داوران رشته نگارگری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند

به گزارش تیتر هنر، امیر عبدالحسینی، دبیرکل جشنواره شانزدهم با صدور احکامی مجزا، اردشیر مجرد تاکستانی، حسین عصمتی و رامین مرآتی را به عنوان داوران رشته نگارگری این رویداد هنری معرفی کرد.

استاد اردشیر مجرد تاکستانی متولد ۱۳۲۸، نقاش، محقق، نویسنده و مینیاتوریست شهیر عرصه هنرهای تجسمی است. او از سال ۱۳۴۳ به آموختن نقاشی روی آورد؛ در ادامه، به مینیاتور متمایل شد و این هنر اصیل را نزد استادان بزرگی چون ابوطالب مقیمی، عباس معیری و محمود فرشچیان فراگرفت. تاکستانی طی سال‌ها حضور و عملگری موثر در سپهر نگارگری معاصر ایران، نقش ویژه‌ای را در اعتلای این هنر جهانی بر جای گذاشته است. او در طول سال‌های اخیر، علاوه بر تالیفات کاربردی گوناگون در زمینه‌های مختلف نگارگری و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در سطوح ملی و بین‌المللی، شاگردان مطرح بسیاری را پرورش داده و به جامعه هنری ایران معرفی کرده است. یکی از مهم‌ترین سوابق تاکستانی، سرپرستی کارگاه مرمت و صحافی سنتی نسخه‌های نفیس خطی آستان مقدس حضرت معصومه (س) به مدت ۱۳ سال است که با خدمات و دستاوردهای ارزنده‌ بسیاری همراه بود. نام این هنرمند پرآوازه در سال ۱۳۹۹ به همراه استاد فرشچیان و سه هنرمند نگارگر دیگر به عنوان گنجینه‌های زنده بشری در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است.

حسین عصمتی متولد ۱۳۴۶، هنرمند و مدرس هنر نگارگری، دارای مدرک دکتری رشته تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی از دانشگاه شاهد و همچنین درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. او در طول سال‌ها حضور و فعالیت مستمر در زمینه نگارگری، علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های معتبر و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری، به عنوان دبیر، داور، عضو شورای سیاستگذاری و هیئت انتخاب، در رویدادهای گوناگونی حضور داشته است که ازجمله آنها می‌توان به جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، دوسالانه ملی نگارگری ایران، سوگواره هنر عاشورایی و… اشاره کرد.

رامین مرآتی متولد ۱۳۵۱، هنرمند و مدرس هنر تذهیب است. او دارای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و تاکنون تجارب موفقی را در رویدادها و رقابت‌های هنری متعدد به ثبت رسانده است که از جمله آنها می‌توان به برگزیده پنجمین دوسالانه ملی نگارگری ایران، منتخب دومین دوره مسابقه بین‌المللی البرده امارات، برنده جایزه ویژه تولیت آستان قدس رضوی در دوسالانه تذهیب‌های قرآنی و… اشاره کرد.

پیش از این نیز مهین‌دخت سالک مهدوی به عنوان دبیر بخش نگارگری جشنواره شانزدهم معرفی شده بود.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی و با حضور چهره‌های شاخص هنرهای تجسمی، بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی پایتخت و سایر استان‌ها برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان جهت شرکت در جشنواره شانزدهم و کسب اطلاعات بیشتر درباره این رویداد هنری می‌توانند تا روز شنبه ۲۵ آذر (حداکثر تا ساعت ۱۰ صبح) به سایت Fajrtajasomi.ir مراجعه کنند.