نویسنده "آواز گل سنگ" گفت: با توجه اسناد موجود و مشاهدات می توانم بگویم که وضعیت مطالعه کتاب در کشور وضعیت مطلوبی نیست و اقدامات صورت گرفته برای تشویق مردم برای کتابخوانی تاکنون چندان تاثیر مثبتی نداشته است.

وضعیت سرانه مطالعه در کشور مطلوب نیست

نویسنده “آواز گل سنگ” گفت: با توجه اسناد موجود و مشاهدات می توانم بگویم که وضعیت مطالعه کتاب در کشور وضعیت مطلوبی نیست و اقدامات صورت گرفته برای تشویق مردم برای کتابخوانی تاکنون چندان تاثیر مثبتی نداشته است.

به گزارش هفت هنر، فاطمه راکعی نویسنده، محقق و فعال حوزه ادبیات، سرانه مطالعه کتاب را نامناسب خواند و گفت: با توجه به اسناد موجود و مشاهدات می توانم بگویم که وضعیت مطالعه کتاب در کشور وضعیت مطلوبی نیست و اقدامات صورت گرفته برای تشویق مردم برای کتابخوانی تاکنون چندان تاثیر مثبتی نداشته است.

وی ادامه داد: غیر از حوزه کتاب کودک که والدین برای آن هزینه می کنند و جزو دغدغه آنها محسوب می شود، در حوزه بزرگسالان متاسفانه چنین استقبالی در زمینه کتابخوانی و خرید کتاب دیده نمی شود.

نویسنده مجموعه “سفر سوختن” در همین راستا افزود: غیر از حوزه کودک، کتاب های تخصصی آموزشی و دانشگاهی در دوران مختلف تحصیلی نیز مشتریان خاص خود را همواره و البته به صورت فصلی دارد. آن چیزی که کمبودش در حوزه کتابخوانی همواره وجود داشته را می توان نبود خوانندگان جدی در گرایش های تخصصی کتب دانست. به طرزی که افرادی باشند که به صورت تخصصی مقوله ای از ادبیات، فلسفه و یا سایر رشته ها را دنبال کنند.

وی در تکمیل همین مطلب تصریح کرد: حوزه دیگری که همواره از اقبال عموم جامعه برخوردار بوده را می توان حوزه کتب مذهبی دانست. این کتب در تمامی سنین و در طول سال فروش خوبی را کسب می کنند و خانواده ها همواره سعی دارند تا کودکانشان را با خرید این کتاب ها به عرصه کتابخوانی علاه مند سازند.

راکعی تاثیر شبکه های مجازی در عرصه کتابخوانی را منفی دانست و افزود: متاسفانه شروع اقبال جامعه به کتابخوانی با رواج شبکه های مجازی و فضای اینترنتی همراه شد. نسل امروز با رایانه و عرصه های مجازی بیش از پیش درگیر شده و میل و رغبت بیشتری برای حضور در این رسانه ها دارد و این اتفاق قطعاً در کاهش سرانه مطالعه بی تاثیر نیست اما این را هم بدانیم که پیش از این هم ما سرانه مطالعه بالایی نداشتیم و این اتفاقی است که باید از سنین پایین به صورت فرهنگ سازی در جامعه آموزش داده شود تا مطالعه به عنوان دغدغه ای ضروری تبدیل شود.

نویسنده کتاب “مادرانه ها” با تاکید بر مشکلات فضای مجازی از همین فضا به عنوان فرصتی مناسب یاد کرد: در حال حاضر این اقبال عمومی به فضای مجازی وجود دارد. به شخصه فعالیت هایی را مشاهده کردم که از طریق برنامه های اینترنتی و فضای مجازی مردم را به مطالعه کتاب ترغیب می کردند و اتخاذ چنین راهکارهایی برای استفاده از این فضا بسیار کارآمد و مناسب است. با این وجود همچنان معتقدم هنوز راه زیادی مانده تا فضای مجازی و اینترنت بتواند جای کتاب را بگیرد. زیرا تمرکز و دقتی که در مطالعه کتاب وجود دارد و آن تعمقی که در انسان پدید می آورد را نمی توان در برنامه ها و فضای مجازی پیدا کرد.

وی افزود: در همین راستا تولید کتب صوتی با خوانش و قرائتی مناسب توسط اساتیدی همچون محمدعلی بهمنی، موسوی گرمارودی و جلال الدین کزازی راهکار مناسب دیگری است که می تواند در این روزگار به وضعیت مطالعه بهبود بخشد.

مدیرعامل انجمن شاعران ایران، بالا بودن قیمت تمام شده کتاب ها را عامل دیگری برای بی رغبتی مردم برای مطالعه خواند و ادامه داد: بودجه لازم برای خرید کتب در اختیار عموم مردم نیست و تامین کتاب ها برای همه اقشار بسیار سخت است. قیمت تمام شده آثار بسیار بالا است و سال به سال هم افزایش می یابد. همین عاملی است تا اگر حتی لذتی از مطالعه کتاب می برند به بهانه قیمت ها به نسخه های اینترنتی کتب مراجعه کنند.

راکعی درباره وضعیت عمومی کتابخانه های کشور خاطرنشان کرد: هر چه از نظر فضا و امکانات رسیدگی بیشتری به کتابخانه ها شود به همان مقدار رضایت مردم از حضور در این فضاها بالا می رود. مساله مهمتری که در خصوص کتابخانه وجود دارد به روز نبودن آثار داخل کتابخانه ها است. این مساله مترصد آن است که برای به روز رسانی کتابخانه های عمومی و تخصصی ما بودجه ای در نظر گرفته شود. عدم به روز رسانی کتابخانه ها عاملی است تا ما از علم و رویدادهای روز جهان دور باشیم. در این مورد و با توجه به گرانی کتاب ها، اینترنت می تواند به کتابخانه ها کمک شایانی کند و این هم در صورتی امکان پذیر است که کتابخانه ها به امکانات روز تکنولوژیک مجهز شوند.

نویسنده "آواز گل سنگ" گفت: با توجه اسناد موجود و مشاهدات می توانم بگویم که وضعیت مطالعه کتاب در کشور وضعیت مطلوبی نیست و اقدامات صورت گرفته برای تشویق مردم برای کتابخوانی تاکنون چندان تاثیر مثبتی نداشته است.