یک نویسنده فرانسوی و سه نویسنده آلمانی؛ به عنوان برندگان جوایز نمایشگاه کتاب لایپزیگ انتخاب شدند.

نویسنده فرانسوی برنده جایزه «تفاهم اروپایی»

یک نویسنده فرانسوی و سه نویسنده آلمانی؛ به عنوان برندگان جوایز نمایشگاه کتاب لایپزیگ انتخاب شدند.
به گزارش هفت هنر نمایشگاه کتاب لایپزیگ(Leipzig) آلمان یکی از رویدادهای مهم دنیای نشر در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی است. این نمایشگاه نخستین‌بار، سال ١۶٣٢میلادی برپا شد و تا سال  ۱۹۴۵میلادی، بزرگترین رویداد فرهنگی آلمان محسوب می‌شد. هدف اصلی این نمایشگاه تبلیغ کتاب است و کتاب‌های جدید اغلب برای نخستین‌بار در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

بنابر گزارش سایت جشنواره لایپزیگ، گروه داوران سیزدهمین دوره این جشنواره به ریاست «کریستینا میت سینکه» از میان 365 اثر از 106 ناشر، سه کتاب را به‌ عنوان برنده انتخاب کردند. این جوایز به ارزش 60 هزار یورو به برندگان اهدا شد.

«ناتاشا وودین» با کتاب «او از ماریوپول آمد» موفق به کسب جایزه بخش ادبی نمایشگاه شد. وی در این کتاب زندکی مادر اوکراینی خود را دنبال کرده که سال 1943 ربوده شده بود. این نویسنده که متولد 1945 است، از سال 1981 به عنوان خالق آثار ادبی فعالیت دارد و جوایز متعددی دریافت کرده که جایزه آلفرد دوبلین از جمله آن‌هاست.

«باربارا استولبرگ ریلینگر» نویسنده متولد 1955 نیز با کتابی با عنوان «ماریا ترزا» زندگینامه زنی هامبورگی در قرن هجدهم روایت کرده که به عنوان شاهزاده باواریا شناخته می‌شد و از چهره‌های مشهور دنیای موسیقی و مادر 16 فرزند بود.

جایزه بخش ترجمه نیز به «اوا لودی کونگ» برای ترجمه کتاب «سفری به منطقه غرب» تعلق گرفت که از کتاب‌های پرطرفدار چینی است. این مترجم که سال 1968 در سوییس به دنیا آمده در رشته ادبیات و هنر چینی تحصیل کرده و 25 سال در این کشور زندگی کرده است.

«ماتیاس اِنار» نویسنده فرانسوی نیز با آخرین کتاب خود با عنوان «قطب‌نما» موفق به کسب جایزه 20 هزار یورویی نمایشگاه برای اثر برتر ادبی بخش «تفاهم اروپایی» نمایشگاه کتاب لایپزیگ شد. هیئت داوران، این نویسنده را واسطه‌ای منحصر به فرد در رابطه میان فرهنگ‌ها خوانده است.

ماتیاس اِنار سال‌ها در دمشق، بیروت و تهران زندگی کرده است. او در پاریس، زبان‌های عربی و فارسی را آموخته و مترجم این دو زبان بوده است. او در سال‌های اخیر در شهر دمشق سوریه زندگی کرده است.

در رمان «قطب‌نما» که جایزه ادبی گنکور 2015 را نیز از آن خود کرد، شخصیت اصلی کتاب؛ فرانتس ریتر، شیفته شرق است و در آپارتمان خود در شهر وین به بررسی خاطراتش در استانبول، حلب و دمشق می‌پردازد.

در نمایشگاه کتاب لایپزیگ که از 23 مارس شروع به کار کرد و یکشنبه 26 مارس به کار خود پایان داد، دو هزار و 500 غرفه از 43 کشور جهان شرکت کردند.

یک نویسنده فرانسوی و سه نویسنده آلمانی؛ به عنوان برندگان جوایز نمایشگاه کتاب لایپزیگ انتخاب شدند.