برنامه تلویزیونی «هفت» دیشب با حضور مسعود فراستی و منوچهر هادی، به نقد فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» پرداخت.
به گزارش هفت هنر، منوچهر هادی، کارگردان فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» بیان داشت: ابتدا قرار بود محمدحسین لطیفی و مسعود اطیابی این فیلم را بسازند و حتی به برزیل هم سفر کردند، اما به دلیل نبود سرمایه این پروژه منتفی شد. زمانی که برای اولین بار این فیلمنامه را خواندم متوجه شده که باید رضا عطاران در این فیلم بازی کند.
وی افزود: البته این به این معنا نیست که همه زحمت فیلم بر دوش عطاران بوده است. عطاران انتخاب من بوده است. فیلم در 3 جلسه فیلمبرداری در تهران و 23 جلسه فیلمبرداری در برزیل و در بازه زمانی فشردهای تولید شده است.
در ادامه فراستی با اشاره به اظهارنظر اخیر منوچهر هادی خطاب به منتقدان فیلمش گفت: اخیرا مطلبی را درباره منوچهر هادی خواندم و وحشت کردم از این همه بیظرفیتی تو! منتقدی از فیلم انتقاد کرده بود و گفته بود این فیلم توهین به شعور مخاطب است. جوابی که تو به او دادی، این بود که آن منتقد خود بیشعور است. منتقد فارغ از درست یا غلط بودنش حرفش، درباره فیلم تو حرف میزند، اما تو درباره شخصیت او صحبت کردی. این فاجعه انگیز است!
منوچهر هادی در پاسخ به گفتههای فراستی بیان داشت: خطاب جمله من منتقدان نبودند، بلکه تماشاچیهایی بودند که در سایتهای سینمایی کامنت گذاشته بودند که این فیلم سخیف است و توهین به شعور مخاطب است. لذا توهینی به جامعه منتقدان نکردم. من هیچ ادعایی درباره این فیلم ندارم. یک فیلم کمدی ساختیم که مخاطب آن مخاطب عام است. حرف من این بود کسی که چنین حرفی زده، چیزی را که خودش است به مخاطب نسبت ندهد.
فراستی: فیلمسازها را نازنازی بار آوردهایم
در ادامه فراستی در پاسخ به درخواست افخمی مبنی بر نقد ملایمتر فیلمها، بیان داشت: ما اخیرا فیلمسازها را نازنازی بار میآوریم و بهروز افخمی نیز به این اتفاق دامن میزند. ممکن است یک فیلم چندین میلیارد بفروشد اما فیلم بدی باشد. مثل «تایتانیک» که خیلی فیلم بدی است.
وی منظور از «توهین به شعور مخاطب» را اینگونه توضیح داد: توهین به شعور مخاطب یعنی اینکه اگر قرار است یک فیلم کمدی باشد، باید کمدی باشد در غیر این صورت نباید از وضعیت مخاطب سواستفاده کرد. وضعیت مخاطب این است که او امروز به شدت به خنده نیاز دارد. مخاطب تمرین اجتماعی و باهم بودن ندارد. یک فوتبال دارد و احیانا یک مراسم وفات مثل تشییع مرتضی پاشایی. او به محافل با هم بودن نیاز دارد. حال یکی از این محافل سینماست. پس اگر به سینما میآید و یک شوخیای که ده برابرش را بیرون از این میزانسن میبیند و نمیخندد اما آنجا میخندد، کمدی نیست.
دلایل فروش بالای فیلمهای نوروزی
وی در ادامه با انتقاد از کسانی که گمان میکنند فروش بالا ملاک خوب بودن فیلم است، افزود: اصلا فروش متر نیست. موافقم که اگر یک فیلم نفروشد، فیلم خوبی نیست. اما اینکه یک فیلم بفروشد اصلا بدین معنا نیست که فیلم خوبی است. فروش این فیلمهای به اصطلاح کمدی نوروزی دلایلی دارد. نظیر این فیلم «50 کیلو زردآلو یا آلبالو یا هرچی…» مانی حقیقی که هفته آینده به حسابش خواهیم رسید. به نظر من یک عامل خود عید بوده، دومین عامل تبلیغات ثانیهای یکی از شبکههای ماهوارهای به شدت مبتذل بوده، همچنین شادمانی عمومی مردمی بوده که امید به حل مشکلات اقتصادی خود بعد از برجام دارند، ضعف برنامههای تلویزیونی و…. همه اینها سبب شده فیلمها فروش خوبی کنند.
این منتقد سینما خاطرنشان کرد: لغتهای مبتذل، مزخرف و سخیف همه واژههای نقد هستند و اصلا بد نیستند. نقد دعواست و بر فیلم وارد است؛ نه فیلمساز. پس نباید به فیلمساز یا مردم اهانت کرد. طبیعتا در دعوا خرما پخش نمیکنند اما حد دارد. باید حد را نگه داشت.
فراستی: کارگردانی در فیلم غایب است
وی در ادامه و در نقد «من سالوادور نیستم» گفت: کمدی ساختن کار سادهای نیست. به برخی از کارگردانها از جمله بهروز افخمی و منوچهر هادی کمدی نمیآید و هادی از جمله کسانی است که اصلا طناز نیست! فیلم آخر افخمی «روباه» هم اصلا کمدی نیست. فیلم «عروس فرنگی» که قبل از انقلاب ساخته شد، از فیلمنامه «من سالوادور نیستم» سرتر است.
فراستی ادامه داد: عطاران در این فیلم بعد از «گینس» بدترین بازی خود را میکند. برای اینکه اصلا شخصیت را نمیشناسد و کاری نمیتواند کند.
این منتقد در پاسخ به این سوال هادی که پس علت فروش این فیلمها برای چیست، گفت: فروش فیلم مستهجن مانی حقیقی، «من سالوادور نیستم» و «در مدت معلوم» اصلا با انتخاب و آگاهی مخاطب نبود. اینکه تماشاچی از قبل تصمیم گرفته تا برود و کمدی ببینند و بخندند، اصلا اینطور نیست. یک رسانه داریم که دهان به دهان میچرخد. کافی ست بگویند بروید عطاران را ببینید، جالب است. به اضافه اینکه مردم به شدت به خنده نیاز دارند.
منوچهر هادی: مخالفت فراستی به نفع فیلم است
منوچهر هادی پاسخ داد: این تحلیل تا چه سقف فروشی را تامین میکند؟ فیلم اکنون 12 و نیم میلیارد تومان فروش داشته است و این برای بسیاری تعجب برانگیز است و متحراند. انتخاب رضا عطاران به عنوان بازیگر آن نقش خود مهمترین عامل کارگردانی خوب است!
وی در واکنش به سخن فراستی مبنی بر آنکه «فیلم تو اصلا نشان نمیدهد که تو باهوشی یا کارگردانی! این فیلم عقب افتاده است!» اظهار داشت: این واژه همان توهین به مخاطب است. فیلم من داستان خوبی دارد.
فراستی پاسخ داد: کدام داستان؟ تمام فیلم مادربزرگ منگلی است که از سفر آمده است! یک نما در فیلم نیست که من تو را و فیلمهای قبل تو را در آن ببینم. یک نمای درست و صحیح در این فیلم نیست. اصلا کارگردانی در این فیلم غایب است. یعنی یک فیلمنامه به دستت رسیده و یک عطاران گفتی برویم و بفروشیم. فیلم افتضاح است!
منوچهر هادی بیان داشت: تو اگر مخالف فیلم حرف بزنی به نفع فیلم من است. من از خدا میخواستم تو مخالف فیلم من باشی.
فراستی نیز نهایتا به او توصیه کرد: از ساختن فیلم کمدی خجالت نکش، اما از ساختن فیلم به ظاهر کمدی خجالت بکش! هر وقت مجدد خواستی بروی فیلم کمدی بسازی، چند کار از هابز و بیلی وایلدر ببین!