عباس کیارستمی تاثیرگذارترین فیلمساز ایرانی،فیلمهایی ساخت که داستانی و مستند،مینیمالیسم و خودانگیختگی،نگاه شاعرانه و روحیه انسان گرایی را در هم آمیخته است.

نگاهی به کارنامه عکاسی عباس کیارستمی

عباس کیارستمی تاثیرگذارترین فیلمساز ایرانی،فیلمهایی ساخت که داستانی و مستند،مینیمالیسم و خودانگیختگی،نگاه شاعرانه و روحیه انسان گرایی را در هم آمیخته است.
از لحاظ موضوعی، فیلم های کیارستمی تقابل بین مدرنیته و سنت، شهرنشینی و زندگی روستایی و از زمان وقوع زلزله غم انگیز که بخش هایی از شمال ایران را در سال ۱۳۶۸ ویران کرد،زندگی و مرگ را نشان می دهد.
عرفان او به همان اندازه با ذات اخلاقی و فلسفی و نیز با سادگی بصری و تمرکز خود بر انسانیت مردم عادی متمایز است.
تاریخ عکاسی کیارستمی به سال ۱۳۵۷ بر می گردد،دقیقا ۴۱ سال پیش،به عنوان کارگردان فیلم. عکس هایی که در آن زمان گرفته است مربوط به فصل زمستان بود.
این فیلمساز سرشناس مجموعه عکس هایی به نام های زمستان، باران، دیوارها، تک درخت ها،کلاغ ها و پله ها داشت.
او معمولا از موضوعات یا اشیا مختلف عکاسی نمی کرد،به طور خاص روی یک موضوع تمرکز می‌کرد.وقتی از دیوارها عکس می گرفت،چیزی جز دیوارها نمی دید.
سالها بود که فقط از تک درخت ها عکس می گرفت.
موضوع عکاسی عباس کیارستمی اطراف ایران است.او از شهر تهران مسافرت می کند،بعضی اوقات به شمال،به سمت دریای خزر و گاهی تا کردستان،در نزدیکی مرز عراق.
عکسها در سکوت و سادگی خود،برای کیارستمی در زمانی که از آنها گرفته شده است و همچنین برای بیننده،کاملا قابل تامل است.
عکس های کیارستمی تمایل دارند تا مضامین متداول تر منظره و طبیعت را به تصویر بکشند.
تپه های ثابت،آسمان بزرگ و وسعت پوشیده از برف یادآور مناظر سنتی بتونی است. با این حال،نشانه های تمدن در عکس ها کاملا همه گیر است. این یادآوری ها ناچیز و اساسی ترین مراحل توسعه اجتماعی است که تقریبا از این رو از شناسایی جدا می شوند.
مهمتر از همه،کیارستمی تصمیم گرفته است تا خود را با جنبه های طبیعت گرایش دهد. تغییرات مربوط به فصول سال،زمین متنوع،نوسانات و کیفیت نور. عکس ها لذت و استقبال کیارستمی را از زیبایی هایی که وی برای تجربه و جاودانگی به دنبال دارد، نشان می دهد و به اشتراکمی گذارند. او قبلا از رنگ های منفی استفاده کرده است. اما دریافت که رنگ بی معنی است و هیچ نقشی در طبیعت زمستان ندارد. از آن پس تصمیم گرفت عکس های سیاه و سفید بگیرد.
مجموعه عکاسی«عکسهای بدون عنوان» وی،مجموعه ای بیش از ۳۰ عکس،که اساسا از مناظر برفی است که در سال های۱۳۵۶ تا ۱۳۸۱ در زادگاهش تهران گرفته شده است.
کیارستمی با گرفتن مجموعه تصاویری که از درون ماشین شخصی اش و از پشت شیشه جلوی آن به ثبت رسانده،رویکرد ساده ای به سوژه های عکاسی دارد.با این حال، این صحنه های ظریف نشانگر لحظات قابل تعمق و شاعرانه برای لذت بردن و رهایی از زندگی شهری و نشان دادن فرار به دنیای طبیعت است. وی قصد ندارد طبیعت را بیشتر از آنچه است یا انتزاعی تر از آنچه واقعا است نشان دهد.اما برخی از جزئیات عکس ها بخش هایی از طبیعت هستند که به انتزاع عکس می افزایند.
نکته دیگر که مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد این است که بسیاری از عکس ها در یک روز آفتابی گرفته شده اند، بنابراین مقدار زیادی نور وجود دارد،دو عنصر متضاد وجود دارد و احساس سکون پس از وقوع یک رویداد است.
مجموعه عکس «به من نگاه کن» در حالی که در قید حیات بود به نمایش در نیامده است،تصاویری است که توسط کیارستمی در بازدیدهای متعدد وی از موزه لوور در فرانسه گرفته شده است.
کیارستمی از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۰ از تعامل بازدیدکنندگان با آثار موجود در سالن نقاشی و مجسمه سازی موزه عکس گرفت و در نتیجه مجموعه ای از عکس ها در موزه ملی ایران به نمایش درآمد.
این کارگردان سرشناس ایرانی و برنده ی نخل طلای کن که بیشتر به خاطر نوع سینمای متفاوت و خاص اش در داخل و خارج از ایران شناخته می شد،در سال ۲۰۰۸ که سال شکوفایی اقتصاد هنر خاورمیانه بود،با ثبت دو رکورد بالای ۱۰۰ هزار دلار در زمینه ی فروش عکس دست یافت که هر دو عکس به مجموعه«سفید برفی»،پرفروش ترین دوره عکاسی او،تعلق دارند.این دو عکس عنوان گران ترین عکس های خاورمیانه را به کلکسیون افتخارات هنرهای تجسمی ایران اضافه کرد.
کیارستمی همچنین شاعر برجسته ای بود.همراه با ریدلی اسکات،ژان کوکتو،پیر پائولو پازولینی،درک جارمان و گلزار،کیارستمی جزو فیلمسازانی بود که اطلاعات هنری آنها به یک مدیوم محدود نمی شود.شیوه های آنها شامل اشکال دیگری مانند شعر،مجموعه طرح ها،نقاشی یا عکاسی بود تا تعبیر آنها را نسبت به دنیایی که در آن زندگی می کنیم و نشان دادن درک آنها از دغدغه ها و هویت های ما باشد.
مجموعه دو زبانه او با بیش از ۲۰۰ شعر با عنوان «قدم زدن با باد» توسط انتشارات دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۲ منتشر شد.

 

نویسنده: محمد بویری

عباس کیارستمی تاثیرگذارترین فیلمساز ایرانی،فیلمهایی ساخت که داستانی و مستند،مینیمالیسم و خودانگیختگی،نگاه شاعرانه و روحیه انسان گرایی را در هم آمیخته است.

  1. هادی پور
    ۱۰ آذر ۱۳۹۸

    با سلام ، خیلی عالی و حرفه ای بود ، مطالب راحت و صمیمی بود و اطلاعات جالبی در زمینه بازار عکاسی و استاد کیارستمی را برملا نمود .

  2. علی
    ۱۳ آذر ۱۳۹۸

    متن و نویسنده به طور کامل شخصیت عباس کیا رستمی رو بازگو کرده است?