پیتر بردشاو منتقد مشهور گاردین بالاخره یادداشتش بر فیلم تازه اصغر فرهادی را منتشر کرد.

نظر منتقد مشهور گاردین در مورد فیلم تازه اصغر فرهادی؛ «فروشنده» بیشتر شبیه «چهارشنبه سوری» است

 پیتر بردشاو منتقد مشهور گاردین بالاخره یادداشتش بر فیلم تازه اصغر فرهادی را منتشر کرد.

به گزارش هفت هنر، پیتر بردشاو منتقد مشهور گاردین ظاهرا فیلم تازه فرهادی را به اندازه آثار قبلی او نپسندیده با این حال آن را نسبتا تحسین کرده و سه ستاره از 5 ستاره را به آن اختصاص داده است. او در ابتدای یادداشتش که با عنوان «اصغر فرهادی لایه هایی از ویلی لورمن را ارائه می دهد» منتشر شده است، ساخته فرهادی را با یکی دو فیلم دیگر از جشنواره کن امسال مقایسه می کند و می گوید اکران این فیلم ها گویی باعث شده تا سبک جدیدی در فیلمسازی با عنوان ژانر «رویداد شوک هانه که/ آنتونیونی» به وجود آید. فیلم هایی که به زندگی طبقه متوسط شهری می پردازند و ناگهان با اتفاق بدی، زندگی کاراکترها را تحت تاثیر قرار می دهند.

بردشاو که از دو فیلم گذشته فرهادی «جدایی نادر از سیمین» و «درباره الی…» بیشتر لذت برده بود، همین طور اشاره می کند که در دو فیلم قبلی هم رد پای سینمای هانه که و آنتونیونی دیده می شد. او اما «فروشنده» را بیشتر شبیه «چهارشنبه سوری» می داند و از بازی ترانه علیدوستی در هر دو فیلم تمجید به عمل می آورد. او از علیدوستی با عنوان «ترانه علیدوستی عالی» یاد می کند.
اگر می خواهید تا زمان اکران فیلم فرهادی چیزی بیشتر از انچه منتشر شد از داستان آن ندانید پس سراغ مطلب اصلی پیتر بردشاو نروید. چون او در بخش قابل توجهی از یادداشتش داستان فیلم تازه فرهادی را کامل می گوید و بخش های مختلف آن را با نمایشنامه «مرگ فروشنده» آرتور میلر مقایسه می کند.

او در پایان «فروشنده» را هوشمندانه و جاه طلبانه عنوان می کند که به دنبال تاثیر گذاری بیشتر، نسبت به فیلم های قبلی فرهادی است اما آن تعلیق و لایه لایه بودن «جدایی نادر از سیمین» را ندارد.  او همین طور می گوید فیلم جدید فرهادی مضمونی از «انتقام- عدالت» دارد که او را یاد «زندانی ها» ساخته سال 2013 دنیس ویلنو با بازی هیو جکمن و جیک جلینهال می اندازد. او در پایان با اشاره به سکانس کمدی در فیلم می نویسد، شاید فقط فیلمسازی با اعتماد به نفس و هوش فرهادی بتواند در چنین فیلمی جایی هم برای کمدی پیدا کند. «فروشنده» به عقیده پیتر بردشاو یک فیلم خوش ساخت و یک درام ارزشمند است.

پیتر بردشاو منتقد مشهور گاردین بالاخره یادداشتش بر فیلم تازه اصغر فرهادی را منتشر کرد.