یک شاعر با اشاره به بداخلاقی و بی‌پروایی در رفتار و گفتار و تمایل به افشاگری و بردن آبروی افراد و به موازات آن عدم توجه به انتشار یک کتاب خوب نشانگر وجود گرسنگی فرهنگی است، تصریح کرد: جامعه ما در حال حاضر گرفتار این مسائل است.

امینی: علاقه به افشاگری نشانه گرسنگی فرهنگی در کشور است/ در زمانه اینستاگرامی تامل از فضای هنر رخت بسته است

یک شاعر با اشاره به بداخلاقی و بی‌پروایی در رفتار و گفتار و تمایل به افشاگری و بردن آبروی افراد و به موازات آن عدم توجه به انتشار یک کتاب خوب نشانگر وجود گرسنگی فرهنگی است، تصریح کرد: جامعه ما در حال حاضر گرفتار این مسائل است.

 به گزارش هفت هنر، مراسم رونمایی از کتاب «زیر سر کوه» با حضور جمعی از علاقه‌مندان ادبیات فارسی در شهربابک برگزار شد.

*علاقه به افشاگری نشانه گرسنگی فرهنگی در کشور است

اسماعیل امینی در آیین رونمایی از کتاب «زیر سر کوه» گفت: این میزان علاقه مردم به شاعرشان که باعث می‌شود برای شنیدن حرف منتقدان در یک جلسه رونمایی حاضر شوند برای من یک رویا و بسیار دلنشین است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه وجود بداخلاقی، بی‌انصافی، خشم، خشونت، بی‌پروایی در رفتار و گفتار و تمایل و علاقه به افشاگری و بردن آبروی افراد و به موازات آن عدم توجه به انتشار یک کتاب خوب، به نوعی نشانگر وجود گرسنگی فرهنگی است تصریح کرد: جامعه ما در حال حاضر گرفتار این مسایل است که روی گنجینه‌هایی از اندیشه، فرهنگ و معنویت زندگی می‌کند.

امینی تاکید کرد: ما به لحاظ فکری، معنوی، تربیتی و اخلاقی ثروتمندترین ملت دنیا هستیم. وی شعر را هنر ملی ایرانیان دانست و افزود: شعر محمل انتقال میراث فرهنگی، فکری، فلسفی و هنری بزرگان ما به امروز بوده است و ما بدون شعر و زبان فارسی تهی دست خواهیم بود.

*شاعر در «زیر سر کوه» در جستجوی ناشناحته‌های ذهنی خود است

امینی در ادامه به معرفی کتاب «زیر سر کوه» پرداخت و گفت: شاعر در این کتاب، جستجوی ناشناخته‌های ذهنی خود را موضوع شعر قرار داده است و کتاب به خوبی نشان می‌دهد که این جستجو در  زندگی شاعر وجود دارد.

وی افزود: کارکرد شعر از آغاز، جستجو و نشان دادن قسمت‌های ناشناخته وجود انسان بوده است.

این منتقد ادبی در خصوص زبان شعرهای فاطمه هاوشکی در  زیر سرکوه گفت: به لحاظ زبانی شاعر در این کتاب به خوبی بین زبان ادیبانه و زبان روزمره آشتی برقرار کرده است،به نحوی که تعابیر، اصطلاحات و کنایات روزمره در شعر هاوشکی خوش نشسته است و این یک توفیق بزرگ برای شاعر است.

*«زیر سر کوه» کاری به کمال در شعر امروز کشور است

اسماعیل امینی، عدم وجود برساختگی، صناعت و تعمد در مجموعه  «زیر سرکوه» را یک ویژگی مهم شعر فاطمه هاوشکی دانست و تاکید کرد: در حالی که تظاهر به باسوادی در شعرهای آغازین بزرگانی چون فروغ فرخزاد و بسیاری از شاعران جوان امروز ما دیده می‌شود برای من بسیار جالب است که در شعر فاطمه هاوشکی از نظر بلاغی بسیار پخته است و ردپای دانش ادبی شاعر در شعرهای او پنهان است و این مسأله‌ای است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

امینی در جمع بندی مباحث مطرح شده در آیین رونمایی از کتاب «زیر سر کوه» تاکید کرد: این کتاب کاری به کمال در حوزه شعر امروز کشور است و مخاطب را به ژرف اندیشی هم در حوزه شعر، هم در حوزه فرم و هم در حوزه بیان ادبی دعوت می‌کند.

*اقلیم و زن در این کتاب به خوبی بهم پیوند خورده است

سیدعلی میرافضلی؛ شاعر و پژوهشگر ادبی، در آیین رونمایی از کتاب «زیر سرکوه» گفت: اقلیم و زن دو دغدغه فاطمه هاوشکی در «زیر سر کوه» هستند و شاعر به خوبی این دو را بهم پیوند زده است.

میرافضلی همچنین با اشاره به اینکه مجموعه «زیر سر کوه» نشان دهنده بلوغ و بالندگی شعر زنان شهربابک است افزود: بحث زن بودن در شعر شاعران زن شهربابک به وضوح دیده می‌شود و یکی از نکات برجسته شعر فاطمه هاوشکی این است که شاعر به وجه زیبا و لطافت زنانه باور دارد.

این پژوهشگر حوزه ادبیات فارسی به موتیف‌هایی مانند کوه، رود و بیابان در مجموعه «زیر سر کوه» اشاره و تاکید کرد: تشبیهات و تصویرهای کتاب متاثر از نگاه اقلیمی شاعر است.

میرافضلی همچنین به وجود نوعی اعتراض ناملموس نسبت به وضعیتی که اقیلم شاعر در آن گرفتار است اشاره و تصریح کرد در شعر هاوشکی این احساس تک افتادگی شهربابک و شاید بیداد زمانه، تمثیلی از خود شاعر و زنی است که در شهربابک است و افزود شاعر اقلیمی که در آن رشد کرده است را به شدت دوست دارد.

میرافضلی در پایان گفت: وابستگی شاعر به اقلیمی که در آن رشد کرده است آن اندازه زیاد است که به قول دکتر شفیعی، شعرهای او «رنگ اقلیمی» به خود گرفته‌اند.

*در زمانه اینستاگرامی تامل از فضای هنر رخت بسته است

یعقوب زارع شاعر و استاد دانشگاه در آیین رونمایی از کتاب «زیر سرکوه» با اشاره به اینکه شور، فرم و دانایی سه عنصر لازم برای تولید یک اثر هنری است تاکید کرد: «زیر سر کوه» به تعادل خوبی بین فرم و شور رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در زمانه نابهنجار اینستاگرامی تامل از فضای هنر رخت بربسته است ادامه داد: «زیر سر کوه» بیت‌های زیادی دارد که می‌توان مدت‌ها آنها را خواند، در آنها تامل کرد و لذت برد و به همین دلیل تولد این کتاب در این زمانه منتهای خوشبختی است.

زارع یکی شدن شاعر و اقلیم در مجموعه «زیر سر کوه» را اتفاقی جالب و نو در تشبیه عنوان نمود و برای نمونه به بیت «دشت نجیب و ساکت ریواسم ، با هر بهار می رسم اما تو / عمدا مرا قشنگ نمی بینی اخبار سرد هرشب استانی» اشاره کرد.

*شاعر در عین زنانه‌سرایی از زنانگی‌ها نسروده است

این استاد دانشگاه در خصوص زنانه‌سرایی در شعر فاطمه هاوشکی تاکید کرد؛ صدای «زن » در شعر هاوشکی به خوبی نمایان است و مضمون‌های به خدمت گرفته شده توسط او مضمون‌هایی کاملا زنانه است اما در عین حال فمنیسم و اعتراض رایج در شعر زنان کشور در این مجموعه دیده نمی‌شود و شاعر در عین زنانه‌سرایی ،از زنانگی نسروده است.

*شاعر با رندی طنز را در غزل‌های جدی خود وارد کرده است

زارع در ادامه سه عنصر لازم برای پدید آمدن یک اثر هنری، خصوصا شعر را شور، دانایی و فرم عنوان کرد و ادامه داد: بررسی شعر مولانا نشان می‌دهد که شعر این شاعر نامی و عارف بزرگ به سنت عنصر شور گرایش دارد، در شعر حافظ عنصر فرم دارای برجستگی است و سعدی در شعر خود تعادل را به خوبی بین این سه عنصر برقرار کرده است.

این استاد دانشگاه افزود: از این منظر کتاب «زیر سرکوه» به تعادل خوبی بین شور و فرم رسیده است.

وی در پایان به اولین شعر مجموعه «زیر سر کوه» اشاره کرد و گفت: این فوق العاده است که یک شاعر زن رندی و طنز را وارد کتاب غزل جدی خود کند و آن را در تمام کتاب حفظ کند.

یک شاعر با اشاره به بداخلاقی و بی‌پروایی در رفتار و گفتار و تمایل به افشاگری و بردن آبروی افراد و به موازات آن عدم توجه به انتشار یک کتاب خوب نشانگر وجود گرسنگی فرهنگی است، تصریح کرد: جامعه ما در حال حاضر گرفتار این مسائل است.