مراسم تشییع پیکر کاظم افردنیا؛ صبح امروز سه‌شنبه 12 بهمن؛ از مقابل خانه شماره2 سینما برگزار شد.

همه مشتی های تئاتر و سینما برای تشییع افردنیا آمدند

مراسم تشییع پیکر کاظم افردنیا؛ صبح امروز سه‌شنبه 12 بهمن؛ از مقابل خانه شماره2 سینما برگزار شد.

به گزارش هفت هنر ؛ کامران ملکی در این مراسم؛ با بیان اینکه این بی‌تابی‌ها برای وداع با یک هنرمند اجتناب‌ناپذیر است؛ گفت: همه ما می‌دانیم که این دلتنگی‌ها وجود دارد اما قطعاً بی‌تابی‌ و دلتنگی ما به مفهوم تمام شدن یک هنرمند نیست چراکه هنرمند هرگز با مرگش تمام نمی‌شود بلکه در آثارش برای ما همیشه و تا ابد زنده است. اگرچه با وجود پیشرفت علم عالمان نتوانسته‌اند مرگ را شکست دهند اما هنرمندان با هنرشان توانستند مرگ را شکست داده و تا ابد باقی بمانند.

او ادامه داد: همه مَشتی‌های تئاتر و سینما امروز جمع شده‌اند تا رفیقشان را که همواره رفاقتش را ثابت کرده بود، تشییع کنند. برای ما خیلی سخت است که با یک هنرمند بزرگ وداع کنیم.

 

در ادامه خسرو امیرصادقی (تهیه‌کننده سینما) با بیان اینکه از منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) برای حضور در این مراسم سپاسگزارم افزود: کاظم عزیز مظلوم واقع شد اگرچه دستمان بسته است و کاری نمی‌شود کرد و هر وقت بخواهیم حرفی بزنیم می‌گویند امروز وقتش نیست پس کی باید گفت و چه وقت باید به درد پیشکسوت رسید. من اهل سیاست نیستم اما اگر دو درصد از همین پول‌هایی که بالا کشیده می‌شود برای رسیدگی به پیشکسوتان هنرمندان بگذاریم خیلی از مشکلاتمان حل می‌شود ولی افسوس که هیچ وقت صدایمان شنیده نمی‌شود و هیچ وقت کاری نمی‌شود.

او با اشاره به آشنایی با افرندنیا از سال 52 ادامه داد: ما با هم خارج از مسئله هنری روابط خانوادگی نیز داشتیم. کاظم بی‌حاشیه و مظلوم بود و اصلاً اهل داد و بیداد و حاشیه‌سازی نبود. او در بدترین شرایط کارش را می‌کرد و به حاشیه‌ای نمی‌پرداخت. متاسفانه کسی که 57 سال در این هنر کار کرد هنوز اجاره‌نشین است و این دردی است که برای خیلی از هنرمندان همچنان بی‌درمان است.

 

او با بیان اینکه بعضی از دوستان می‌گویند افرند چه می‌کرده، افزود: همه می‌دانیم که در این اواخر افرندنیا سالی 10 میلیون هم کار نمی‌کرد حتی برای همین سریال معمای شاه 6 میلیون تومان بیشتر به او دستمزد ندادند و من امیدوارم با پیگری‌های منوچهر شاهسواری بتوانیم آینده بهتری را برای هنرمندان پیشکسوت رقم بزنیم.

سپس مهدی میامی با بیان اینکه یک آدم مهربان و دوستی عزیز از بین ما رفت، گفت: از سال 57 با او آشنا شدم و از او درس تئاتر گرفتم نمی‌شود درباره این دوست به راحتی صحبت کرد. ما اگر یک روز یک بشکه نفت کمتر بفروشیم کلی اعتراض می‌کنیم اما هنرمندان‌مان را به راحتی از دست می‌دهیم چطور می‌شود در این شرایط صحبت کرد.

او ادامه داد: متاسفانه هنرمندان ما عمدا به کنار گذاشته می‌شوند و قدر هنرمندان با ارزش‌مان را نمی‌دانیم و نمی‌دانیم چه چیزی داریم ما با هنر سینما و نمایش می‌توانیم دنیا را فتح  کنیم.

در ادامه منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) با بیان اینکه قطعا با تسلیت به خانواده افرندنیا،‌ گفت: متاسفانه  بخش اعظمی از بچه‌های سینما در شرایط سخت کار می‌کنند قطعا حق‌ این افراد بیش از این است و همه ما موظف هستیم  با دست، قلم و بیان‌مان نیازی که به‌طور واقعی برای این افراد است مطالبه کنیم و حق بر زمین مانده این عزیزان را بخواهیم.

او خطاب به وزیر ارشاد گفت: از همین جا به دکتر صالحی‌امیری؛ وزیر محترم ارشاد؛ می‌گویم ما همه مشکلات سینما در تولید و توزیع و نمایش را حل می‌کنیم چراکه علم و تخصص این کار  را داریم و با قوانین این کشور نیز آشنا هستیم اما شما باقیات و صالحاتی را از خود بجا بگذارید و برای تامین نیازها و امور رفاهی و معیشت و بیکاری و بهبود شرایط همکاران من در سینما ی ایران تلاش کنید.

 

مدیرعامل خانه سینما افزود: ما نیز در خانه سینما این را وظیفه خود می‌دانیم تا همکارانمان با احترام و عزت زندگی کنند و با عزت تشییع شوند البته در مراسم تشییع همکاران سینمایی ما همیشه سنگ تمام می‌گذارند و دست‌مریزاد دارند.

سپس داریوش بابائیان با بیان اینکه به جامعه هنری تسلیت می‌گویم؛ گفت: کاظم از دوستان بسیار خوب من بود و کسی بود که برای هنر ما برکت بود من همیشه از این سید بزرگوار سینما به عنوان امضا در آثارم استفاده می‌کردم.

او به سال‌های ابتدایی‌ آشنایی‌اش با افرند‌نیا اشاره کرد و افزود: این سید عزیز بسیار پاستوریزه و پاکیزه کار می‌کرد و برای رفاقت هیچ‌ چیز کم نمی‌گذاشت و ما متاسفانه امروز هنرمند بسیار خوبی را از دست دادیم. هنرمندان ما سفیران این سرزمین هستند اما او سفیر را بازی کرد و در یادها ماند.

پرستو صالحی هنرمند دیگری بود که پشت تریبون آمد و در حالی‌که گریه می‌کرد خطاب به پیکر افرندنیا گفت: عمو کاظم برای بار چندم یتیم شدم. من همیشه می‌گویم سینما بی‌رحم است و بی‌رحمی سینما برای این است که ما بارها و بارها پدران و مادران‌مان را از دست می‌دهیم و دلمان‌ برای‌شان تنگ می‌شود. این پدر و مادرهای سینمای ایران را از یاد نبریم.

او افزود: همه سینمای ما نقش اول و یک نیست قطعا اگر این مکمل‌ها نباشند ما نمی‌توانیم یک بازی کنیم و عکس‌مان سردر سینما باشد پس قدرشان را بدانیم چراکه آن‌ها برکت کار ما هستند و متاسفانه هر کدام را از دست می‌دهیم سینمای ما یتیم می‌شود.

در ادامه نیز عزت‌الله رمضانی‌فر با بیان اینکه دست اجل دوباره یکی از دوستان و یاران صدیق ما را گرفت، گفت: سیدکاظم به دلیل سکته مغزی درگذشت این سکته مغزی از کجا می‌آید آیا جز همین دردهایی است که روح و روان آدم را به اینجا می‌رساند. فشار بی‌کاری و کم‌کاری هنرمند را به اینجا می‌رساند و ما بارها این را گفته‌ایم اما کجاست گوش شنوا.

او با بیان اینکه همیشه هنرمند را چشم و چراغ هنر می‌دانند،‌ تصریح کرد: مردم در مملکت ما همیشه بازیگر را تحویل می‌گیرند اما متاسفانه هیچ‌کس به حرف‌های یک هنرمند گوش نمی‌دهد و ما باید حرف‌هایمان را برای چه کسی بزنیم! ما در این سینما بازیگر چند صد میلیونی داریم که اگر مقداری از این میلیون‌ها کم شود داد و بیداد می‌کند اما هنرمندانی را داریم که برای دو سه میلیون تومان به تهیه‌کننده التماس می‌کنند.

این هنرمند ادامه داد: در این سینما فیلم‌های چند  صد میلیونی تهیه می‌شود اما بازیگر ما برای دو سه میلیون تومان وام هر روز باید به این بانک و آن بانک مراجعه کند.‌ من در همین جا از آقای شاهسواری تقاضا می کنم تا صندوق قرض‌الحسنه‌ای برای هنرمندان ایجاد کنند البته باید بدانیم که هنرمند گدا نیست و صدقه نمی‌خواهد.

رمضانی‌فر تاکید کرد: در این کشور میلیارد میلیارد پول خورده می‌شود اما آب از آب تکان نمی‌خورد اما هنرمندان ما برای دو سه میلیون تومان لنگ هستند.

سپس حبیب اسماعیلی بازیگر و تهیه‌کننده سینما درباره افرند‌نیا گفت: خصوصیات اخلاقی کاظم زبانزد همه بود و ما سال‌ها با او کار صحنه‌ای کردیم عشق افرند‌نیا به بازیگری زبانزد همه بود و نفس کار برایش مهم بود و به چیز دیگری اهمیت نمی‌داد. او مهربون و دوست‌داشتی و عاشق خانواده بود.

او در ادامه تاکید کرد: ما می‌دانیم که خانه سینما بودجه‌ای برای رسیدگی به هنرمندان ندارد و از دولت می‌خواهیم تا به خانه سینما کمک کند چراکه آقای شاهسواری همیشه به فکر هنرمندان و حمایت از آن‌ها است و قصد دارند صندوق بیکاری را در خانه سینما راه‌اندازی کنند اما متاسفانه بودجه‌ای برای این کار وجود ندارد از همین‌رو امیدوارم حمایت شوند تا هنرمندی دیگر با مشکل روبرو نباشد.

 

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: امیدوارم روزی بیاید که ما دیگر در این‌گونه مراسم گله‌هایمان را بیان نکنیم و هیچ هنرمندی بیکار نباشد.

در ادامه نیز فرامرز امینی با بیان اینکه از گذشته‌ با سینما آشناست؛ گفت: فونداسیون سینمای فعلی ایران که امروز در بازارهای جهانی است روی دوش افرادی مانند افرندنیا شکل گرفته است اما متاسفانه از این عزیزان استفاده نمی‌شود. سایر دوستان افرندنیا که امروز نیز اینجا هستند برای این سینما زحمت کشیده‌اند.

او افزود: سرنوشت اینطور بوده که افرندنیا همیشه در نقش مکمل باشد اما من امیدوارم دست‌اندرکاران سینما از این افراد که ساختمان سینمای فعلی ما را تشکیل می‌دهند نیز استفاده کنند و این افراد در غربت جان ندهند.

در پایان نیز ابرش افرند‌نیا با تشکر از همه کسانی که در این مراسم حضور داشتند؛ گفت: امیرخسرو صادقی و آقای پاکدامن این روزها بسیار به ما کمک کردند و از آن‌ها بسیار سپاسگزارم و این را بگویم که هنر برتر از گوهر آمد پدید/ شخصیت آمد و هنر سر خمید.

در این مراسم محسن قاضی مرادی، پرستو صالحی، محمد شیری، مهدی میامی، رامین پرچمی، مهوش وقاری، علیرضا جاویدنیا … حضور داشتند.

مراسم تشییع پیکر کاظم افردنیا؛ صبح امروز سه‌شنبه 12 بهمن؛ از مقابل خانه شماره2 سینما برگزار شد.