و راهنمایی‌های ارائه‌شده، ازجمله اقدامات صورت‌ گرفته است.

وی با اشاره به برخی از خروجی‌ها و مصوبات این جلسات، گفت: تعیین به‌موقع زمان و مکان نمایشگاه، تنظیم جدول زمان‌بندی برای همه فرایندهای نمایشگاه کتاب تهران، انجام مکاتبه با برخی از نهادهای مربوطه، تدوین سیاست‌های خبری، نحوه انعکاس فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه سی‌وچهارم، ازجمله تصیمات گرفته‌شده این جلسات است.

رئیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: از یک ماه گذشته، مکاتبه‌ای از سوی رئیس محترم نمایشگاه با رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران با موضوع اعلام مشخصات و زیرساخت‌های مورد نیاز محل برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام شد که این نامه‌ به شهردار محترم تهران نیز ارجاع شده و منتظر پاسخ مجموعه مدیران شهری هستیم. همچنین مقرر شد در حوزه اجرایی درخصوص زیرساخت‌های موردنیاز و طرح‌های جدید، بررسی لازم صورت گیرد.