قرن بیستم را دوره تحول و پیشرفت سریع هنر می‌دانند که در آن مفاهیم سنتی ازپیش‌ساخته‌شده، به چالش کشیده شد.

هنرمندانی که مسیر هنر قرن بیستم را تغییر دادند

قرن بیستم را دوره تحول و پیشرفت سریع هنر می‌دانند که در آن مفاهیم سنتی ازپیش‌ساخته‌شده، به چالش کشیده شد. نقش هنرمند، رابطه بین هنرهای ارائه‌شده و اهمیت آن‌ها و نیز، همبستگی فزاینده میان انبوه تصاویر بصری تولیدشده، در قرن گذشته بررسی و بازتعریف شد. در این مطلب، با تعدادی از هنرمندانی که انقلابی در هنر قرن بیستم ایجاد کردند، آشنا می‌شوید.
مارسل دوشان  (۱۹۶۸- ۱۸۸۷)
مارسل دوشان نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم در نرماندی فرانسه به دنیا آمد و در سال 1968 در همان‌جا درگذشت. آثار زیادی که او طی 81 سال عمر خود در زمینه‌های مختلف خلق کرد، در گسترش هنر اروپا، پس از جنگ جهانی اول بسیار تاثیرگذار بود. تحول هنری دوشان، هنرمند پیشگام مدرنیسم پساکلاسیک، که آندره بروتون شاعر و نظریه‌پرداز فرانسوی او را زیرک‌ترین هنرمند سده بیستم نامید، تفکر قراردادی درباره پروسه هنری و بازاریابی هنر را به چالش کشید.
فریدا کالو (۱۹۵۴-۱۹۰۷)
فریدا کالو نقاش مکزیکی و یکی از زنان نامدار تاریخ هنر معاصر است. او به‌ویژه به ‌خاطر خودنگاره‌های هنرمندانه‌اش، شهرت دارد. کالو را  می‌توان نماد هنر مدرن دانست. تابلوهای او، از شاهکارهای جنبش فراواقع‌گرایی در قرن بیستم به‌شمار می‌آید. کالو اگرچه فقط  47 سال زندگی کرد، اما میراثی هنری را که هنوز هم جذاب و الهام‌بخش است، از خود باقی گذاشت.
پابلو پیکاسو  (۱۹۷۳ –۱۸۸۱)
پابلو پیکاسو نقاش، شاعر، طراح صحنه،  پیکرتراش، گراورساز  و  سرامیک‌کار اسپانیایی و یکی از برترین و تأثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم میلادی بود. او که یکی از پرکارترین هنرمندان این قرن به شمار می‌آید، در ایجاد جنبش کوبیسم نقشی اساسی داشت و به این ترتیب، مفهوم هنر را کاملاً متحول کرد. پیکاسو در طول 70 سال فعالیت خود، منعکس‌کننده مهم‌ترین زمینه‌های تاریخی و سیاسی-اجتماعی هنر قرن بوده است.
آنیش کاپور ( متولد مارس ۱۹۵۴)
مجسمه‌ساز هندی‌تبار انگلیسی و یکی از پیشگامان هنر مفهومی معاصر انگلستان است. کاپور که یکی از شناخته‌شده‌ترین و تاثیرگذارترین هنرمندان معاصر در حوزه بین‌الملل است، جوایز متعددی، از جمله جایزه بینال ونیز  در سال ۱۹۹۰ و جایزه ترنر  را  در سال ۱۹۹۱، از آن خود کرد. آنیش کاپور در آثار خود تأکید ویژه‌ای بر فرم منحنی دارد و تحدب و تقعر از نشانه‌های مهم آثار او هستند.
جکسون پولاک (۱۹۵۶-۱۹۱۲)
جکسون پولاک، نقاش آمریکایی و یکی از چهره‌های برجسته اکسپرسیونیسم انتزاعی است. او در نقاشی‌های خود، جنبه‌های روایی و موضوعی هنر سنتی را رد کرد.  آثار پولاک نسلی از هنرمندان انتزاعی را تحت تاثیر قرار داد و آغازی برای گفت‌وگوهای انتقادی در دنیای هنر بود. پولاک بیشتر به خاطر سبک منحصر به فرد «نقاشی قطره‌ای» شناخته شده ‌است.
سیندی شرمن (متولد ۱۹۵۴)
سیندی شرمن از مطرح‌ترین عکاسان پست‌مدرن آمریکایی است که پیشگام زیبایی‌شناسی عکاسی در اواخر قرن بیستم شناخته می‌شود. او  بیشتر به خاطر پرتره‌های مفهومی‌اش مشهور است. شرمن که کارش را در دهه‌ هفتاد میلادی با گرفتن عکس از خودش، بریدن دور عکس‌ها، کنار هم قرار دادن آن‌ها و اجرای سناریوهای خودنوشته‌اش آغاز کرد، به خود در مقام پست‌مدرنیست مشروعیت بخشید. مشهورترین کار این عکاس آمریکایی که «برش‌های فیلم بدون عنوان» نام دارد، باعث شد به عنوان یکی از مهم‌ترین عکاسان معاصر در دنیای هنر شناخته شود و شهرتی بین‌المللی  پیدا کند.
منبع: theculturetrip.com

قرن بیستم را دوره تحول و پیشرفت سریع هنر می‌دانند که در آن مفاهیم سنتی ازپیش‌ساخته‌شده، به چالش کشیده شد.