این کارگردان صاحب سبک امریکایی تا به حال 19 بار نامزد دریافت جایزه اسکار بوده و توانسته سه بار برای فیلم های "نیمه شب در پاریس"، "حنا و خواهرش" و "آنی هال" این جایزه را به خود اختصاص دهد.

وودی آلن در برابر اسکار، همراه با هالیوود

 این کارگردان صاحب سبک امریکایی تا به حال 19 بار نامزد دریافت جایزه اسکار بوده و توانسته سه بار برای فیلم های “نیمه شب در پاریس”، “حنا و خواهرش” و “آنی هال” این جایزه را به خود اختصاص دهد.

به گزارش هفت هنر وودی آلن کمدین، کارگردان و نویسنده آمریکایی 1 دسامبر 1935 در نیویورک سیتی امریکا به دنیا آمد.

این هنرمند بزرگ بیشتر به خاطر فیلم‌های کمدی عاشقانه خود که دارای عناصری چون هجو(parody) و اسلپ استیک ( Slapstick ) است شناخته می‌شود. یکی از نقاط قوت وودی آلن، نوشتن شخصیت‌های قوی و بارز برای ستارگان زن فیلم‌های خود است. آلن در دو اثر مشهور خود به نام‌های آنی هال و منهتن به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر به خوبی درخشید.

نام اصلی وودی آلن، آلن استوارت کونیگزبرگ بود. او در سن 17 سالگی به طور قانونی نام خود را به هیوود آلن تغییر داد. آلن که در یک خانواده یهودی و از طبقه متوسط جامعه به دنیا آمده بود، در دوران دبیرستان تمام شرایط مورد نیاز برای شروع نویسندگی و انجام کمدی ایستاده یا استند آپ کمدی(stand-up comedy) را در اخیتار داشت. تمام تلاش وودی آلن این بود که مانند پدر خود یک کارگر نباشد و زندگی بهتری برای خود بسازد.

آلن در سال 1953 وارد دانشگاه نیویورک شد اما خیلی زود در دوره تولید تصاویر متحرک مردود شد. او که از این شکست نا‌امید شده بود، دانشگاه را ترک نمود و شروع به نویسندگی برای برنامه‌های تلویزیونی کرد. وودی آلن در این مدت موفق به کسب جایزه امی شد اما از این کار هم خسته شد و به اجرای کمدی ایستاده روی آورد و خیلی زود به یکی از کمدین‌های محبوب نیویورک تبدیل شد.

در سال 1977 آلن به موفقیت بسیار بزرگی دست یافت. او با ساخت فیلم سینمایی آنی هال موفق به کسب چهار جایزه اسکار برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه شد.

دیگر فیلم مشهور وودی آلن، منهتن بود که در سال 1979 روی پرده سینماها رفت. آلن با ساخت این فیلم به شهر مورد علاقه خود نیویورک، ادای احترام نمود و زمینه ساخت بسیاری از فیلم‌های دیگر خود را فراهم کرد.

در سال 1986 با ساخت فیلم هانا و خواهرانش موفق به دریافت دومین جایزه اسکار خود برای بهترین فیلم‌نامه اصلی شد و با شکستن رکورد فروش، حدود 18 میلیون دلار به دست آورد.

وودی آلن پیش از آنکه یکی از فیلمسازان مطرح آمریکایی در قرن بیستم باشد، یک کمدین بود. هر چند او مدت کوتاهی در این عرصه به فعالیت پرداخت، اما همین زمان کوتاه تاثیر بسزایی بر شخصیت حرفه‌ای او در عرصه موسیقی و سینما به جا گذاشت. شخصیت حساس و عصبی منحصر بفرد او در مقام بازیگر، کارگردان و نویسنده، جزو شاخصه‌های بارز او است.

در سال 2010 از وودی آلن، 4 اثر در قالب کتاب شنیداری منتشر شد. این فیلمساز و نویسنده مشهور که جوایز متعددی در کارنامه خود دارد، 4 کتاب که شامل داستان‌های کمدی و مقاله‌هایی است که او در مجله معتبر ادبی نیویورکر و جاهای دیگر منتشر کرده، در قالب کتاب شنیداری منتشر کرد.

وی خالق آثار معروفی چون رز بنفش قاهره، منهتن و امتیاز نهایی است و از جمله افتخارات او می‌توان به 2 جایزه‌ بهترین کارگردانی و 6 جایزه‌ بهترین فیلم‌نامه از جوایز بافتا انگلیس، خرس نقره‌‌ای جشنواره‌ برلین، جایزه‌ فیپرشی جشنواره‌ کن، دو جایزه‌ بهترین فیلم خارجی از جوایز سزار فرانسه، جایزه بهترین فیلم اروپایی از جوایز گویا اسپانیا، شیر طلایی افتخاری جشنواره‌ ونیز و جایزه‌ یک عمر دستاورد سینمایی جشنواره‌ سن ‌سباستین اشاره کرد.

وودی آلن با ساخت مجموعه‌ای از فیلم‌های کمدی مانند: (نقطه بازی 2005)، (ویکی کریستینا بارسلونا 2008) و کمدی عاشقانه (نیمه شب در پاریس 2011) آغازگر هزاره جدیدی در این حرفه شد. آلن برای فیلم نیمه شب در پاریس در سال 2012 موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی شد.

همچنین در سال 2013 با ساخت فیلم یاس آبی، جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی را نیز دریافت نمود.

در سال 2014 آلن فیلم کمدی- رمانتیک جادو در مهتاب را با بازی زیبای کالین فرث منتشر کرد و در سال 2015 دوباره به سبک درام روی آورده و فیلم “مرد غیر منطقی” با بازی خواکین فونیکس و اما استون را منتشر کرد. همچنین در سال 2016 وی بار دیگر با فیلم “کافه سوسایتی” به سینما بازگشت.

آلن سال گذشته را مشغول ساخت یک سریال بود و برای اولین بار تجربه سخت کارگردانی سریال را تجربه کرد. وی در حال حاضر مشغول نوشته فیلمنامه جدید خود است. فیلمنامه ای که هنوز اسمی برای آن مشخص نشده اما از کیت وینسلت، جاستین تیمبرلیک و جوان تمپل به عنوان بازیگرانش یاد شده است.

این کارگردان صاحب سبک امریکایی تا به حال 19 بار نامزد دریافت جایزه اسکار بوده و توانسته سه بار برای فیلم های “نیمه شب در پاریس”، “حنا و خواهرش” و “آنی هال” این جایزه را به خود اختصاص دهد.

این کارگردان صاحب سبک امریکایی تا به حال 19 بار نامزد دریافت جایزه اسکار بوده و توانسته سه بار برای فیلم های "نیمه شب در پاریس"، "حنا و خواهرش" و "آنی هال" این جایزه را به خود اختصاص دهد.