مهدی زارع پژوهشگر لرزه‌نگاری گفت: کتاب «آیا آماده‌اید؟» با هدف افزایش آگاهی شهروندان نسبت به زلزله و نحوه مواجهه با این پدیده طبیعی منتشر شده است.

پیشنهاد مطالعه کتابی که قبل از زلزله باید آن را خواند

مهدی زارع پژوهشگر لرزه‌نگاری گفت: کتاب «آیا آماده‌اید؟» با هدف افزایش آگاهی شهروندان نسبت به زلزله و نحوه مواجهه با این پدیده طبیعی منتشر شده است.

به گزارش تیتر هنر دکتر مهدی زارع کتاب «آیا آماده‌اید؟» را برای مطالعه پایان هفته پیشنهاد داد و گفت: با توجه به فاجعه رخ‌داده در غرب کشور بد نیست که عموم مردم اطلاعاتی را درباره زلزله و انجام اموری که لازم است در حین وقوع آن انجام داد بدانند بر این اساس کتاب «آیا آماده‌اید؟» پیشنهاد من برای مطالعه آخر هفته علاقه‌مندان و عموم مردم است.

به گفته وی، این کتاب با هدف افزایش آگاهی شهروندان نسبت به زلزله و نحوه مواجهه با این پدیده طبیعی نگارش یافته است و یکی از روش‌های کاهش ریسک، آگاه‌سازی مردم و آموزش همگانی آن‌هاست. این که مردم بدانند چگونه خود را برای زندگی در یک منطقه لرزه‌خیز آماده کنند.

«آیا آماده‌اید؟»
در پیشگفتار این کتاب با اشاره به وضعیت لرزه خیزی شهر تهران، لزوم آمادگی شهروندان و آشنایی آن‌ها با نحوه مواجهه با این پدیده طبیعی نوشته شده است: در کشور لرزه خیزی مانند کشور ما، آگاهی همگانی از نحوه مواجهه با پدیده زمین لرزه از مراحل مهم مدیریت کاهش ریسک زلزله است. در این مورد و برای آموزش متخصصان، مهندسان و کارشناسان حوزه کاهش ریسک و مدیریت بحران کتاب‌های آموزشی وجود دارد، ولی از نظر وجود کتاب و مواد آموزشی مخاطبان عمومی و در دسترس و قابل استفاده برای همه شهروندان ایرانی و فارسی زبان کمبود حس می‌شود.

در ادامه می‌خوانیم: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با توجه به موقعیت لرزه‌خیزی شهر تهران به عنوان مهمترین کلان شهر کشور و رسالت سازمانی خود، توسعه فرهنگ ایمنی و آموزش همگانی و ایمنی در برابر و در هنگام  زمین لرزه و نشر کتاب و مواد آموزشی در این زمینه را وظیفه خود می‌داند.

در این اثر با اشاره به وضعیت تاریخی لرزه خیزی در تهران در محدوده هشت‌گرد در غرب کرج تا پردیس در شرق تهران، کلانشهری متشکل از چندین شهر و شهرک در دو استان تهران و البرز وجود دارد که جمعیتی حدود 16 میلیون نفر را در خود جای داده است. این جمعیت حدود 21 درصد جمعیت کنونی کشور- در سال 1394- را در خود جای داده که حدود 4 میلیون از این جمعیت در نزدیکی پهنه‌های گسل فعال و یا بر روی آن‌ها زندگی می‌کنند.

مطالب کتاب «آیا آماده‌اید؟» نشان می‌دهد که محدوده تهران و استان‌های پیرامون آن با مهم‌ترین تمرکز جمعیتی در کشور مواجه است و از سوی دیگر این جمعیت بالا با خطر زمین لرزه مواجه است. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در راستای اهداف سازمانی خود تلاش دارد تا با نشر این نوع کتاب‌ها به ترویج فرهنگ ایمنی بر پایه دیدگاهی پیش‌گیرانه کمک کند و از سوی دیگر اصولی اولیه و قابل استفاده برای همگان را از طریق چنین کتاب‌هایی برای نحوه عملکرد شهروندان قبل، هنگام و بعد از رخداد زمین لرزه در دسترس مخاطبان قرار دهد.

«آیا آماده‌اید؟» در فصل‌‌هایی مانند موضوعاتی چون «زمین‌شناسی اساس زمین لرزه‌ها»، «روانشناسی زلزله»، «قبل از زمین لرزه دست به کار شو»، «خودتان و خانه‌تان را آماده کنید»، «یافتن فضاهای ایمن»، «ایمنی در ماشین و محل کار»، «فراتر از ضروریات خانه های خود را ضد زلزله  و بیمه کنیم» و «در زمان زمین لرزه و بعد از زمین لرزه» را شامل می‌شود.

کتاب «آیا آماده‌اید؟» با ترجمه و تدوین مهدی زارع و  عطیه محسنی از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران منتشر شده است.

مهدی زارع پژوهشگر لرزه‌نگاری گفت: کتاب «آیا آماده‌اید؟» با هدف افزایش آگاهی شهروندان نسبت به زلزله و نحوه مواجهه با این پدیده طبیعی منتشر شده است.