آخرین فیلم ناتمام داریوش مهرجویی چه داستانی داشت؟

نیکی کریمی در گفت‌وگو با اندیشه پویا به مرور خاطراتش از داریوش مهرجویی پرداخته که بخش‌هایی از آن را با هم می‌خوانیم.

کریمی در بخشی از این گفت‌وگو درباره آخرین فیلم مهرجویی چنین می‌گوید: «این سال‌ها در زمان‌های مختلف و در مناسبت‌های مختلف چه در منزل ایشان و چه در جشنواره‌های خارجی و نمایش‌های فیلم می‌دیدم‌شان. اتفاقا زمان زیادی را هم با ایشان سر فیلم «مونا» که قرار بود من و حامد بهداد بازی‌اش کنیم گذراندیم.

مونا از پروژه‌هایی بود که خیلی علاقه داشت بسازدش اما نتوانست سرمایه‌گذار برای آن پیدا کند. دورخوانی‌ها و تمرین‌ها مونا را در همان ویلای زیبادشت انجام می‌دادیم و خوشحالم که به این بهانه این اواخر زمان کافی و درستی را با هم گذراندیم.

مونا داستانی کم و بیش سورئال درباره تولد یک بچه در میانه این همه اتفاقات جهان بود؛ و مواجهه والدینش درباره اینکه به دنیا بیاید یا نیاید. قبول کردم در مونا بازی کنم چون مهرجویی توی ذهنم همیشه جزو دو، سه کارگردان مهم کشور بوده. عباس کیارستمی بارها می‌گفت فیلم «پری»، فیلم محبوبش است.

چرا اینطور بود؟ چون شبیه این فیلم را در سینمای ایران نداشتیم. فارغ از اینکه سلیقه من چه باشد و فازغ از اینکه نگاه من به سینمای مهرجویی چقدر دور یا نزدیک باشد و باز هم فارغ از اینکه مهرجویی چقدر توانست آنچه را که دغدغه‌اش بود و به آن فکر می‌کرد بسازد یا نه، نگاه و کار مهرجویی منحصر به فرد و خاص بود. حتی اگر در کارهای او پراکندگی هم وجود داشته اما منحصربه‌فرد بودن فیلم‌هایش را نمی‌شود کتمان کرد.