افخمی رسانه‌های منتقدش را زرد متمایل به قهوه‌ای خواند!

همزمان با آغاز بازیهای‌ المپیک، برنامه «هفت» نیز این هفته چهره ورزشی به خود گرفت و علاوه بر نیم نگاهی به مدال آوران ایران در المپیک، عمدتاً به سینمای مرتبط با ورزش در ایران و جهان پرداخت.

به گزارش هفت هنر برنامه سینمایی هفت امشب جمعه 15 مردادماه به بهانه آغاز مسابقات المپیک ریو با موضوع فیلمهای ورزشی ساعت 23:20 روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در ابتدای این برنامه، بهروز افخمی مجری برنامه «هفت» درباره رقم پرداختی به این برنامه توضیح داد و کل اسناد منتشر شده درباره پرداخت این برنامه را جعلی خواند و حقوق دریافتی‌اش را برای برنامه «هفت» ماهیانه 20 میلیون تومان خواند.
افخمی که به شدت از انتشار اسناد این برنامه در برخی سایت‌های سینمایی عصبانی بود، این وب‌سایت‌های سینمایی را زرد و متمایل به قهوه‌ای خواند و اقدام اخیر این سایت‌های سینمایی را «کثافت کاری» خواند. با وجود آنکه تاکنون نام رسانه‌های تخصصی یا عمومی در این برنامه ذکر نشده، افخمی وعده داد این سایت‌های سینمایی را از این پس بایکوت می‌کند و نامشان را در این برنامه نخواهد آورد.
در ادامه یک گزارش درباره فیلم‌های ورزشی پخش شد و محسن محسنی نسب، کارگردان فیلم های سینمای «یاس های وحشی» و «شیرهای جوان» با بهروز افخمی درخصوص ظرفیت های فیلم ورزشی و تأثیرش در سینمای ایران گفتگو پرداخت. در جریان این گفت‌وگو، کارگردان «یاس های وحشی» در برنامه هفت می‌گوید در زمان ساخت این فیلم و در دهه هفتاد به عمد سعی شده فیلم های اکشن و قهرمان از سینمای ایران حذف شود و به این ترتیب سینمای ما تنها سینمایی است که قهرمان ندارد.

محسنی نسب وضعیت فعلی را نتیجه جریان چپ (کمونیست) در دنیا خواند و گفت: چپ ها در دنیا پس از شکست در عرصه سیاسی و قدرتها به سراغ فرهنگ و سینما رفتند و سعی کردند تا روشنفکران چپ را در کشورهای مختلف شناسایی کنند و در جشنواره های درجه دو و سه جایزه دادند تا الگو شوند. شعار آنها این بود که “ما فیلم واقعی می سازیم”. این شعار زیبا نشان می داد. شعار دیگر آنها این بود که “ما نمی خواهیم پیام دهیم”. اگر سینما زبان نیست و هنر منتقل کننده خوبی ها نیست، پس چیست؟ تعریف من از هنر این است که هنر بیان متعالی اندیشه های عالی انسانی است. در این تعریف قهرمان همواره قرار نیست برنده باشد. گاهی نشان قهرمانی در باخت است. نظیر حضرت عباس (ع). من خیلی به این موضوع اعتقاد دارم. چرا او قهرمان است؟ چون آب را ننوشید. جوانمرد است.وی تاکید کرد: اساسا قهرمان است که ماندگار است. در همه فیلم های چاپلین قهرمان وجود دارد. فیلمی که قهرمان داشته باشد، تضمین شده است.

این کارگردان درباره تاثیرگذاری فیلم «یاس های وحشی» گفت: هنوز هم شاید هفته ای یک بار کسی را می بینم که به من می گوید به خاطر «یاس های وحشی» مسیر زندگی اش عوض شده است. در زمان تولید این فیلم ما محدودیت ها خاصی داشتیم. نباید نمای بسته از صحنه های ضرب نشان می دادیم چون اشاعه خشونت می شد. امروز البته این خشونت به شکل زشت تری در سینمای ما نمایش داده می شود. خشونت های به شکل بزه و… .

محسنی نسب از ساخت فیلم جدیدی کاملا رزمی شبیه «یاس های وحشی» خبر داد. او به جز این پروژه در تدارک ساخت فیلم «شاخ کرگدن» نیز هست که شخصیت منفی آن یک فرد سعودی است.

این کارگردان که کمربند دان یک تکواندو دارد، در بخشی از صحبت‌هایش از بازیگرسالاری در سینمای ایران انتقاد کرد و در انتهای صحبت‌هایش گفت: پژمان بازغی به نظر من یکی از ورزشکارترین، بااخلاق ترین و الگوترین بازیگران سینمای ایران است.در ادامه سیدحسن حسینی نیز به تاریخچه فیلم های ورزشی در دنیا پرداخت.

افخمی به همراه مهدی سلطانی و امیرحسین رستمی در آخرین تمرین تیم ملی کشتی فرنگی حاضر می شوند و با محمد بنا سرمربی تیم، حمید سوریان، سعید عبدِولی و دیگر المپیکی های کشتی فرنگی پیرامون جذابیت ها و کارکردهای فیلم های ورزشی گفتگویی صمیمی انجام خواهند داد.

مزدک میرزایی مجری فوتبال نیز یکی از میهمانان این برنامه بود. او در این برنامه از انتشار کتابش “شهرآورد” خبر داد و گفت: کار اصلی من اجرا و گزارشگری فوتبال است اما در کنار مستند «تاریخچه تیم ملی فوتبال» به زودی کتاب «شهرآورد» را منتشر خواهم کرد.

میرزایی ادامه داد: متاسفانه فیلم های ورزشی کمی در سینمای ایران ساخته شده در صورتی که زندگی ورزشکارها پر از داستان ها و سوژه های جذاب در این باره است. بسیاری از مردم ما از بازی تاریخی ایران- استرالیا خاطره دارند و حتی اگر از آنها بپرسید می دانند کجا دیده اند و چه حالی داشتند. این خود سوژه مستند ورزشی جذابی است.

وی گفت: یکی از مشکلات فاصله بین ورزش و سینما این است که اغلب بازیگران ما نمی توانند جای یک ورزشکار به خوبی بازی کنند و از طرفی ورزشکاران ما هم ترجیح می دهند از آن پرستژ و قالب خود بیرون نیایند. هرچند در این سالها برخی بازیگران ما به سینما ورود کردند و موفق هم بودند؛ نظیر پژمان جمشیدی.

میرزایی در پایان اضافه نمود: من از زبان برخی بازیکنان ژاپن شنیدم که علت ورودشون به فوتبال و جذب آنها به این ورزش کارتون «فوتبالیست ها» بود که از کودکی آنها را به این ورزش ترغیب کرد. می توان با ساخت کارتون و فیلم به رشد ورزش هم کمک کرد.

در ادامه بهروز افخمی در گزارشی ضبط شده و با حضور مهدی سلطانی، امیرحسین رستمی با محمد بنا و اعضای تیم ملی کشتی فرنگی ایران به گفت و گو نشست.

نقد فیلم زاپاس با حضور مسعود فراستی، برزو نیک‌نژاد و جواد عزتی از دیگر بخش‌های هفت این هفته بود.

در پایان با اعلام نظرسنجی انجام شده در برنامه مبنی بر اینکه اگر کارگردان فیلم های ورزشی بودید سراغ کدام ورزش می رفتید؟ ورزش های رزمی بالاترین رای را به خود اختصاص داد.