نگاهی به حضور کارگردانان مشهور در جشنواره فیلم فجر 1402

 کمتر از یک ماه تا شروع جشنواره فیلم فجر مانده و یکی از بخش‌های جذاب پیش از شروع رسمی جشنواره، گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌ها بابت حضور کارگردانان و فیلمسازان است.

با توجه به ناآرامی‌های سال گذشته که دامنه‌اش تا جشنواره‌های فجر هم کشیده شد، امسال علاقه‌مندان با حساسیت بیشتری اخبار مرتبط با جشنواره فیلم فجر را رصد می‌کنند. برخلاف تمام شایعات چند ماه گذشته، هرچه به زمانِ شروعِ جشنواره فیلم فجر نزدیک شده‌ایم، چهره‌های سرشناس بیشتری خواهان حضور در جشنواره شده‌اند.

اخبار منتشر شده تا الان، نویدِ جشنواره‌ای گرم و جذاب را به علاقه‌مندان به سینما می‌دهد. کارگردانان صاحب‌نام زیادی متقاضی اکران فیلم‌شان در جشنواره فیلم فجر هستند و برای روزهای آینده باید منتظر اخبار هیجان‌انگیزتری از این رویداد مهمِ فرهنگی باشیم.

امسال کارگردانان کمدی‌ساز حضوری پررنگ در جشنواره دارند و این موضوع یکی از نکات جذاب جشنواره امسال به شمار می‌رود. همچنین فیلم‌های ارگانی با سوژه‌های تاریخی و ملی‌ نیز به جشنواره می‌آیند تا فیلم‌ها به لحاظ تنوع، کیفیت و کمیت، فضایی ویژه داشته باشد.

در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر باید منتظر تماشای چند فیلم کمدیِ خوب بود. در ادامه نگاهی به آثار کارگردانان باتجربه و صاحب‌نام در جشنواره فیلم فجر خواهیم داشت تا بیشتر با کم و کیف فیلم‌هایشان آشنا شویم. فیلم‌هایی که گرمای جشنواره را دوچندان خواهند کرد.

سروش صحت

سروش صحت، این روزها یکی از پرکارترین کارگردانان سینمای ایران است. او از تلویزیون به نمایش خانگی و از نمایش خانگی به سینما در رفت‌وآمد است و در کنارش فعالیت‌های فرهنگی دیگرش را هم دنبال می‌کند.

صحت چند سال پیش با نخستین فیلم سینمایی‌اش به نام «جهان با من برقص» حسابی خوش درخشید و نامش را به عنوان فیلمسازی صاحب ایده و دغدغه مطرح کرد.

صحت حالا با دومین فیلمش به نام «صبحانه با زرافه‌ها» در مرکز توجه قرار گرفته و فیلمش یکی از سورپرایزهای جشنواره خواهد بود.

فیلمبرداری فیلم به تازگی پایان یافته و همین موضوع احتمال حضور فیلم در جشنواره را قوت می‌بخشد. بهرام رادان، پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا بازیگران اصلی فیلم هستند و با ویژگی‌هایی که از آثار صحت سراغ داریم، باید منتظر فیلمی خوب از او باشیم.

مهران مدیری

مهران مدیری تا به حال در جشنواره فیلم فجر به عنوان کارگردان حضور نداشته و اولین حضورش با فیلم تازه‌اش به نام «ساعت ۶ صبح» حسابی هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.

مدیری با وجود سابقه و تجربه زیادش در سریال‌سازی، در سینما به عنوان کارگردان خیلی فعال نبوده و این دومین فیلم سینمایی‌اش محسوب می‌شود.

فیلمنامه فیلم را عباس رافعی با نام «بن بست» نوشته است. ابتدا قرار بود رافعی، این فیلم را بسازد ولی بعدا آن را به مهران مدیری واگذار کرد تا این کارگردان پس از بازنویسی فیلمنامه، نامش را به «ساعت ۶ صبح» تغییر دهد.

تهیه‌کننده فیلم علی اوجی است و مهران مدیری، سمیرا حسن‌پور، مهرداد صدیقیان و مونا فرجاد بازیگران اصلی فیلم هستند و این بار دیگر خبری از سیامک انصاری نیست.

فیلمبرداری «ساعت ۶ صبح» مدت‌هاست پایان یافته و فیلم آماده نمایش در جشنواره فجر است. از حالا کنجکاوی زیادی بابت فیلم تازه مدیری وجود دارد. بنا به گفته‌های رافعی، فیلمنامه «ساعت ۶ صبح» اصلا کمدی نیست و اگرچه شاید کمی لحظه‌های طنز داشته باشد، اما حتما طنزش تلخ خواهد بود.

رامبد جوان

«زودپز» رامبد جوان هنوز در مرحله فیلمبرداری است اما به احتمال بسیار زیاد فیلم به جشنواره می‌رسد. جوان پس از شش سال دوری از سینما، با «زودپز» به جشنواره می‌آید و امیدوار است بار دیگر توانایی‌هایش در فیلمسازی را نشان دهد.

بازی محسن تنابنده و نوید محمدزاده در فیلمی از رامبد جوان، حسابی باعث کنجکاوی شده است. احتمال زیاد با اثری کمدی طرف باشیم و این بار برخلاف همیشه، نوید محمدزاده را در فیلمی کمدی ببینیم. ممکن هم هست جوان، مثل فیلم «نگار» بخواهد همه را غافلگیر کند و در ژانر دیگری فیلم بسازد.

بهرام افشاری

کمتر کسی فکرش را می‌کرد بهرام افشاری در عرض چند سال انقدر در سینما پیشرفت کند و بتواند نخستین فیلم سینمایی‌اش را انقدر زود بسازد.

ساخت فیلم سینمایی «هفتاد سی» به کارگردانی افشاری، نشان از بلندپروازی‌های او در سینما دارد. او حالا با نخستین فیلمش به جشنواره خواهد آمد و پس از آن می‌توان درباره استعدادهایش در کارگردانی و فیلمسازی صحبت کرد.

هوتن شکیبا، سیاوش طهمورث و الهه حصاری در کنار افشاری بازیگران «هفتاد سی» هستند و مطابق شنیده‌ها، در این فیلم با یک طنز اجتماعی طرف هستیم.

جواد عزتی

حضور جواد عزتی به عنوان کارگردان، یکی از اخبار جالب جشنواره امسال است. عزتی پس از سال‌ها نقش‌آفرینی در سینما، تصمیم گرفت تا خودش پشت دوربین قرار بگیرد و فیلم خودش را بسازد.

بنا به شنیده‌ها، «تمساح خونی» حال و هوایی کمدی ندارد و بیشتر به فضای سینمای اجتماعی نزدیک باشد. عزتی که در فیلم‌های قبلی‌اش مثل «مرد بازنده» و «کت چرمی» سهمی در نگارش فیلمنامه داشته به نظر می‌رسد همین علاقه‌اش را در فیلم جدیدش دنبال کرده است.

عزتی در کنار سعید آقاخانی بازیگران فیلم هستند و ترکیب این دو بازیگر کنار همدیگر، می‌تواند یکی از زوج‌های جذاب سینمای ایران را شکل دهد.

بهروز شعیبی

مرد آرام و بی‌حاشیه سینمای ایران، ششمین فیلم سینمایی‌اش را به نام «هم‌آهنگ» ساخته است. قرار بود این فیلم در جشنواره سال گذشته حضور داشته باشد ولی این اتفاق میسر نشد تا به جشنواره فیلم فجر امسال برسد.

حامد کمیلی و محسن کیایی بازیگران اصلی فیلم هستند و طبق تجربه‌های قبلی شعیبی در فیلمسازی باید اثری اجتماعی را شاهد باشیم.

نکته جالب توجه درباره «هم‌آهنگ» تهیه‌کنندگی علی سرتیپی است. این اولین همکاری این تهیه‌کننده با شعیبی است و قطعا اگر «هم‌آهنگ» در زمان جشنواره دیده شود، این همکاری در آینده ادامه خواهد یافت.

بهروز افخمی

بهروز افخمی با فیلم «صبح اعدام» پا به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر می‌گذارد. «صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی شهید طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به اعدام محکوم شدند.

پیرنگ اصلی فیلم، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.

افخمی تجربه ساخت فیلم تاریخی را در کارنامه فیلمسازی‌اش داشته است و باتوجه به سابقه فیلمسازی‌اش بار دیگر در این ژانر فیلمی را کارگردانی کرده است.

هادی مقدم‌دوست

پنجمین فیلم سینمایی هادی مقدم دوست «مومن» نام دارد و روایتی از زندگی سردار شهید حاج حسین همدانی ارائه می‌دهد.

فیلمنامه «مومن» را مقدم‌دوست پس از صرف دو سال زمان جهت پژوهش در زندگی شهید همدانی نوشته است و بخت زیادی جهت درخشش در جشنواره فیلم فجر دارد.

مقدم‌دوست توانایی بالایی در شخصیت‌پردازی و پرداخت جزئیات در فیلمنامه‌هایش دارد و احتمال زیاد در «مومن» با اثری خوش‌ساخت مواجه باشیم.