مدیرعامل خانه تئاتر ابراز عقیده کرد: با وجود وضعیت ظاهر این روزهای تئاتر، این حوزه وضعیتی ندارد که اعضایش در آن احساس آرامش و امنیت مالی داشته باشند.

همت از دغدغه هایش می گوید

مدیرعامل خانه تئاتر ابراز عقیده کرد: با وجود وضعیت ظاهر این روزهای تئاتر، این حوزه وضعیتی ندارد که اعضایش در آن احساس آرامش و امنیت مالی داشته باشند.

به گزارش هفت هنر، «اصغر همت» که بیش از دو ماه از مدیرعاملی‌اش در خانه تئاتر می‌گذرد گفت: در این دو و نیم ماهی که از شروع کارم در خانه تئاتر به عنوان مدیرعامل می‌گذرد بیشتر تمرکز و وقتم به پیگیری مسئله بیمه گذشته که اگرچه هنوز به طور کامل به سرانجام نرسیده است، اما تقریبا به آنچه می‌خواستیم رسیده‌ایم و بخش‌های پایانی آن در حال پیگیری است.

او در پاسخ به اینکه مهمترین اقدام خانه تئاتر در حال حاضر چیست و چرا این خانه در امور مربوط به تئاتر هیچ اثرگذاری و نام و نشان پررنگی ندارد؟ توضیح داد: در همان ابتدای کارم سه ماه فرصت خواستم تا برنامه‌ریزی درستی برای پیگیری امور تئاتر بتوانم انجام دهم که در این مدت بیشتر وقتم به مسئله بیمه گذشت. با این حال در هیأت مدیره خانه تئاتر مواردی را به بحث گذاشته‌ایم و قصد داریم در آینده نزدیک به چند موضوع مهم از جمله سالن‌های خصوصی و کیفیت اجرای نمایش‌ها ورود کنیم.

وی گفت: تئاتری که تحت عنوان خصوصی در حال حاضر رواج پیدا کرده، که البته ما آن را به عنوان تئاتر خصوصی نمی‌شناسیم، لطمه‌ها و مشکلاتی را برای تئاتر ایجاد کرده است که یکی از آن ها غیراستاندارد بودن مکان‌هایی است که در آن‌جا نمایش‌ها به صحنه می‌روند و خدایی ناکرده امکان وقوع یک فاجعه در آن‌ها وجود دارد.

همت با اشاره به آکوستیک نبودن بسیای از این سالن‌های خصوصی به یک نمونه مشخص اشاره و اظهار کرد: خودم تصمیم گرفته‌ام از این پس دیگر به سالنی همچون حافظ نروم چون فقط یک سوله بزرگ است که هر شب به قیمت گزافی اجاره داده می‌شود. وقتی برای دیدن یک نمایش به آنجا می‌رویم دچار سرسام می‌شویم و بدتر از این موضوع، بازیگرانی هستند که در آن‌جا روی صحنه می‌روند و مدام صدای خود را در گوش‌شان می‌شنوند.

مدیرعامل خانه تئاتر با تأکید بر اینکه باید آسیب‌شناسی کلی در این‌باره صورت گیرد، گفت: اگر خانه تئاتر می‌خواهد مؤثر باشد باید صریح و قاطع نارسایی‌ها را بگوید چون علیرغم همه ظاهرفریبی که تئاتر ما دارد و اعلام می‌شود ماهانه 100 نمایش به صحنه می‌رود، متأسفانه وضعیتی داریم که بسیاری از اعضا و فعالان تئاترمان بیکار هستند. ضمن اینکه بسیاری از اتفاقاتی که در این تئاترهای به اصطلاح خصوصی می‌افتد اگر به همین شکل ادامه پیدا کند به فاجعه منجر می‌شود.

همت با اشاره به برخی اظهار نظرها افزود: متأسفانه بعضی از دوستان و همکاران ما وقتی مسئولان را می‌بینند کدهای غلط می‌دهند و من نمی‌دانم چرا باید این چنین کنند؟! ما قصد داریم با بعضی از دوستان خود که راه را این‌طور غلط می‌روند مواجهه کنیم، چون باید دقت بیشتری صورت گیرد و البته از مدیران تئاتر هم می‌خواهیم از بالادستی‌های خود پیگیری بیشتری را درباره وضعیت تئاتر داشته باشند.

وی ادامه داد: این موضوع از این جهت اهمیت دارد که همیشه مسئله کمبود بودجه در تئاتر وجود داشته و از آن به عنوان دلیلی برای مشکلات موجود یاد می‌شده است، این در حالی است که بی‌توجهی به فرهنگ و هنر در این کشور از سال‌ها قبل نهادینه شده است و فرهنگ  بویژه  در بخش تئاتر،‌ از کمیسیون فرهنگی مجلس گرفته تا بخش‌های دیگر، کمتر محلی از اعراب دارد.

اصغر همت در پایان تأکید کرد: تئاتر برای ما یک مسئله فرمالیته شده است و اینکه باید چه جایگاهی داشته باشد، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این در حالی است که دانشگاه‌های ما بی‌رویه دانشجوی تئاتر می‌پذیرند و با توجه به تئاترهای خصوصی که راه‌اندازی می‌شوند، دانشجویان می‌توانند از نظر رزومه کاری خود را صاحب ادعا بدانند و این در درازمدت لطمه‌ای می‌زند که حتی خود دولت هم  در حل آن عاجز خواهد بود.

مدیرعامل خانه تئاتر ابراز عقیده کرد: با وجود وضعیت ظاهر این روزهای تئاتر، این حوزه وضعیتی ندارد که اعضایش در آن احساس آرامش و امنیت مالی داشته باشند.