کیانوش عیاری که درحال حاضر مدت‌هاست با حواشی ایجاد شده درباره دو فیلم آخرش دست و پنجه نرم می‌کند، بعد از مدت‌ها، با خبری درباره ساخته شدن جدیدترین اثر تلویزیونی خود به دنیای اخبار بازگشته است.

کیانوش عیاری از «کاناپه» به آپارتمان ٨٧ متری می‌رود

کیانوش عیاری که درحال حاضر مدت‌هاست با حواشی ایجاد شده درباره دو فیلم آخرش دست و پنجه نرم می‌کند، بعد از مدت‌ها، با خبری درباره ساخته شدن جدیدترین اثر تلویزیونی خود به دنیای اخبار بازگشته است.

این فیلمساز تحسین‌شده که پیش از این سریال‌های هزاران چشم و روزگار قریب را برای تلویزیون کارگردانی کرده، به گزارش مدیر تولید آخرین اثر سینمایی‌اش کاناپه، پیش‌تولید کار جدیدش را در تعطیلات نوروز آغاز کرده است. گفته می‌شود که هم اکنون گروه سازنده سریال جدید کیانوش عیاری درحال انتخاب لوکیشن هستند.
حسن آقاکریمی مدیر تولید سریال تلویزیونی ۸۷ متر که درباره این سریال سخن می‌گفت ضمن اعلام این خبر که لوکیشن‌های این مجموعه در تهران و بخشی از آن در یکی از کشورهای آسیای میانه خواهد بود، افزود: حدود یک سال فیلمبرداری برای این سریال که در ۵٠ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای ساخته می‌شود، در نظر گرفته‌ایم.
طبق شنیده‌ها موضوع سریال ٨٧ متر طنز است و قصه آن مربوط به آپارتمانی است که به چند نفر فروخته می‌شود. کیانوش عیاری علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، تهیه‌کنندگی این سریال را نیز عهده‌دار خواهد بود. عیاری که آخرین ساخته تلویزیونی‌اش، روزگار قریب، در‌ سال ۸۶ از شبکه سه روی آنتن رفت، پس از روزگار قریب فیلمنامه ٨٧ متر را به مدیران تلویزیون ارایه کرده بود. اکنون‌ با گذشت ٨‌سال ظاهرا قرار شده این سریال تلویزیونی جلوی دوربین برود. کیانوش عیاری که بین تماشاگران تلویزیون کارگردان محبوبی است و هر دو سریالش با موفقیت و استقبال مواجه شده‌اند؛ پیش از روزگار قریب، برای مجموعه هزاران چشم نیز موفقیت و پرتماشاگر بودن در تلویزیون را تجربه کرده است.
از دیگر نکاتی که درباره ٨٧ متر باید به آن اشاره کرد، این است که این سریال نیز مثل دیگر ساخته‌های این کارگردان اثری اجتماعی است که  داستان آن در ٢۵‌سال گذشته روایت می‌شود. علاوه بر ذکر این خبر که فیلمبرداری ٨٧ متر از اواخر اردیبهشت کلید می‌خورد، حسن آقاکریمی می‌گوید: کیانوش عیاری فیلمنامه سریال ۸۷ متر را با کلیاتش به نگارش درآورده است که کاری اجتماعی است. قصه ۸۷ متر ماجرای آپارتمانی است که به چندین خانواده فروخته شده و سریال طرح درگیری‌هایی است که خانواده‌ها به بهانه چنین مشکلی با آنها مواجه می‌شوند و از این حیث ممکن است رگه‌هایی از طنز تلخ هم در لایه‌های درونی کار داشته باشد.
٨٧ متر که درحال حاضر درحال پیش‌تولید و تعیین لوکیشن‌های کار است، به نظر می‌رسد یکی از دشوارترین و پرلوکیشن‌ترین آثار کیانوش عیاری باشد. درباره بازیگران احتمالی این سریال نیز باید گفت که تاکنون مذاکراتی با بازیگرانی چون فرهاد آئیش، مهدی‌ هاشمی، مهران رجبی و بازیگرانی که پیش از این کیانوش عیاری با آنها کار کرده انجام شده است که هنوز به قطعیت نرسیده است. ظاهرا از آن رو که زمان تصویربرداری حدود یک‌سال خواهد بود، عیاری روی همکاری با بازیگرانی تأکید دارد که آزاد بوده و در مدت زمان یک ساله فیلمبرداری فقط در اختیار این پروژه باشند.
٨٧ متر که به احتمال زیاد فیلمبرداری‌اش از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد، اول‌بار در نیمه‌های آذرماه بود که وارد دنیای اخبار تولید تلویزیون شد. در آن زمان عیاری که داشت آخرین مراحل فیلمبرداری «کاناپه» را پشت سر می‌گذاشت، اعلام کرده بود که تا پایان‌ سال ساخت این سریال را آغاز خواهد کرد. در آن زمان صحبت از حضور فرهاد آئیش، مهران رجبی، نازنین فراهانی و معصومه بافنده در نقش‌های اصلی این سریال بود.
در حالی درباره سریال جدید کیانوش عیاری صحبت می‌شود که این کارگردان چندی پیش، بعد از رخدادهای حاشیه‌ای و توقیف فیلم کاناپه اعلام کرده بود که دیگر با زنانی که در خانه روسری سر می‌کنند، فیلم نخواهد ساخت. عیاری در آن روزها درباره «کاناپه» گفته بود: از سال‌ها قبل خجالت می‌کشیدم که در فیلم‌هایم زنان باید با روسری در کنار محارمشان ظاهر شوند. وقتی فیلم تنوره دیو را در ‌سال ۱۳۶۳ می‌ساختم، حتی قبل از آن در فیلم‌های دیگری که می‌دیدم بازیگر در خلوت نزد محارمش هم روسری به سر دارد، دچار انزجار می‌شدم. فکر می‌کردم وقتی قدم اول را با دروغ شروع می‌کنیم، چطور می‌توانیم مدعی باشیم در قدم‌های بعدی فیلمی رئالیستی می‌سازیم که متکی بر راستگویی و حقیقت‌گویی باشد! به نظرم همه اینها جعلی بود. همیشه این خجالت و شرم همراه من بود تا زمانی که تصمیم به ساخت فیلم کاناپه گرفتم. با خودم عهد کردم که یا فیلم نخواهم ساخت یا اگر هم بسازم، زنان در آن حضور نداشته باشند و اگر هم زنان حضور دارند، باید در ملأ عام با حجاب باشند نه در محیط خانوادگی و مکان‌های خصوصی. این یک راهکار است تا موضوعی که سال‌ها مسیر غلطی را طی می‌کرد، وارد راه درستی شود. عیاری درباره جزییات کارش نیز گفته بود:  هر ۶ بازیگر زن موهای سر خود را توسط گریمور زن فیلم با نمره ۴ تراشیدند. ما هم برای رفع هر گونه شبهه و مسأله‌ای گفتیم که فیلمبردار زن از صحنه تراشیدن موهای بازیگران تصویربرداری کند، چون می‌خواستیم همه مسائل در فیلم شفاف باشد.
کیانوش عیاری که تاکنون نشان داده از حرفی که حس می‌کند حق است، کوتاه نمی‌آید، باید دید این مشکل را با تلویزیون چگونه حل خواهد کرد. او که گفته می‌شود درحال حاضر با میرباقری، معاون سیما تعامل خوبی در جلسات دارند، آیا با اشاره به نکاتی از این قبیل نیز رابطه خوبش را با مدیران تلویزیون حفظ خواهد کرد یا این‌که برای ساخته شدن این سریال این‌بار از حرفش بازخواهد گشت؟ از آن‌جا که گفته می‌شود سریال ٨٧ متر برای شبکه یک ساخته می‌شود، تن دادن تلویزیون به چنین خلاقیت‌های عرفی تا حد زیادی بعید به نظر می‌رسد؛ مگر این‌که مدیران تلویزیون با درک درست شرایط زمانه یک روند محتوم را با مشکل مواجه نکرده و با تن دادن به خواست برحق سینماگری که برادری خود را بارها به اثبات رسانده، مهم‌ترین نقش را در تصحیح یک روند سال‌ها اشتباه به کار برند.

منبع شهروند

 

کیانوش عیاری که درحال حاضر مدت‌هاست با حواشی ایجاد شده درباره دو فیلم آخرش دست و پنجه نرم می‌کند، بعد از مدت‌ها، با خبری درباره ساخته شدن جدیدترین اثر تلویزیونی خود به دنیای اخبار بازگشته است.